magloman skrev:Nja, det stämmer inte.
Du får inte dra mer än vad dragfordonet får dra.
OK, släptillverkaren bestämmer i sista hand vad lastvikten blir i kombinationen, biltillverkaren hur mycket hela skiten får väga. Böjer mig än en gång....
magloman skrev:Nja, det stämmer inte.
Du får inte dra mer än vad dragfordonet får dra.
Blomster skrev:Om du är från Karlskoga - känner du till Rydahls? Ni måste ju vara "grannar"..... Dom är ganska stora inom just hydrauliska bromssystem, främst inom industrin.
AN skrev:Har jag fatta detta rätt.
Om jag ska ta utökad B-behörighet får jag dra en kombination på max 4250 kg.
Med BE får jag dra släp på max 3500 kg totalvikt. Skulle då få dra en kombination på 7000kg, men vad säger bestämmelserna om max tågvikt?
Vad är skillnaden på gammalt och nytt BE? Är det att du måste ha CE eller DE för att dra släp över 3500kg, med personbil?
magloman skrev:AN skrev:Har jag fatta detta rätt.
Om jag ska ta utökad B-behörighet får jag dra en kombination på max 4250 kg.
Med BE får jag dra släp på max 3500 kg totalvikt. Skulle då få dra en kombination på 7000kg, men vad säger bestämmelserna om max tågvikt?
Vad är skillnaden på gammalt och nytt BE? Är det att du måste ha CE eller DE för att dra släp över 3500kg, med personbil?
1. Ja max totalvikt på tåget på 4250
2. Ja max 3500kg på släpet som bruttovikt. Max tågvikt är dragfordonets ev krav som bestämmer.
3. Ja, gamla BE har ingen maxvikt på vare sig dragfordonet eller släpet OM du har gamla B vill säga.
Finns en klistrad tråd om detta oxå
M
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst