Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Förbjuda Mopedbil!

105 inlägg • Sida 6 av 7
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Lennart Svensson (trådstartaren)

#76 » 14:10:58, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Visst är vi fantastiska!Vi vet att mopedbilarnas konstruktion är undermålig,Försäkringsbolagen vet det, Den enda som inte vet detta är importörer o säljare av dessa mopedbilar som till råga på allt gjort EU uppmärsamma på ett antal olyckor med A traktorer, trots att de själva är fullt medvetna om stora säkerhetsbrister i de fordon som de saluför.Själv förstår jag inte hur föräldrar tänker när man köper dessa till sina barn.Ofattbart!!!
Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred



Michael Meier

#77 » 14:22:28, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennart Svensson skrev: .... en enda som inte vet detta är importörer o säljare av dessa mopedbilar ....


Åjo, dessa vet det också.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

toker

#78 » 14:45:46, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går knappast bygga moped bil säker eftersom dom ska vara så lätta och sen verkar dom ju inte var så olycksdrabbade 1 dödsolycka per år är ju ganska lågt jämfört med andra fordonstyper.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#79 » 14:54:56, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med statistik kan man ljuga :-)

1/år / antal i trafik...
1/år / antal köra km/mil med fordonstypen...
Man sa förr att personbil brukas ca 1500mil/år i snitt

Tar man nu dessa olika värden och lägger in dem i formeln, så... mopedbil kommer inte längre att se så oskyldig ut...

Sedan 1960-talet har Sverige -skrutit- med sin nationella trafiksäkerhetsdoktrin...driven av Volvos forskningsverksamhet... å så låter man marknaden överflödas med något som har sämre säkerhet än suggan, duetten, PV, osv?!
Äsch!!! Glömde det! Volvo finns ju inte längre och inte SAAB heller ju! Geely (heter väl volvo idag?) o i Kina har inte individen ett värde på det sättet en individ har i Sverige - är som i alla bataljer; lite svinn får man räkna med!

...konspirationsteorin glider nu mot att Kina har hittat ett kryphål att decimera EU's befolkning!
Mopedbilen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#80 » 15:44:38, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur än formeln ser ut så är bara 1 liv per år man kan spara om man tar bort fordonstypen tänk hur många man kan spara om man förbjuder morocyklar.

3 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#81 » 18:11:28, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Hur än formeln ser ut så är bara 1 liv per år man kan spara om man tar bort fordonstypen tänk hur många man kan spara om man förbjuder morocyklar.

ja eller stegar. Det är visst en 10-12 st som dör varje år i stegolyckor, om jag inte minns fel.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#82 » 21:19:23, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller som jag föreslog att eliminera kalorimotorerna helt!...

Ledsen, men som jag sagt;
"ja ja, har man överlevt förlossning så..."
Hur vi än ser på det så är loppet kört!
...frågan är bara -när- det tar slut, och hur...
Mopedbil! :hurra:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G_Hackman

#83 » 12:22:45, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:M
Äsch!!! Glömde det! Volvo finns ju inte längre och inte SAAB heller ju! Geely (heter väl volvo idag?) o i Kina har inte individen ett värde på det sättet en individ har i Sverige - är som i alla bataljer; lite svinn får man räkna med!

Vet ju att du vill provocera lite men ändå. Volvo är Volvo, inte Geely. Produkterna utvecklas fortfarande på Hisingen av företaget Volvo som dessutom är registrerat i Sverige. Avdelningen för trafiksäkerhet arbetar på precis som förr och exempelvis Haverikommissionen som utreder verkliga olyckor finns kvar. Så den saken behöver du inte oroa dig för i alla fall. Geely ägs förvisso av samma moderbolag men är ett helt separat bolag.

Vad nu det har med mopedbilar att göra.

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

dc_lindberg

#84 » 15:28:30, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo = trafiksäkerhet/passagerarsäkerhet
Mopedbilar = motsatsen till Volvo
Volvo ägs av Kina = leverantör av mopedbilar

Har du -missat- att Volvo är ett kinesiskt företag?...
Det du hänvisar till är en sektion som marknadsför en del av ett kinesiskt företag under ett gammalt välrenomérat varutmärke, som kinsen köpt och äger!...

Visst, man måste vara lite ironiserande och provocerande ibland, dvs brittisk galghumor.
I detta fall, spydig ironi över vad som en gång var men idag inte är...

