Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Ännu en tråd om B och BE regler

121 inlägg • Sida 7 av 9
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

QV_

#91 » 21:02:08, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Körkortet talar om att du får köra fordonet (eller fordonskombinationen) ......det är andra trafikregler som talar om vilken hastighet du får köra, hastighet har inget med körkortsbehörighet att göra. :laes_detta:


Just i detta fall så är det vikten som sätter hastighetsgränsen (vi förutsätter att allt är lagligt) därav funderingen om BE gör någon skillnad
B använder tjänstvikt och totalvikt på obromsat. Men BE använder också bruttovikt på bromsade släp. Frågan är alltså om man kan använda bruttovikt på obromsade släp.
Enligt släpvagnskalkylatorn kan man det inte.

Har sökt runt efter vilken lag/direktiv/förordning som reglerar detta men kommer inte rätt.

Det jag hittat, om det nu betyder något är att vid B så pratar man lätt släp men vid BE talar man om släp upp till 3,5ton (alltså alla släp, inte bara tunga)

"E-behörighet gäller för släpfordon, oavsett vikt och antal. Ebehörighet ger rätt att i kombination med dragfordon köra även släpfordon som inte är att anse som lätt. "
Senast redigerad av QV_ 21:12:38, 27-04-2023, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#92 » 21:06:48, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev: Men BE använder också bruttovikt på bromsade släp. Frågan är alltså om man kan använda bruttovikt på obromsade släp.
Enligt släpvagnskalkylatorn kan man det inte.


Som jag skrev förut, så får ju bruttovikten hos släpvagnen aldrig överskrida bilens tillåtna släpvagnsvikt, oavsett om vagnen har broms eller inte och oavsett vad föraren har för körkortsklass. Så man kommer aldrig ifrån ett villkor som har med bruttovikten att göra, även om det dessutom finns olika totalviktsbegränsningar att ta hänsyn till.
På obromsade vagnar är det dock i de flesta fall totalvikten som begränsar först, om det inte rör sig om en bil med ovanligt låg tillåten släpvagnsvikt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#93 » 21:12:06, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inget med körkortsbehörigheten att göra fortfarande :thumme:

Här kan du läsa om du inte har google:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r-du-kora/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#94 » 21:24:22, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det har jag läst och det är det svaret som släpvagnskalkylatorn också ger.

Varför jag funderar över detta är

De flesta (var 4500 personer 2006) som tar BE är för att köra tungt med bromsade släp. Det är vad jag anser/tror.
Mängden personer med BE som vill köra obromsat med en "Amazon" skulle jag tro är rätt lågt.
Så frågan är nog för den normale BE innehavaren rätt ointressant.
Sedan friskriver sig släpvagnskalkylatorn från felaktigheter och man är som förare ansvarig hur det är.
Det är det jag försöker med, hitta lagtexten.

Varför jag ens har börjat med detta beror på kommunens taxa.
Jag har 2 dragbilar varav den "bättre" är en firmabil. Dragbil nummer 2 är en Amazon.
Kör jag firmabilen med privata soppor till återvinningen så ramlar det in en räkning på 375 + moms
Så just nu måste jag använda fruns bil till återvinningen, där får jag inte in 15 däck. Då måste jag ha ett släp bakom bilen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#95 » 21:30:00, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från länken ovan:


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#96 » 21:40:46, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
QV_ skrev: Men BE använder också bruttovikt på bromsade släp. Frågan är alltså om man kan använda bruttovikt på obromsade släp.
Enligt släpvagnskalkylatorn kan man det inte.


Som jag skrev förut, så får ju bruttovikten hos släpvagnen aldrig överskrida bilens tillåtna släpvagnsvikt, oavsett om vagnen har broms eller inte och oavsett vad föraren har för körkortsklass. Så man kommer aldrig ifrån ett villkor som har med bruttovikten att göra, även om det dessutom finns olika totalviktsbegränsningar att ta hänsyn till.
På obromsade vagnar är det dock i de flesta fall totalvikten som begränsar först, om det inte rör sig om en bil med ovanligt låg tillåten släpvagnsvikt.


Jag får dra vagnen tom i 80 med Amazonen.

Vagnen skulle kunna ha en tjänstvikt som är 300 kg mera än i dag och jag skulle fortfarande så dra den i 80 (lagligt) så länge den är tom. Detta gäller även frun som har B

Skulle jag lasta 440 kg i den så är det 40km/h oavsett B eller BE så då är det för tungt

Så frågan är specifikt vilken lag/förordning/direktiv som beskriver hur man får lasta ett släp vid behörighet BE.
För vid BE så får man använda sig av bruttovikt.
Normalt är att bruttovikten då är max vad dragkroken klarar. Bromsat släp
VId obromsat skulle då max bruttovikt på släpet bli bilens halva tjänstvikt. I mitt fall 585 kg vilket då skulle ge utrymme till 375 kg last på mitt 210kg tunga obromsade släp.

