117 inlägg •
Sida 7 av 8I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
- Bevakas av: 9
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 18361
#91 » 19:41:51, 13-01-2021
Är ju inga krångligheter att veta vad som gäller och info finns på nätet.
-
toker
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
- Maskintyp: Ej angivet
#92 » 19:43:48, 13-01-2021
toker skrev:Är ju inga krångligheter att veta vad som gäller och info finns på nätet.
Nä, men vad är krånglet med ett teoriprov och BE?
-
Alrik
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
- Ort: Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140
#93 » 19:52:13, 13-01-2021
Det är nog helt enkelt så att det är krångligare att göra ett prov än att slippa göra det och räcker vikten till så funkar ju B96 lika bra.
-
toker
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
- Maskintyp: Ej angivet
#94 » 19:58:04, 13-01-2021
Sakligt konstaterande (igen...):
Det besvärligaste med att komplettera körkortet, är nog oftast att klara av att 'ta' B igen.....
DVS visa att man förstår trafikreglerna och -lagar, både genom teoriprovet och i praktisk körning ute i trafiken (INTE manövergården!)
Skulle nog inte skadat om man fick göra åtminstone ett förenklat teoriprov vid förnyandet av plastlappen, inte bara utsidan av huvudet (fotot) som förändras med åren.
Tunga måste man iofs fylla i en hälsodeklaration så småningom, eventuellt med hjälp av läkare som läser högt..
(Nu har den här tråden ramlat långt från själva släpvagnarna)
3 personer gillar det här inlägget.
-
ÅÄÖ
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
- Ort: Mitten
#95 » 21:28:55, 13-01-2021
På B96 har man inget teoriprov det var bara några muntliga frågor om regpapprena och lastsäkring som jag fick sedan är det ett lättare körprov också och det är billigare än et BE.
I mitt fall så var det att hästtransporterna som finns att hyra ofta var för tunga för ett B kort och dom bilarna som jag har tillgång till. Att köpa ett eget släp för några transporter / år kändes onödigt då jag har en 1200kg flakvagn som klarar dom flesta transportera.
Ett B96 var det enklaste sättet att lösa det problemet.
Det går alltid att betala någon för frakten och om det behövs så har en kompis full hand på sitt kort och om det inte är så långt bort då tar jag traktorn så en större transport löser sig.
-
wol
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
- Ort: Marks kommun
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.
#96 » 08:00:17, 14-01-2021
Alltså om vi bortser från kostnader så är B96 till för dem som vill köra stort släp men inte klarar av teorin och praktiken att hantera en sådan fordonskombination som BE kräver??
1 person gillar det här inlägget.
-
jonas_81
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
- Ort: Österbotten
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Zetor 5511 -70
#97 » 09:00:10, 14-01-2021
Så kan man se på saken även om jag inte direkt håller med men det är ju bra det finns alternativ för dom som inte är fullt så duktiga som de som har BE.
-
toker
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
- Maskintyp: Ej angivet
#98 » 11:26:17, 14-01-2021
B96 kom väl till som en följd av lobbyarbete från husvagnsbranschen, som ville kunna få upp försäljningen av större och dyrare vagnar till kunder som inte trodde sig klara av att ta BE.
1 person gillar det här inlägget.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#99 » 12:53:35, 14-01-2021
Nja det är ett EU direktiv för att få mera lika
regler inom EU.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#100 » 15:41:13, 14-01-2021
Men nu tror jag dom lobbar för 4200 kg på B kort.
-
toker
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
- Maskintyp: Ej angivet
#101 » 16:03:36, 14-01-2021
Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.
En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.
-
G_Hackman
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
- Ort: Kungälv
- Maskin: Arboga GM2512
#102 » 16:57:42, 14-01-2021
Jag läste någonstans att det är samma praktik på utökad och BE men teoridelen är enklare.
Jag har ju en gång i tiden försökt ta BE men det fanns (då) ingen körskola i "Närheten" som kunde ge den utbildningen till mig.
Sen så var jag inte så intresserad att åka +10 mil till körskola enkel väg, nu känns det nästan sent i livet att fixa det.
Håller liv i C kortet med läkarundersökning vart 5 år
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
- Ort: Mariefred, Södermanland
- Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
#103 » 19:21:17, 14-01-2021
G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.
En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.
Ett lätt släp får du alltid dra.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#104 » 21:35:25, 14-01-2021
Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).
Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.
-
G_Hackman
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
- Ort: Kungälv
- Maskin: Arboga GM2512
#105 » 21:44:14, 14-01-2021
magloman skrev:G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.
En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.
Ett lätt släp får du alltid dra.
Nej. En hel del elbilar och hybrider har ju tillåten släpvagnsvikt = 0.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst