Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Besiktningskrav på färdskrivare på icke yrkesmässigt använd tung lastbil

20 inlägg • Sida 1 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

qqq (trådstartaren)

#1 » 23:05:19, 31-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en tunglastbil som körs yrkesmässigt så måste färdskrivaren besiktas var 24e månad. Men vad gäller om lastbilen inte används yrkesmässigt ? Jag hittar inga klara besked om det på nätet.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Towil

#2 » 08:39:20, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

ÅÄÖ

#3 » 10:38:06, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att HA färdskrivare respektive ANVÄNDA färdskrivare är helt skilda saker...
Ytterst få undantag på den första delen, framförallt om det finns någon form av företag inblandat

Fanns tidigare ett dokument på ovan hemsida som kallades 'promemoria..' där den officiella tolkningen av lagen kunde urskiljas..

('Tung' blir det med totalvikt över 3500kg, dvs även personbil med större kärra (som levererar ved tex...))
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 11:52:13, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Totalvikt räknas per fordonsenhet. Dragfordonets totalvikt är den siffra som står i dess registreringsbevis, och den påverkas inte av vilken släpvagn som är påhängd för tillfället eller hur dragfordon resp vagn för tillfället är lastat.

Det finns ett annat uttryck som kallas tågvikt, som kanske ÅÄÖ tänker på, det är summan av dragfordonets och vagnens bruttovikter just för tillfället (alltså vad hela fordonskombinationen väger inklusive den last som just för ögonblicket ligger på). Men tågvikten saknar betydelse för eventuellt krav på färdskrivare. Åtminstone i Sverige, i andra länder kanske det kan se annorlunda ut.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#5 » 12:35:51, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också tittat på det där. Som jag förstått, kan vara fel.
Om du BARA kör med undantag från körtidsreglerna ska du ändå ha färdskrivare, men den behöver egentligen inte besiktas.
Ska du någonsin köra enligt körtidsreglerna måste den vara besiktad. Som jag förstått inträffar det exempelvis om någon annan än du som ägare kör bilen, oavsett last eller kommerisellt intresse.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ÅÄÖ

#6 » 13:03:25, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tågvikt = fordonens gemensamma bruttovikt! Dvs vad vågen visar just nu
Helt ointressant i denna fråga
Just i detta fall är det vad den gemensamma totalvikten är vilket säkert går att leta fram för den som har behovet


En obesiktigad, kan det räknas som färdskrivare?
Orkar man gå via domstol kan man säkert få reda på det...
Tyck och tro passar knappast in i dessa diskussioner.
Kan man sätta fingret i en lagtext är chansen större att man får åka vidare.
'Förr' fanns massa undantag, men hjälper ju inte nu

Kan vara föråldrad, men ligger ju faktiskt hos transportstyrelsen fortfarande: Sidan 5 står om vikten!
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... s-2014.pdf
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Towil

#7 » 13:12:51, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Installation och periodisk kontroll

Ett av kraven är att en ackrediterad verkstad ska installera och plombera färdskrivaren innan fordonet används för transport på väg. Kraven omfattas av bestämmelserna i EG förordning nr 561/2006.

För att fortsatt uppfylla kraven ska en ackrediterad verkstad utföra en periodisk kontroll av färdskrivaren. Kontrollmetoder anges av tillverkare eller deras representanter. Periodisk kontroll skall utföras senast 24 månader från föregående kontroll. Från och med 1 november 2017 ska en ackrediterad verkstad som utför färdskrivarkontroller också utföra och dokumentera en kontroll av hastighetsregulatorns funktion. Detta ska ske i samband med den periodiska färdskrivarkontrollen när W- och K-tal justeras. För detta krävs utökad ackreditering.


https://www.swedac.se/amnesomraden/fardskrivare/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mats i Myrhult

#8 » 13:18:05, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ skrev:En obesiktigad, kan det räknas som färdskrivare?
Orkar man gå via domstol kan man säkert få reda på det...
Tyck och tro passar knappast in i dessa diskussioner.
Kan man sätta fingret i en lagtext är chansen större att man får åka vidare.
'Förr' fanns massa undantag, men hjälper ju inte nu


Det skulle alltså vara omvänd bevisföring, bevisa oskuld. Förvånar iofs inte.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ÅÄÖ

#9 » 13:59:14, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl samma förutsättningar som om du anser det okej att köra 90 på 70-väg under vissa omständigheter!?
Kan du inte hitta rätt paragraf att visa fram vid vägkanten får du snällt ta det till domstol....

Men detta är ju väldigt OT och kan diskuteras på något annat forum
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Mats i Myrhult

#10 » 14:50:29, 01-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det bara en möjlighet.
Skriv till myndigheten och beskriv din situation. Regnr, ägare brukningssätt, mm.
Skriv att du läst lag och anvisningar men inte vet hur de ska tolkas i ditt fall.
Skriv hur du vill tolka dem.
Begär ett beslut vad som gäller i ditt fall.
Får du som du vill har du ett papper att visa upp
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Japa370

#11 » 20:49:47, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en tung lastbil utan färdskrivare och har undantag för kör och vilotidsregler.
Fick en dom i förvaltningsrätten att det inte behöver användas.
Ej yrkesmässig verksamhet

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Mats i Myrhult

#12 » 21:38:31, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Japa
Berätta mer!
tjänstevikt, totalvikt, registreringsår, påbyggnad eller liknande, anledning i domen till att slippa färdskrivare?
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Japa370

#13 » 21:47:10, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tung 3 axlad Scania P92 årsm 87 6wd med lastväxlare. Undantag Lantbruk

Skickat från min moto g(6) via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Mats i Myrhult

#14 » 21:52:20, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

1987, då är den ju veteran. Men du kör yrkesmässigt i jordbruket och håller dig inom tio mils radie. Då ska du också slippa färdskrivare, även om du kör med sprillans ny bil.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

ÅÄÖ

#15 » 21:53:28, 06-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ skrev:Att HA färdskrivare respektive ANVÄNDA färdskrivare är helt skilda saker...
Ytterst få undantag på den första delen, framförallt om det finns någon form av företag inblandat

Citerar mig själv..
Vad står det i din dom; undantag att ha eller att använda färdskrivaren?

Nog många som är nyfikna på ett prejudikat om det tydligt framgår att du inte behöver ha färdskrivaren, på annat än veteran osv

Användandet av för transport av egna jordbruksprodukter osv inom x mil finns ju i lagtexterna sedan länge..
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se