Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Fråga Svensk Maskinprovning

165 inlägg • Sida 6 av 11
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Åsa-Nisse

#76 » 19:46:07, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tänka mig att du är inne på bilprovningens domäner och trampar då. En registreringsbesiktning i och med att det är ett registrerat fordon och ska köras på väg. Sen kan väl SMP tycka att du monterar utbytbar utrustning och vill besiktiga en gång till. Framför allt trailern som kan kopplas till och från.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



qqq

#77 » 21:22:18, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör dom i usa / canada / japan / australien mfl industriländer ?

dom har ingen ce-märkning och verkar tordas stiga upp på morgonen och leva ändå... :klia:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#78 » 21:28:41, 21-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Hur gör dom i usa / canada / japan / australien mfl industriländer ?

dom har ingen ce-märkning och verkar tordas stiga upp på morgonen och leva ändå... :klia:


Får mig att tänka på en bekant i norrland.
En av hans trailerbilar voltade och blev skrot.
Han inhandlade en ny bil och tänkte flytta över vändskivan som var ok.
Nää, det går inte säger dom på besiktningen för vändskivan är inte ce-märkt.
Ok, tänker han. så han tar loss ce-skylten från en identisk ce-märkt vändskiva och nitar fast den.
Ja nu gick det jättefint att regbesikta den nya bilen, och att ce-skylten sedan ramlar loss är inga problem, för nu är den typgodkänd med en ce-märkt vändskiva... fint va. :hurra:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Torpöbo

#79 » 18:56:39, 24-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?


Har ni på svensk maskinprovning något kvalificerat svar på frågan?? Tänkte bulta dit ett kuldrag som får belastas med ca 4 ton.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

bm1113

#80 » 19:40:22, 24-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant frågor och svar Tack till alla i denna tråd får jag börja med :)
Men jag har en lite klurig fråga hur är det om en förare skadat sig så de inte längre klarar av tex Tvåhandsfattning som är krav i vissa maskiner för säkerhet vid redskapslås och tom vedklyvar mm måste det vara ett visst sett sådant eller går det att lösa på något annat sett ? allt annat går ju att lösa har man ju sett men hur man kan lösa men just tvåhandsfattning kan ju bli problem för endel men kanske kan vara som på lok fotpedal ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#81 » 14:26:24, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning micke


Jag har skickat frågan vidare till vår besiktningsavdelning men jag har inte fått svar än, jag återkommer när jag fått det.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#82 » 14:30:06, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?


Även här måste jag få ett svar från vår besiktningsavdelning angående eventuell registreringsbesiktning men beträffande inverkan på CE-märkningen så bör du kolla med Volvo om maskinen är avsedd att dra något alls med. Det drag som normalt sitter på jordförflyttningsmaskiner är en bogserkoppling som skall användas för bärgning och eventuellt fastsurrning och lyft (beroende på vad som står i instruktionsboken).
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#83 » 14:32:58, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör dom i usa / canada / japan / australien mfl industriländer ?


De uppfyller förhoppningsvis minst ISO standarder, i Sverige har vi följande nivåer ISO = globalt, EN = Inom EU samt SS = lokalt i Sverige. Jag vet inte vad de har för nationella regler.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Torpöbo

#84 » 14:48:31, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:
Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?


Även här måste jag få ett svar från vår besiktningsavdelning angående eventuell registreringsbesiktning men beträffande inverkan på CE-märkningen så bör du kolla med Volvo om maskinen är avsedd att dra något alls med. Det drag som normalt sitter på jordförflyttningsmaskiner är en bogserkoppling som skall användas för bärgning och eventuellt fastsurrning och lyft (beroende på vad som står i instruktionsboken).


Kan nämna att jag redan har roddat lite i frågan i länken: Torpöbo @ Dra släp bakom dumper besiktad som tung terrängvagn, vad gäller?
Det ända som återstår är draget och ev att man måste få dumpern att mekaniskt gå i 30. Tänkte att jag mekaniskt skulle spärra växelspaken till hög o låg växeln i låg när jag har trailern bakom. Dumpern får ju ändå inte framföras i högre hadtighet än 30 på väg enligt registreringbesiktningen vilket anslås med skylt i framrutan.
Senast redigerad av Torpöbo 14:50:09, 26-02-2014, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#85 » 14:49:33, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag har en lite klurig fråga hur är det om en förare skadat sig så de inte längre klarar av tex Tvåhandsfattning som är krav i vissa maskiner för säkerhet vid redskapslås och tom vedklyvar mm måste det vara ett visst sett sådant eller går det att lösa på något annat sett ? allt annat går ju att lösa har man ju sett men hur man kan lösa men just tvåhandsfattning kan ju bli problem för endel men kanske kan vara som på lok fotpedal ?


Så här står det i SS-EN 474-1:2006+A4:2013 angående redskapslås på jordförflyttningsmaskiner:

För aktivering av hydrauliskt styrda system för låsning och lossning på ett fäste skall företrädesvis ett separat reglage finnas.
Reglaget skall vara skyddat mot ofrivillig aktivering (se 5.5.3).
Om aktivering är integrerad i reglage som används för andra funktioner än låsning/ lossning av fäste skall följande krav uppfyllas:
– aktivering av upplåsningsfunktionen skall endast vara möjlig genom aktivering av två oberoende reglage samtidigt (båda av typen dödmansgrepp), eller
– en akustisk signal skall ljuda kontinuerligt under hela förloppet av upplåsningen.

Alltså kan du lösa det med antingen ett separat reglage, eller summer som tjuter under hela upplåsningsförloppet eller aktivering med fot + hand.

Så här står det i SS-EN 609-1+A2:2009 angående reglage på vedklyvar

Skydd över klyvzon
Under klyvningsprocessen skall klyvzonen skyddas genom en av följande metoder:
a) ett förreglat skydd med skyddslåsning; det skall ej vara möjligt att öppna skyddet om inte klyvningsprocessen är avslutad och om tryck finns på klyvkilen/tryckplattan i klyvriktningen. Se figur 3 för exempel;
b) Placering på de manuella reglagen så att operatören ej kan klämmas fast mellan tryckplattan och klyvkilen, eller mellan vedträet och klyvkilen, tryckplattan eller andra delar av maskinen. Detta krav uppfylls vid användning av tvåhandsreglage (se 9.1 till 9.4 och 9.6 i EN 574:1996) vilket uppfyller allt följande:
– tvåhands reglaget skall vara av typen "hold-to-run“, d.v.s. att klyvprocessen avbryts om något av de manuella reglagen släpps och;
– kilen/tryckplattan skall ej återgå till sin startposition om ett av de manuella reglagen är i position ”På” och;
– det skall vara omöjligt att starta klyvprocessen oavsiktligt eller att manövrera bägge de manuella reglagen med en hand eller arm eller andra kroppsdelar samtidigt (se 9.1 till 9.4 samt 9.6 i EN 574:1996) och;
– reglagen skall vara placerade på ett sådant sätt att operatören har fri sikt över klyvområdet (se figur 1 och 2).

Det står alltså att du måste placera reglagen så att operatören inte kan komma åt klyvzonen, det går att lösa med ett tvåhandsreglage. Du kan lösa det på många andra sätt, t.ex. med att ha reglaget så långt från klyvzonen att det inte går att nå dit.

Kortfattat svar är att jag inte kan hitta någon standard där det är ett absolut krav på tvåhandsfattning, hittar du något exempel så kan jag kika på det.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

bm1113

#86 » 20:09:00, 26-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för utförliga svar
Tycker det är lite komiskt då jag knappt längre kan använda en vanlig Gå bakom gräsklippare för att jag har en skada sen födseln (som gör att vänster handen är svag ) för att jag inte kan hålla inne dödmansgreppet samtidigt som jag ska dra i startsnöret madens jag kan klara av entreprenadmaskiner rätt bra då de har servo hydraulik

jag har ju mina lösningar nu med tänger mm men då fallerar ju funktionen bara en liten intressant reflektion på det hela
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#87 » 13:33:37, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning micke


Torpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?


Nu har jag fått svar från vår besiktningsavdelning

Ska man dra en släpvagn och transporterar ”nyttolast”, alltså grävmassor, maskin etc. ska både dragaren och släpet vara registrerat och skattat.
Äger ska skatta motsvarande en trafiktraktor (skatteklass 1) enligt Vägtrafikskattelagen. I exempel 1 blir det ca 5160 + 168 x 50 = 13560 för dragaren och ca 4000 för enaxligt släp.

Kravet på kopplingsanordning både för MRED och TGV är att det ska ha tillfredställande hållfasthet.
Monteras ett typ ”VBG-drag” kan man få intyg på draget. Dessutom krävs intyg från fordonstillverkaren med avseende på infästningen i ram etc.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

micke holmberg

#88 » 18:18:44, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar för detta svar nu vet jag lite mera om detta .
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Torpöbo

#89 » 18:42:36, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:
micke holmberg skrev:jag har en liten fundering vad som gäller runtomsvängande grävmaskiner. ett exempel om du har en 12 tons maskin. och en 9 tons tippvagn utan bromsar på vagnen. vad skall man göra för att kunna köra lagligt på väg. med material på vagnen. inget av fordonen är registrerade. och vad kan det kosta att få den helt laglig utan att polisen skall ha några synpunkter på det. Med vänlig hälsning micke


Torpöbo skrev:Vad krävs om man vill sätta dit ett drag på en dumper volvo A25c för att dra en maskintrailer?


Nu har jag fått svar från vår besiktningsavdelning

Ska man dra en släpvagn och transporterar ”nyttolast”, alltså grävmassor, maskin etc. ska både dragaren och släpet vara registrerat och skattat.
Äger ska skatta motsvarande en trafiktraktor (skatteklass 1) enligt Vägtrafikskattelagen. I exempel 1 blir det ca 5160 + 168 x 50 = 13560 för dragaren och ca 4000 för enaxligt släp.

Kravet på kopplingsanordning både för MRED och TGV är att det ska ha tillfredställande hållfasthet.
Monteras ett typ ”VBG-drag” kan man få intyg på draget. Dessutom krävs intyg från fordonstillverkaren med avseende på infästningen i ram etc.


Håller inte med dig om skatten om den huvudsakliga sysselsättning för dumpern är inom lantbruk enligt inlägget ovan:
Transport vid färd till eller från arbetsplats, försäljningsställe eller dylikt av redskap som ska drivas med maskinen eller sådant gods som
behövs för driften av maskinen eller för dess förare (ex. farmartank, personbil)."
Samt att man inte säljer förflyttning av massor utan man utför grävning som huvudsalig sysselsättning och massförflyttning blir ett delmoment som ej faktureras, enligt samtalet med transportstyrelsen.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

63an

#90 » 19:41:29, 03-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke bara"Svensk Maskinprovning" för mej att tro att det är en tillsatt myndighet av högre myndighet! Eller är det en självpåklistrad etikett? Kan man få ett redigt svar på detta hur det står till med den saken! Kanske man kan ställa en bilbesiktnings fråga samtidigt? 28/2 var jag in för den årliga bes. å får veta att en 1999 års Caddy har fel färg på blinkers i bak (rött glas) det ska vara gult men de är ju original röda glas å aldrig bytta var kommer sånt härifrån? Har aldrig hört ett pip om detta förut!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se