Mopedbilen är ett fordon som aldrig skulle tillåtits.
Samma synsätt har många om mopeden som fortskaffningsmedel, för att inte tala om mc.
Att trampcykel med hjälpmotor är de facto en moped vilket gör den till "lätt mc" - har mången missat... o trampcykel är -inte- konstruerat för de hastigheter som de framförs i!... En gång i tiden var 15km/h kontinuerlig hastighet gränsen mellan trampcykel och moped; och detta är en -rimlig- gräns för vad en trampcykel är konstruerad för!
Mopedbil är så att säga lika tossigt som trampcykel med mer än 3 växlar och hjälpmotor!
=> farkoster som är felaktigt skapade blir självsanerande!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

peter.svensson

#85 » 15:37:58, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vert inte hur många mopedbilar som kommer från Kina?? Marknadsledaren Aixam är fransk.

Aixam är en fransk tillverkare av mopedbilar. Företaget grundades 1983 för att tillverka mikrobilar i en fabrik som tillhört biltillverkaren Arola. 2006 var Aixam Europas största tillverkare av mikrobilar. Företaget tillverkar för närvarande Aixam-A.777, en serie mikrobilar utrustade med Kubota-dieselmotorer, samt ett antal elektriska mopedbilar.

1 person gillar det här inlägget.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

torbjorn_forsman

#86 » 15:39:58, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:[och exempelvis Haverikommissionen som utreder verkliga olyckor finns kvar.


Det är ytterst sällan den svenska Haverikommissionen utreder olyckor med personbilar. Vad jag kan se gäller deras senaste rapport om en händelse med personbilar inblandade, en olycka som inträffade år 2005.
Norska Haverikommissionen tycks ha fått sitt uppdrag annorlunda utformat och där utreds många fler trafikolyckor än vad som sker här i Sverige.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#87 » 21:15:05, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

peter.svensson skrev:Vert inte hur många mopedbilar som kommer från Kina?? Marknadsledaren Aixam är fransk.

Aixam är en fransk tillverkare av mopedbilar. Företaget grundades 1983 för att tillverka mikrobilar i en fabrik som tillhört biltillverkaren Arola. 2006 var Aixam Europas största tillverkare av mikrobilar. Företaget tillverkar för närvarande Aixam-A.777, en serie mikrobilar utrustade med Kubota-dieselmotorer, samt ett antal elektriska mopedbilar.


Aixam
N°1 de la voiture sans permis

https://www.aixam.com/fr/l-esprit-aixam ... ques-dates
1975
1975 CREATION DE LA PREMIERE VOITURE SANS PERMIS (AROLA)


Dessa bilar är byggda för små smala gränder i städer i södra europa. De har inte att göra ute på Europavägar, och är inte heller byggda för att framföras på dem.

https://www.ligier.fr/
https://www.automobiles-chatenet.com/accueil.html

Föll mig liksom aldrig in att Trafikverket godkänt ett fordon som inte är tillverkat för landsväg att få framföras på landsväg.
Känner väl till de italiensk och franska små distributionsfordonen avsedd för stadstrafik, med betoning på gator där "riktiga" bilar helt enkelt är för stora.

Får acceptera faktum att jag helt missat denna trafikverkstavla.
Allt annat skräp kommer från kina o dessa bilar ser ut som vara tillverkade i kina: låter som, ser ut som, och uppträder som... kina skräp.
Så är det de franska (och italienska?) Micro-stads-bilarna som tillåts ute på svenska vägar?!... kan vara ske i... Sverige...


Nu är ju konceptet mycket vanligt förekommande i Asien - så, jag antog bara att det var de asiatiska skräpet man importerat.
Samma skit, annan tillverkare bara.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#88 » 22:51:37, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara i Sverige och Frankrike mopedbilarna finns, de förekommer ju i hela EU.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qqq

#89 » 00:36:01, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kommer ihåg co-cart bilarna ? I princip en go-cart med regskylt. De hade en röd flagga på en stång. Syntes en period för ca 12-15 år sedan. Det måste ha varit livsfarligt om något att köra omkring med på allmänna vägar.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

G_Hackman

#90 » 20:40:45, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Har du -missat- att Volvo är ett kinesiskt företag?...
Det du hänvisar till är en sektion som marknadsför en del av ett kinesiskt företag under ett gammalt välrenomérat varutmärke, som kinsen köpt och äger!...

Du har faktiskt 100% fel i det påståendet. Struntprat! Ta reda på fakta istället för att sprida dumheter.

Men jag håller med dig i att mopedbilar inte är något vidare fordon och minst sagt diskutabelt på många sätt.
Senast redigerad av G_Hackman 20:44:49, 03-12-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se