Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Registrera nytillverkade fordon? Hur och vad gäller?

5 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 05:08:40, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och en polare har gått funderingar och börja göra något kul tillsammans, och vi har då gått i tankar att börja tillverka lite grejer då både han och jag är relativt duktiga svetsare och har inbitet intresse för allt med motor osv. Låt mig förtydliga att det är bara tankar och funderingar men för det betyder det inte att man inte vill veta vad som gäller.

Så, säg att vi börjar producera en produkt, t.ex fyrhjulingar eller snöskotrar för lant- och jordbruks marknaden, som är enkelt konstruerade, tål att användas vid arbete, spartanska och billiga vid inköp. Men hur går man tillväga att få dessa maskiner godkända och inregistrerade? Vem som helst kan ju som sagt svetsa ihop en fyrhjuling t.ex men den är ju väldigt olaglig att brukas utanför inhägnat område. Dessutom måste man väll ändå ha en klassificering för att garantera en säker produkt?

Så vad gäller? Vart får man klassificering? Hur går man tillväga för att få ett registreringnummer? Att det är transportstyrelsen som fördelar detta förstår jag men då ska ju dom ha ett underlag för att ge ut detta.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)



Mattias Petterson

#2 » 07:35:26, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att de behöver ce märkas om det ska bli lagliga..
Omständig om du inte har certifikat för att göra detta.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fretchi

#3 » 08:28:25, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

CE-märkning stämmer bra. Det kan däremot vem som helst göra. Du måste intyga att du följer för produkten applicerbara direktiv, att den är säker att använda osv. Men det är inte helt trivialt att lyckas med det om man inte vet var man ska börja.

Har du några kontakter inom större industriföretag eller konsultverksamhet kan du säkert få lite hjälp vidare därifrån.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Towil

#4 » 08:39:47, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär ju vara en del miljö krav/tester på motorn vid nytillverkning.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 08:52:00, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, för vägfordon är det inte CE-märkningen som ska tillämpas, då är det istället E-märkning som gäller.

I varje fall är en bra början att lära sig av hur andra som tillverkar och säljer liknande fordon har gjort med typgodkännanden och sånt. Titta på typskyltarna på E-märkta fordon för att se vilka ECE-reglementen som det hänvisas till, och läs på i dem (de finns fritt tillgängliga på nätet, unece.org ).

Om det rör sig om fordon som istället ska CE-märkas, så får man titta på den tillverkardeklaration (försäkran om överensstämmelse eller på utrikiska certificate of conformance) som ska följa med, antingen som ett särskilt papper eller på ett blad i instruktionsboken, där står vilka EU-direktiv och standarder som tillverkaren anser sig kunna stödja på för att sätta dit ett CE-märke med gott samvete. EU-direktiven går också att hitta fritt på nätet men många av standarderna måste man betala för om man inte hittar någon utlagd på lagom skum website.

Beträffande avgascertifiering av motorn så är det nog enklast att se till att köpa in en motor där tillverkaren har ordnat den saken och papperen redan är klara.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se