Från Transportstyrelsens hemsida.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ngar-2020/
När blir det krav på robotar istället för människor bakom ratten?
Kommande förändringar som ska tillämpas från 20 augusti 2021
Färdskrivare: Det kommer en ny version av den smarta färdskrivaren (G2V2)
Smart färdskrivare version 2
Senast 21 augusti 2021 ska Kommissionen ta fram en teknisk specifikation för ny smart färdskrivare (G2V2)
Senast 21 februari 2022 ska Kommissionen ta fram specifikation för färdskrivare i lätta fordon
Senast 21 augusti 2023 ska G2V2 installeras i nyregistrerade fordon
Senast 31 december 2024 ska analog färdskrivare eller första generationens digital färdskrivare ersättas med G2V2 vid internationell transport
Senast 21 augusti 2025 ska version 1 av smart färdskrivare ersättas med G2V2 vid internationell transport
Nya funktioner för G2V2
Utöver tekniska uppgraderingar ska den nya färdskrivaren även automatiskt registrera:
Position varje gång ett fordon passerar gränsen till en medlemsstat
Position varje gång fordonet lastas eller lossas
Föraren ska även registrera om det är en transport av gods eller person
Uppdaterade krav vid vägkontroll
Senast 21 augusti 2024 ska kontrollmyndigheterna ha tillgång till utrustning för tidig upptäckt (fjärravläsning)
Utöver tidigare krav på uppgifter som ska överföras via fjärravläsning läggs även överskriden körtid till
Kontrollmyndigheten får ersätta plomber som brutits vid en vägkontroll av fordonet
Användning av färdskrivaren
Föraren har tillåtelse att ta ut förarkortet om land behöver anges efter en gränsövergång
Föraren ska ange gränsövergång manuellt under övergångsperioden, på diagramblad eller i färdskrivaren
Föraren ska använda funktionen för färja/tåg vid en vila som spenderas på färja/tåg
Uppgifter som föraren ska ha med
Kraven på vilka uppgifter en förare ska ha med sig för vägkontroll ändras från 28 till 56 dagar samt innevarande dag från den 31 december 2024