Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Krav på släpvagnar.

117 inlägg • Sida 1 av 8
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

emil.jönsson (trådstartaren)

#1 » 14:41:54, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt kontakta bilprovningen för att få svar på mina frågor, men deras standardsvar är "Vi är inte konsulter och kan inte svara för vilka krav som ställs vid en registreringsbesiktning.

Släpvagn 1: Bromsad 750kg släp som ska omregistreras till obromsad. Bromsbackarna är borttagna och påskjuten spärrad genom att stötdämparen tagits bort och ersatts med ett 25mm rundjärn. Krävs något mer?

Släpvagn 2: Husvagn som ska bli flaksläp. Är de bara att riva av ovandelen och ersätta med ett flak och in och typa? Vad behövs göras mer inför typningen?

Släpvagn 3: Samma som nr. 1, men draget är upprostat och kommer bytas. Måste ackrediterad verkstad stansa in ram.nr eller jag kan göra de själv och låtsas som ingenting?

Släpvagn 4: 1000kgs bromsad släp som vid något tillfälle blivit nertypat till 800kg, går de att typa tillbaka till 1000kg. Läste någonstans att man bara fick ändra lastvikten en gång?

(Vet jag har många släpar, men de bara blev så :lmao: ) (Har två till men de är senare projekt)
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)



atlashjul

#2 » 14:50:12, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kraven som ställs måste de kunna svara på i alla fall.. Men hur utförandet ska göras för att uppnå kravet är en annan sak.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

emil.jönsson (trådstartaren)

#3 » 14:51:43, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Kraven som ställs måste de kunna svara på i alla fall.. Men hur utförandet ska göras för att uppnå kravet är en annan sak.


De ville inte svara alls, utan hänvisade bara till att de enbart är ett kontrollorgan av färdiga fordon.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

atlashjul

#4 » 14:59:06, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ringer till stationen så får du nog det svaret, men det ska finnas folk som svarar på tekniska frågor.. Bilprovningen.se : Ekonomifrågor och registreringsbesiktningar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

G_Hackman

#5 » 16:07:27, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också försökt får liknande svar men möttes av att de bara hjälper mig om jag har en bokad tid hos just dem.
Så kanske ska man helt enkelt boka tid för regbesiktning och sen fråga. Funkar det inte får man boka av tiden igen.

Väljer att svara/diskutera lite om några av dina frågor i även om jag inte anser mig vara en 100% säker källa till information.
På fråga 1 ska det rimligen bara vara att regbesikta, om kärran är i ett sånt skick att den klarar en vanlig kontrollbesiktning vill säga.
De kommer sannolikt att vilja väga vagnen och skriver sen in vikten i regbeviset. "Överskjutande" vikt till gränsen på 750 kg blir din nya tillåtna lastvikt.

Fråga 2 kan du hitta svar på i forumet. Var väl Wille89 som gjorde det nyligen.
Korrekt belysning krävs. Troligen lastöglor också. Men som sagt ska du kunna hitta svaret här någonstans.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

QV_

#6 » 16:18:07, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har uppfattat det:
Skall man förändra vikten på en från början obromsat släp så måste en betydande del vara ändrad.
Mitt släp begärde jag till 650 kg vid leverans (nytt släp) skulle jag vilja ändra det till 750kg så räcker det inte med att åka in eftersom jag inget gjort.
Byter jag axel så kan det säkert blir omregistreringsbart till 750kg.

Något i bakhuvudet säger att man kan klassa ner utan en "betydande förändring"

Har inte trafikverket en teknisk avdelning?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

davidof

#7 » 17:10:26, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du "klassa" ner ett pb-släp måste du göra en teknisk försämring. Dvs byta till en sämre kulhandske , lägre klassning på däcken osv. Förut krävdes även en vägning med intyg från en godkänd våg (skrothandlare tex).
Har själv en gammal kabe som blivit ombyggd till släp (inte av mig dock). Ett bra tips brukar vara att ringa och prata med besiktningsingenjören på den station där du tänkte göra regbesiktningen. Ringa centralt är bara slöseri med tid.
När det gäller att vikta upp en vagn igen skulle även jag vara intresserad om du skulle hitta något intressant. Frågade besiktningsmannen förra gången jag besiktade släpet , och enligt honom var det bara att återställa försämringen man gjort när man viktade ner den och sen göra en vanlig regbes igen. Nu gör dom inte regbesiktningar längre så han kunde inte svära på att det var likadant fortfarande.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

orion47

#8 » 23:42:38, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Blev bemött på liknande sätt då jag hade frågor om ett veteranfordon. Besiktigar mina fordon som jag har i trafik hos Fordondsprovarna i Rollsbo. De var trevliga och jag fick besked om vad som krävdes. Dock måste jag tala med en besiktningsingenjör, och han är inte alltid på plats (han sitter i Göteborg).
Bemötandet jag har fått vid flera tillfällen av Svensk Bilprovning gör att jag aldrig sätter sätter min fot/mina däck där.
Det finns ju flera besiktningsinstanser än Svensk Bilprovning
Mvh Orion 47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

