Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Krav på släpvagnar.

117 inlägg • Sida 7 av 8
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

toker

#91 » 19:41:51, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju inga krångligheter att veta vad som gäller och info finns på nätet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Alrik

#92 » 19:43:48, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är ju inga krångligheter att veta vad som gäller och info finns på nätet.


Nä, men vad är krånglet med ett teoriprov och BE?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

toker

#93 » 19:52:13, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog helt enkelt så att det är krångligare att göra ett prov än att slippa göra det och räcker vikten till så funkar ju B96 lika bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ÅÄÖ

#94 » 19:58:04, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakligt konstaterande (igen...):

Det besvärligaste med att komplettera körkortet, är nog oftast att klara av att 'ta' B igen.....

DVS visa att man förstår trafikreglerna och -lagar, både genom teoriprovet och i praktisk körning ute i trafiken (INTE manövergården!)

Skulle nog inte skadat om man fick göra åtminstone ett förenklat teoriprov vid förnyandet av plastlappen, inte bara utsidan av huvudet (fotot) som förändras med åren.

Tunga måste man iofs fylla i en hälsodeklaration så småningom, eventuellt med hjälp av läkare som läser högt..

(Nu har den här tråden ramlat långt från själva släpvagnarna)

3 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

wol

#95 » 21:28:55, 13-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På B96 har man inget teoriprov det var bara några muntliga frågor om regpapprena och lastsäkring som jag fick sedan är det ett lättare körprov också och det är billigare än et BE.
I mitt fall så var det att hästtransporterna som finns att hyra ofta var för tunga för ett B kort och dom bilarna som jag har tillgång till. Att köpa ett eget släp för några transporter / år kändes onödigt då jag har en 1200kg flakvagn som klarar dom flesta transportera.
Ett B96 var det enklaste sättet att lösa det problemet.
Det går alltid att betala någon för frakten och om det behövs så har en kompis full hand på sitt kort och om det inte är så långt bort då tar jag traktorn så en större transport löser sig.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

jonas_81

#96 » 08:00:17, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså om vi bortser från kostnader så är B96 till för dem som vill köra stort släp men inte klarar av teorin och praktiken att hantera en sådan fordonskombination som BE kräver??

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

toker

#97 » 09:00:10, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan man se på saken även om jag inte direkt håller med men det är ju bra det finns alternativ för dom som inte är fullt så duktiga som de som har BE.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#98 » 11:26:17, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

B96 kom väl till som en följd av lobbyarbete från husvagnsbranschen, som ville kunna få upp försäljningen av större och dyrare vagnar till kunder som inte trodde sig klara av att ta BE.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#99 » 12:53:35, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja det är ett EU direktiv för att få mera lika regler inom EU.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#100 » 15:41:13, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu tror jag dom lobbar för 4200 kg på B kort.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#101 » 16:03:36, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.

En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

QV_

#102 » 16:57:42, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste någonstans att det är samma praktik på utökad och BE men teoridelen är enklare.

Jag har ju en gång i tiden försökt ta BE men det fanns (då) ingen körskola i "Närheten" som kunde ge den utbildningen till mig.
Sen så var jag inte så intresserad att åka +10 mil till körskola enkel väg, nu känns det nästan sent i livet att fixa det.
Håller liv i C kortet med läkarundersökning vart 5 år
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#103 » 19:21:17, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.

En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.


Ett lätt släp får du alltid dra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G_Hackman

#104 » 21:35:25, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst är det så. Det får man ju alltid om bilen får dra det (och det får nog de flesta SUVar).

Fast risken är att det kommer att öka mängden obromsade lätta släp i trafik (för hur många köper bromsade 750 kg kärror numera även om de finns). Släp som jag tror med stor sannolikhet istället kommer att överlastas.
Det främjar knappast trafiksäkerheten. För det måste väl vara pga den som reglerna finns.
Men jag har haft fel förr.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#105 » 21:44:14, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
G_Hackman skrev:Med tanke på hur tunga elbilar är kontra konventionella så kommer 3500 kg gränsen att blir svårare och svårare att hålla, ens med ganska små flakvagnar.
Dessutom vill ju folk rent generellt tydligen gärna köra omkring i SUVar vilka ofta väger extra mycket.

En helt vanlig Volvo XC60 har t ex en totalvikt på 2450 kg. Hybridmodellen av samma bil kan ligga på 2700 kg.
Att man ska behöva ta utökad B eller BE för att ens få hänga på hyrkärran från Shell efter en sån känns faktiskt lite löjligt för mig.


Ett lätt släp får du alltid dra.


Nej. En hel del elbilar och hybrider har ju tillåten släpvagnsvikt = 0.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se