Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Krav på släpvagnar.

117 inlägg • Sida 8 av 8
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

QV_

#106 » 22:32:55, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.


När jag köpte mitt obromsade släp vart jag erbjuden att mot extra pengar få en kraftigare axel. Den som sitter på håller inte för överlast.
Nu har jag tangerar en 650 kg (10 mils körning) så någon marginal finns det. Men lägger man på sand eller grus så lär ju axeln krokna.

Flaket på 3 meter inbjuder ju till en del lastyta.
Ett krav jag har på släpvagn är att flaket skall vara 3 meter eller mer. Dom dära kärrorna i gipsskivestorlek är ju för små....
Skulle behöva ringa till Sävsjösläpet och fråga vad de lätta och fina stålfälgarna kostar.
Mina vinterdäck har fälgar som håller "för alla vagnar" med tillhörande tyngd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#107 » 23:18:50, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
magloman skrev:
G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.

En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.


Ett lätt släp får du alltid dra.


Nej. En hel del elbilar och hybrider har ju tillåten släpvagnsvikt = 0.


Menar du att det finns biltillverkare som sätter på ett drag på en bil som inte får dra en kärra? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tronde

#108 » 02:07:11, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Menar du att det finns biltillverkare som sätter på ett drag på en bil som inte får dra en kärra? :klia:

Det finnes sykkelholdere som er helt like et vanlig drag som kan settes på el-biler som er godkjent for 0 kg. Det står 0 kg i bilens reg. bevis, men det er sikkert mange som ikke sjekker det.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#109 » 03:50:20, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha ok
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonnordvall

#110 » 09:21:05, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyundai kona el. Dragkrok 300kg........ jippie
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#111 » 10:14:46, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste väl vara ett rekord dyrt hållare för cykelställ är bilarna verkligen så uselt byggda så dom inte fixar ett 750 kilos släp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#112 » 10:24:35, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I elbilsfallet är det förmodligen frågan om att motor eller motorstyrning blir överhettad vid det start-i-backe-test som ska göras då släpvagnsvikten fastställs. Det är något i stil med att i brant uppförsbacke starta med fullastad bil och en släpvagn lastad till max tillåten vikt och accelerera till 50 km/h, sedan stanna och upprepa alltsammans 5-10 gånger i så snabb följd som möjligt. Det var också det provet som ledde till att tillåten släpvagnsvikt blev 0 för gamla VW-bussar (generation T2) med automatlåda. Oljekylningen räckte inte till.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#113 » 19:06:00, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er spesielt motorkjøling som er problemet med el-biler. En forbrenningsmotor har i praksis ingen problemer med kjøling som ikke kan løses med kraftigere kjølevifter. For de bilene er det mekanisk styrke og bakkestart som er bestemmende for maks vekt.

Det er mer problematisk å øke kjølingen i en el-bil som ikke ble konstruert med tanke på å dra last. Nå har de fleste som bygger el-biler funnet ut at det er mye nyttig erfaring å hente i Norge, og de som har vært her har alle fått en veldig klar melding om at mulighet for drag er viktig. Det samme gjelder last på taket.

Drag er nok ikke like viktig i alle land, men her oppe i nord hvor mange bor i eget hus er det viktig.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

marve

#114 » 19:20:13, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Henrik Larsson

#115 » 19:30:18, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:
G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.


Nja inte riktigt va.... väger vagnen 1 kg så är de max 80 väger vagnen 2550 kg är de max 80 km.... så alltid 80 när de hänger en vagn på kroken..... :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

marve

#116 » 19:43:17, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik Larsson skrev:
marve skrev:
G_Hackman skrev:Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.


Även många med bilar som får dra större vagnar har obromsade släp eftersom dom får köra fortare än 80 km/h utan att riskera lappen, lätt hänt på motorväg eller när man kör längre sträckor och har bara lättare last.


Nja inte riktigt va.... väger vagnen 1 kg så är de max 80 väger vagnen 2550 kg är de max 80 km.... så alltid 80 när de hänger en vagn på kroken..... :driver:


Precis blev fel skulle vara "fortare än 40 km/h" :ohnej:
40 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.
80 km/tim är högsta tillåtna hastighet med en obromsad släpvagn, vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Ivar Risslén

#117 » 21:18:24, 15-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det många inte tänker på när de kopplar och lastar en obromsad släpvagn på 750 kg efter bilen på vinterföre är att bromssträckan blir mycket längre än om de hade haft en bromsad vagn på 750 kg.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se