qqq skrev:Hur gör dom i usa / canada / japan / australien mfl industriländer ?
dom har ingen ce-märkning och verkar tordas stiga upp på morgonen och leva ändå...
Torpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?
jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning micke
Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?
Hur gör dom i usa / canada / japan / australien mfl industriländer ?
Svensk Maskinprovning skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?
Även här måste jag få ett svar från vår besiktningsavdelning angående eventuell registreringsbesiktning men beträffande inverkan på CE-märkningen så bör du kolla med Volvo om maskinen är avsedd att dra något alls med. Det drag som normalt sitter på jordförflyttningsmaskiner är en bogserkoppling som skall användas för bärgning och eventuellt fastsurrning och lyft (beroende på vad som står i instruktionsboken).
Men jag har en lite klurig fråga hur är det om en förare skadat sig så de inte längre klarar av tex Tvåhandsfattning som är krav i vissa maskiner för säkerhet vid redskapslås och tom vedklyvar mm måste det vara ett visst sett sådant eller går det att lösa på något annat sett ? allt annat går ju att lösa har man ju sett men hur man kan lösa men just tvåhandsfattning kan ju bli problem för endel men kanske kan vara som på lok fotpedal ?
micke holmberg skrev:jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning micke
Torpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?
Svensk Maskinprovning skrev:micke holmberg skrev:jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning mickeTorpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?
Nu har jag fått svar från vår besiktningsavdelning
Ska man dra en släpvagn och transporterar ”nyttolast”, alltså grävmassor, maskin etc. ska både dragaren och släpet vara registrerat och skattat.
Äger ska skatta motsvarande en trafiktraktor (skatteklass 1) enligt Vägtrafikskattelagen. I exempel 1 blir det ca 5160 + 168 x 50 = 13560 för dragaren och ca 4000 för enaxligt släp.
Kravet på kopplingsanordning både för MRED och TGV är att det ska ha tillfredställande hållfasthet.
Monteras ett typ ”VBG-drag” kan man få intyg på draget. Dessutom krävs intyg från fordonstillverkaren med avseende på infästningen i ram etc.
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster