peter.svensson skrev:Vert inte hur många mopedbilar som kommer från Kina?? Marknadsledaren Aixam är fransk.
Aixam är en fransk tillverkare av mopedbilar. Företaget grundades 1983 för att tillverka mikrobilar i en fabrik som tillhört biltillverkaren Arola. 2006 var Aixam Europas största tillverkare av mikrobilar. Företaget tillverkar för närvarande Aixam-A.777, en serie mikrobilar utrustade med Kubota-dieselmotorer, samt ett antal elektriska mopedbilar.
Aixam
N°1 de la voiture sans permis
https://www.aixam.com/fr/l-esprit-aixam ... ques-dates1975
1975 CREATION DE LA PREMIERE VOITURE SANS PERMIS (AROLA)
Dessa bilar är byggda för små smala gränder i städer i södra europa. De har inte att göra ute på Europavägar, och är inte heller byggda för att framföras på dem.
https://www.ligier.fr/https://www.automobiles-chatenet.com/accueil.htmlFöll mig liksom aldrig in att Trafikverket godkänt ett fordon som inte är tillverkat för landsväg att få framföras på landsväg.
Känner väl till de italiensk och franska små distributionsfordonen avsedd för stadstrafik, med betoning på gator där "riktiga" bilar helt enkelt är för stora.
Får acceptera faktum att jag helt missat denna trafikverkstavla.
Allt annat skräp kommer från kina o dessa bilar ser ut som vara tillverkade i kina: låter som, ser ut som, och uppträder som... kina skräp.
Så är det de franska (och italienska?) Micro-stads-bilarna som tillåts ute på svenska vägar?!... kan vara ske i... Sverige...
Nu är ju konceptet mycket vanligt förekommande i Asien - så, jag antog bara att det var de asiatiska skräpet man importerat.
Samma skit, annan tillverkare bara.