Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vinterdäckskrav på släpfordon

13 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

QV_ (trådstartaren)

#1 » 20:12:19, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men eftersom det är vintertid.

Nu lär ju datumen bli ändrade, men det var intressant iallafall.

Bild

Någonstans läste jag att de bästa däcken (bromsförmåga) skall sitta på släpet. (eller någon liknande textmassa)
Så dubb på släp är bättre än odubbat.

Men det finns inget undantag för obromasde vagnar. Dom har ju av princip svårt att bromsa!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Bygert

#2 » 20:21:36, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett obromsat släp är ju onekligen svårt att bromsa, däremot kan det ju sladda om det tappar greppet. Och det kan jag ju säga att om det är nåt jag inte behöver vara med om igen så är det ett släp som tappat greppet och slår fram och tillbaka efter bilen. Så vettiga däck på släpet är inte fel oavsett hur det ser ut.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#3 » 21:04:31, 02-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Lite OT men eftersom det är vintertid.

Nu lär ju datumen bli ändrade, men det var intressant iallafall.

Bild

Någonstans läste jag att de bästa däcken (bromsförmåga) skall sitta på släpet. (eller någon liknande textmassa)
Så dubb på släp är bättre än odubbat.

Men det finns inget undantag för obromasde vagnar. Dom har ju av princip svårt att bromsa!


Ännu en OT-fråga med avseende på däck:
Låt oss anta att en däcktillverkare förser däck som inte lämpliga för vinterbruk med symbolen "alptopp - snöflinga". Riskerar han i så fall några påföljder för detta, och i så fall enligt vilken lag eller föreskrift? Är den där symbolen internationellt gångbar (och i så fall enligt vilket regelverk?) eller är den ett påfund enbart för t ex EU, skandinavien eller Sverige?

Och, för den delen: Var och hur är den gamla M+S - märkningen med dess avarter reglerad?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#4 » 10:50:00, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Michael Meier

#5 » 11:08:42, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma regler för mönsterdjup gäller för sommar- och vinterdäck. Däcken måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup i huvudmönstret i de mittersta 75% av slitbanans bredd. Råder vinterväglag på den väg du färdas på eller på angränsande vägar under tiden 1 december – 31 mars måste du dock däcken ha 3 mm mönsterdjup.


liite udda formuleringar, det där kan inte vara originalet ?

Angränsande vägar ? har tidigare alltid vart trafikpolis som har mandat om "vinterväglag" oavsett vad man som förare har för åsikt.
"Samma regler gäller för sommar och vinterdäck" näe, det gör det inte.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 11:36:34, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid lömskt med inklistrade skärmdumpar utan källhänvisning, inte alls säkert att texterna är så "officiella" som de ser ut att vara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#7 » 11:39:45, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:https://www.stro.se/fragor-svar/


Där står det visserligen att alptopp-snöflingesymbolen ska vara utformad enligt ett ECE-reglemente, men det står fortfarande inget om varifrån M+S-märkningen kan härledas eller vad som, via vilken myndighet/motsvarande, eventuellt kan drabba den som tillverkar, importerar eller säljer däck som visserligen har rätt märkning men inte har de egenskaper man borde kunna förknippa med märkningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bygert

#8 » 12:45:41, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har olyckat sig så två bilar jag köpt har det suttit M+S däck på. Skräp säger jag, oavsett att det är godkänt så har inte jag nerver till att åka på sånt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#9 » 12:57:26, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det krävs för att märka M+S hittar jag inget om, möjligen är det bara nåt tillverkaren tycker. Det som däremot går att se är att den märkningen fasas ut som godkända däck för vinterbruk:

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... -11-28.pdf

Inom några år kommer det att krävas märkning med snöflinga i stället och där finns det reglerat vad som krävs.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

torbjorn_forsman

#10 » 13:58:46, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst finns ju det där ECE-reglementet, men vad händer en tillverkare/nasare som levererar däck märkta med snöflinga som ändå inte uppfyller just det reglementets krav?
Det här med marknadskontroll på bildäck verkar vara ett svart hål, det finns ingen myndighet som kan besluta om försäljningsförbud, återtag eller andra sanktioner på samma sätt som t ex Elsäkerhetsverket kan göra med elprylar som inte uppfyller kraven för CE-märkning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#11 » 14:14:30, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en lista på godkända vinterdäck i sverige som handlarna har tillgång till.

Tanken med nya märkningen med alpintoppen med snöflinga, är att den listan ska bli överflödig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#12 » 14:18:16, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste även veta vilken marknad som däcken är tillverkade för. Om det är för den nordiska eller den europeiska marknaden där det är lite varmare klimat.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bygert

#13 » 14:21:09, 03-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, om nån levererar farliga däck som inte uppfyller regler kan man komma åt dem med produktsäkerhetslagen. Gäller visserligen bara konsumenter men det är väl inte så troligt att nån levererar bara till företag. Fastnar man där kan det bli svettigt ordentligt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se