Åsa-Nisse

#9 » 10:44:08, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju riktigt att bilprovningen bara är ett kontrollorgan för det är Transportstyrelsen som utfärdar reglerna. Jag ringde dit när jag en gång funderade på att bygga en egen släpa. Träffade en mycket sympatisk kvinna som redogjorde precis för mina frågor.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

toker

#10 » 10:52:11, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man klassa ner ett nyare släp med eu nr behöver man ha en bromsberäkning vilket man kan få köpa från tillverkaren äldre släp är enklare dom behöver endast försämras. Tycker förövrigt det är märkliga regler när man vill typa ner för att åka lagligt borde det inte krävas varken broms intyg eller försämring.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

emil.jönsson (trådstartaren)

#11 » 12:52:55, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara meddela att den ena släpen idag va inne och registreringsbesiktades med godkänt resultat :grin:

9 personer gillar det här inlägget.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

QV_

#12 » 16:50:11, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken av de 4 vart det som blev först?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G_Hackman

#13 » 20:08:10, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och vilka ändringar, ombyggnader, kompletteringar behövde du göra?

Men i alla fall roligt att höra att det gick bra!
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

emil.jönsson (trådstartaren)

#14 » 17:47:09, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagn nr.1 är nu färdig.
Fick tag på en ingenjör på Dekra, och fick åka dit med släpen innan ombyggnaden, visa upp den och diskutera hur jag tänkte göra. Ombyggnaden va att jag tog bort stötdämparen inuti påskjuten och svarvade en stång som passar invändigt och hindrar orginal "pinne" från att röra sig, den är även fäst i bakre bulten som håller fast kulhandsken. Detta gör att påskjuten är helt spärrad. (Hon sa redan när jag va första gången där att man inte får svetsa i påskjuten för att spärra den, transportstyrelsen godkände inte detta även om man låter svetsfirma göra det). Sen tog jag bort alla bromsbackar med fästanordningar samt alla stag under släpen (behöll bromssköldarna som skitskydd åt lagerna, är ju marginellt de gör skillnad, men skadar ju inte). Sen bara ringa Ingenjören och boka tid, fick tid en vecka senare så bara åka dit, hon kollade lite fort bara då hon redan visste hur jag gjort, gjorde vanlig kontrollbesiktning samtidigt med. Enda intyget som behövde lämnas va en lapp hon gav mig där jag fick fylla i hur jag gjort som är underlag till transportstyrelsen. Kostade 1200:- plus kontrollbesiktning 399:-, och allt va fixat med myndigheterna när jag åkte därifrån, kommer nya papper i brevlådan där ändringarna är inskrivna.

3 personer gillar det här inlägget.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

qqq

#15 » 17:52:14, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Släpvagn nr.1 är nu färdig.
Fick tag på en ingenjör på Dekra, och fick åka dit med släpen innan ombyggnaden, visa upp den och diskutera hur jag tänkte göra. Ombyggnaden va att jag tog bort stötdämparen inuti påskjuten och svarvade en stång som passar invändigt och hindrar orginal "pinne" från att röra sig, den är även fäst i bakre bulten som håller fast kulhandsken. Detta gör att påskjuten är helt spärrad. (Hon sa redan när jag va första gången där att man inte får svetsa i påskjuten för att spärra den, transportstyrelsen godkände inte detta även om man låter svetsfirma göra det). Sen tog jag bort alla bromsbackar med fästanordningar samt alla stag under släpen (behöll bromssköldarna som skitskydd åt lagerna, är ju marginellt de gör skillnad, men skadar ju inte). Sen bara ringa Ingenjören och boka tid, fick tid en vecka senare så bara åka dit, hon kollade lite fort bara då hon redan visste hur jag gjort, gjorde vanlig kontrollbesiktning samtidigt med. Enda intyget som behövde lämnas va en lapp hon gav mig där jag fick fylla i hur jag gjort som är underlag till transportstyrelsen. Kostade 1200:- plus kontrollbesiktning 399:-, och allt va fixat med myndigheterna när jag åkte därifrån, kommer nya papper i brevlådan där ändringarna är inskrivna.

Ok, vad innebär det rent konkret ? Du slipper fordonskatten, kan dra mer / mindre osv ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se