Det är den lagtexten som jag vill se om det står "släp" eller "bromsat släp" eller något annat som ger om det är skillnader mellan bromsat och obromsat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#97 » 21:43:36, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Från länken ovan:


Bild


Denna finns med tidigare i tråden så den har jag sett.

Söker lagtexten
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#98 » 21:56:51, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det beror ju mest på bilen.....

Så länge som bilens Tjänstevikt är under 1500kg ( då blir halva tjänstevikten mindre än 750kg.....och du måste köra 40km/h när släpvagnen är lastad)

Du få inte lasta till bruttovikt och köra 80km/h, efter som lagstiftningen bara säger lastad.

Det ä samma regler som gäller för alla! ( oavsett körkortsbehörighet....efter som vi antar att du har körkort....)

Du har nu fått samma svar flera gånger.Jag kan inte bevilja någon nått undantag från regeln, oavsett hur mycket vi diskuterar om det. (och oavsett om det verkar rimligt/rättvist/"inkluderande" eller ej) det är något som måste skötas genom en ändring av lagen i så fall.

mvh/Jörgen
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman

#99 » 21:59:39, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstror du vägverket så finns säkert lagboken på nätet om du söker.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#100 » 22:14:19, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagstiftningen är trafikförordningen kapitlet 4, §20.

...men den texten är inte mer lättläst.....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#101 » 22:17:08, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Varför jag ens har börjat med detta beror på kommunens taxa.
Jag har 2 dragbilar varav den "bättre" är en firmabil. Dragbil nummer 2 är en Amazon.
Kör jag firmabilen med privata soppor till återvinningen så ramlar det in en räkning på 375 + moms
Så just nu måste jag använda fruns bil till återvinningen, där får jag inte in 15 däck. Då måste jag ha ett släp bakom bilen.



Skiljer alltså din kommun på återvinningskunder beroende på vem som är registrerad ägare till bilen som lasset körs med?
Här är det avgiftsfritt så länge man kommer med en fordonskombination som får köras med B eller BE-körkort, men kör man till tippen med en tung lastbil (över 3,5 ton), så får man betala. Och det spelar ingen roll om bilen står registrerad på en privatperson, företag, ideell föreing eller något annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#102 » 23:13:46, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bild

Det beror ju mest på bilen.....

Så länge som bilens Tjänstevikt är under 1500kg ( då blir halva tjänstevikten mindre än 750kg.....och du måste köra 40km/h när släpvagnen är lastad)


mvh/Jörgen


I mitt fall så är det 1300kg eftersom jag köpte vagnen klassad som 650 kg.
Detta eftersom min förra dragbil endast godkände 685kg obromsad vagn.

Har förövrigt hittat BE beskrivningen 3§ men så kom 20§ lite senare och där skiljer de på bromsat och obromsat.

Redan på 50 talet var det diskussioner om brutto kontra totalvikt men för att underlätta för polisen så håller man fast vid totalvikt.
Då var det förövrigt en målsättning att minska användandet av obromsade vagnar.
De reglerna har ju lättats upp sedan dess men BE är helt klart skapat för tunga vagnar och inte vagnar i "allmänhet"
Så vid tung bromsad vagn har man numera behörighet att ta ansvar för lasten, men inte vid lätt obromsad.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#103 » 23:16:33, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Skiljer alltså din kommun på återvinningskunder beroende på vem som är registrerad ägare till bilen som lasset körs med?


Ja så är det.

Det finns några timmar på veckan då man kan komma med firmabil utan att bli belastad med avgiften, men just de timmarna försöker man i största mån undvika pga alla andra som gillar de tiderna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#104 » 23:20:08, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:lagstiftningen är trafikförordningen kapitlet 4, §20.

...men den texten är inte mer lättläst.....


För att vara en lagtext så var den ovanligt lätt att förstå.
Vart ju glad när jag läste 3§, den gav ju helt klart en öppning för både bromsad och obromsad vagn, men säg den lyckan som vara....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#105 » 07:01:46, 28-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Redan på 50 talet var det diskussioner om brutto kontra totalvikt men för att underlätta för polisen så håller man fast vid totalvikt.
Då var det förövrigt en målsättning att minska användandet av obromsade vagnar.
De reglerna har ju lättats upp sedan dess men BE är helt klart skapat för tunga vagnar och inte vagnar i "allmänhet"
Så vid tung bromsad vagn har man numera behörighet att ta ansvar för lasten, men inte vid lätt obromsad.


När skulle man någonsin ha bortsett från vagnens bruttovikt kontra bilens tillåtna släpvagnsvikt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se