27 inlägg •
Sida 2 av 2I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 9942
#16 » 19:58:45, 13-09-2020
GPS med fjärravläsning är en teknik som jag har lite delade känslor inför, man känner sig jäkligt övervakad. Men en lastbilschaufför lär ju få tåla det, deras integritet är ju uppenbarligen lite mindre värd än slynglarnas som stryker kring skolor och eldar och förstör.
Tanken att
klämma åt de som överutnyttjat cabotagetrafiken är dock god. Frågan är om det här löser problemet?
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
2 personer gillar det här inlägget.
-
Burträskarn
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
- Ort: Burträsk
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
#17 » 20:08:19, 13-09-2020
Då kanske det går att få koll på att kör och vilotider sköts.
Men jag förstår fortfarande inte hur vi ska ha koll på var föraren har sin veckovila som inte ska vara i lastbilen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
#18 » 20:14:40, 13-09-2020
Med en digital färdskrivare så är det svårt att fuska (eller så är jag både okunnig och naiv...).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
-
Burträskarn
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
- Ort: Burträsk
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280
#19 » 20:32:47, 13-09-2020
Burträskarn skrev:Med en digital färdskrivare så är det svårt att fuska (eller så är jag både okunnig och naiv...).
Beror väl lite på vad du vill fuska med.
Utan risk, ingen chans!
-
Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
-
#20 » 20:37:34, 13-09-2020
Vilda spekulationer.
Populära rast/sovplatser för lastbilar brukar ju var kända. Så farbror blå gör ett svep och läser av alla färdskrivare.
Med fjärravläsning så går det att se om bilen står för veckovila. Då kan det vara svårt att förklara varför man befinner sig i bilen.
-
Towil
- Moderator
-
- Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
- Ort: Nybro
-
#21 » 20:58:26, 13-09-2020
Beroende på hur långt man kan fjärravläsa. Då skulle man kunna göra masskotroller av sånt genom att leda in alla lastbilar förbi en kontrollstation och läsa av dem i låg fart. De som är OK fortsätter ut på vägen igen utan att stanna.
-
Towil
- Moderator
-
- Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
- Ort: Nybro
-
#22 » 21:38:41, 13-09-2020
Trots att jag prenumererar på flera nyheter från EU har jag missat den. Tycker det visar att de som berörs aldrig såg den komma. Endast byråkrater och politiker i rätt
flöde har haft insikt.
Som du visar i senare kommentar blir möjligheterna till övervakning och politisk repression närmast oändliga mot en ganska liten försvarslös grupp.
Utan risk, ingen chans!
-
Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
-
#23 » 22:03:18, 13-09-2020
Är det förarna som ska bötfällas ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
#24 » 22:31:40, 13-09-2020
Det kan säkert bli både förarbot och företagsbot. Lite beroende på.
Utan risk, ingen chans!
-
Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
-
#25 » 22:41:26, 13-09-2020
Ska det ha någon effekt måste det vara dyrt för åkerierna att inte sköta sig. Last bilen blir parkerad tills det ekonomiska är löst. Den som köper frakt av oseriösa företag får inte fram sitt gods i rätt tid.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
#26 » 08:14:17, 14-09-2020
Kommer nog att se fall av lastbilar där föraren tagit ut kortet och övergett bilen. Då kan han inte straffas för bott mot reglerna. Bil och last blir företagets problem.
Utan risk, ingen chans!
-
Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
-
#27 » 08:38:01, 14-09-2020
Så kanske det blir.
Ska man komma åt de som inte sköter sig så måste nog bilarna tas ur trafik tillfälligt. Låsas in eller klampas. Då drabbas åkerier speditörer och frakt köparen, då kanske det kan bli någonform av ordning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
- Ort: Huddungeby västra Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst