Sida 1 av 2

Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 22:29:05, 09-09-2019
av Hymas21
Hej alla.

Jag går i tankarna på att köpa en c-regga pickup. Typ Ford F250, fabriksny. Har tidigare kört 1500 modeller, men är nu redo för tyngre.

Någon som har koll på hur det fungerar med bilförmån kring dessa? Är detta ett ”kryphål” som de flesta bilförsäljarna säger till mig? Jag har googlat runt en del, men tycker svaren är luddiga. Jag har ett företag där bilen ”behövs” ofta i tjänst, men bilen kommer också användas till 500-1000mil privat/år.

Någon som har koll?

Tack

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 22:37:27, 09-09-2019
av MagnusGoransson
Koll vete sjutton, men jag vill minnas att det inte är någon direkt förmånsbeskattning, utan värdet av den privata körningen skall uppskattas och beräknas därefter.

Med andra ord, betydligt större chans att komma undan jämfört med lätta lastbilar eller personbilar.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 23:03:05, 09-09-2019
av nimbus
Underlättar väl om du har en vanlig personbil registrerad på dej vid ev granskning

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 07:29:09, 10-09-2019
av Henrik_N
Vad bilförsäljarna säger till dig ska du ta med en rejäl nypa salt.
Min erfarenhet är att oftast begriper dom inte, och skulle dom ändå råka göra det så skiter dom i fakta bara dom får sälja. :djaevul:

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 07:34:27, 10-09-2019
av magloman
Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 08:17:55, 10-09-2019
av Bygert
magloman skrev:Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.


Det är både sant och totalt fel. Sant är att det inte finns något schablonvärde för tunga fordon. Köper man t ex en ny S 90 är det bara att gå in i en tabell och få reda på exakt hur mycket man ska skatta för den bilen med den utrustningen. Det finns inget sånt för tyngre fordon.

Däremot så ska man skatta för ett förmånsvärde om man använder ett tyngre fordon privat. Enligt skatteverket ska det värdet fastställas enligt "allmänna värderingsprinciper". Risken är ju då uppenbar att om det finns en näraliggande bil som är registrerad som personbil så går man på det värdet. För en pickup är det alltså minst lika lurigt om den är registrerad som tung lastbil som om den är personbilsregistrerad, struntar man i att ta upp förmån så kan man få det ändå med skattetillägg och elände. Vill man undvika elände så bör man yrka öppet och ha körjournal. Åker man och handlar mjölk med en F:12 så är det en förmån det också. Fast i det fallet är risken att skatten skulle ställa frågor rätt liten.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 09:50:53, 10-09-2019
av Hymas21
Bygert skrev:
magloman skrev:Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.


Det är både sant och totalt fel. Sant är att det inte finns något schablonvärde för tunga fordon. Köper man t ex en ny S 90 är det bara att gå in i en tabell och få reda på exakt hur mycket man ska skatta för den bilen med den utrustningen. Det finns inget sånt för tyngre fordon.

Däremot så ska man skatta för ett förmånsvärde om man använder ett tyngre fordon privat. Enligt skatteverket ska det värdet fastställas enligt "allmänna värderingsprinciper". Risken är ju då uppenbar att om det finns en näraliggande bil som är registrerad som personbil så går man på det värdet. För en pickup är det alltså minst lika lurigt om den är registrerad som tung lastbil som om den är personbilsregistrerad, struntar man i att ta upp förmån så kan man få det ändå med skattetillägg och elände. Vill man undvika elände så bör man yrka öppet och ha körjournal. Åker man och handlar mjölk med en F:12 så är det en förmån det också. Fast i det fallet är risken att skatten skulle ställa frågor rätt liten.


Tack! Det är typ så jag tolkat det också.

Detta står på skatteverkets hemsida:
Tung lastbil
Med tung lastbil avses lastbil med en totalvikt över 3 500 kg, och i vissa fall även husbil. Om en lastbil har använts privat eller lämpar sig för privat användning kan i vissa fall beskattning bli aktuellt.

Förmånen ska i sådana fall värderas till marknadsvärdet. Förmånsbeskattning kan undvikas om en godtagbar körjournal visar att lastbilen inte har använts privat. När det gäller förmån av tung lastbil finns inte någon motsvarande frigräns för ringa användning som för bilförmån. Detta innebär att beskattning av privata resor bör ske även om antalet understiger ringa omfattning. Hur förmånen värderas beror på om lastbilen får användas bara vid enstaka tillfällen eller om den anställda under en längre period själv kan bestämma när hen vill använda den privat. Bedömning ska göras i varje enskilt fall om dispositionsrätten är inskränkt eller oinskränkt. Husbil som klassas som personbil eller lätt lastbil beskattas enligt bilförmånsreglerna.

Med det sagt så skulle jag säga att det är lika som vanlig personbil. Eftersom vi idag har gps-puckar i våra bilar är det svårt att dölja privata resor i tjänst.

Rätta mig om jag har fel?

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 14:57:35, 10-09-2019
av magloman
bäst o ha körjournal då och aldrig åka privat

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 21:15:43, 10-09-2019
av Mats i Myrhult
Eller äga den privat utan att lyfta moms eller göra avdrag. :klia:

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 14:19:38, 11-09-2019
av meet_matt
10 resor totalt max 100 mil får man köra med firmans bil privat men det ska så klart journalföras också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 14:35:57, 11-09-2019
av MagnusGoransson
magloman skrev:bäst o ha körjournal då och aldrig åka privat


Man får ju se till att ha en kund nära dagis, skola, mataffäre, köpcentrum, en i Sälen, en på Mallorca, Några i USA (främst Nashville och Florida), en nära systemet, en i Tyskland (på Fehmarn), en i varje storstad och kanske en vid en sjö, långt inne i skogen.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 18:07:27, 11-09-2019
av jonnordvall
Ha i åtanke att det s0där med 100 mil max 10 resor inte gäller med annat än personbil och lätt lastbil... som ts skrev tidigare.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 18:32:22, 11-09-2019
av Bygert
En lösning som kan vara bra för både personbil och tveksamma tyngre fordon är att köpa den privat och sen göra ett avdrag i företaget för bilkostnader. Vi är nog rätt många som kör den varianten. Är det rimligt att man behöver bil i företaget ibland så ska skatten acceptera det. Sen kan ju alltid summan diskuteras. Är man tveksam så kan man göra ett öppet yrkande, alltså tydligt skriva vad man gjort och hur man tänkt. Då kan det aldrig hända nåt värre än att man nekas avdrag, oavsett hur dumt det är. Vi har en lokalpolitiker här i trakten som yrkade avdrag för tandblekning för att det behövdes för hennes valkampanj. Konstigt nog gick inte det igenom men eftersom det var ett öppet yrkande hände inget annat än att det avdraget togs bort. Eller, jo, tidningarna fick ju nåt kul att göra en artikel om också.

Re: Tung lastbil - förmånsvärde

InläggPostat: 06:52:43, 12-09-2019
av meet_matt
just på bil så har du ju en fastslagen skattefri ersättning om 18,50 kr/mil (är det väl fortfarande?) sedan är du ju fri att ersätta med vilken summa per mil som du vill men då ska det skattas på det som överstiger 18,50.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

[Raderat]

InläggPostat: 19:56:54, 20-07-2023
av Edner
InläggDetta inlägg har raderats av Edner den 19:58:58, 20-07-2023.
Anledning: glömde citera