Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Fråga Svensk Maskinprovning

165 inlägg • Sida 1 av 11
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#1 » 14:11:10, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag arbetar på SMP Svensk Maskinprovning AB som certifierare och har hand om b.la. säkerhetsbedömningar av maskiner enligt maskindirektivet samt miljökontroller på entreprenadmaskiner.
Jag har fått i uppgift att svara på frågor gratis i olika forum på nätet i SMP:s namn under en begränsad tid i veckan så om ni vill ha svar på något som rör detta så fråga på bara. Jag kan inte tala om exakt vad som står i specifika standarder eftersom de är upphovsrätts skyddade men jag kan tala om vilken standard det står i och hur vi tolkar det. Då det gäller öppna dokument som t.ex. AFS 2008:3 eller AFS 2006:4 så kan jag referera direkt till det ni vill ha svar på.

Med vänlig hälsning
Joakim Elvius
Certifierare
SMP Svensk Maskinprovning
http://www.smp.nu

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner



Holger

#2 » 14:19:19, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Joakim!

Ett mycket bra initiativ, jag skapade en ny tråd av ditt inlägg.

Välkommen hit!

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#3 » 14:21:23, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tackar!
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

prosten

#4 » 15:04:03, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Får bara stämma in och hylla Er för detta initiativ!! Härligt och se att man jobbar proaktivt med information och följer med teknik och informationsutvecklingen!!! Vet nästan inget om Er (därav frågorna nedan), men med detta har jag fått ett mycket bra första intryck!
Lova att skicka vidare detta till den som tagit detta beslut! :-)


Jag vet som sagt väldigt lite om Er, förutom att Ni utför certifieringar inom olika områden. Kan du berätta lite generellt (med forumets läsare i åtanke) om vad ni gör, vem som äger Er, osv?

Sedan är jag grön inom detta område och är inte blyg att skylta med min okunskap så jag ställer en väldigt generell fråga kring min personliga situation;


Jag har ett AB som äger en grävmaskin, just nu gör jag mest jobb åt mig själv på egen mark, men funderar på sikt att hyra ut maskin och/eller göra jobb åt andra (inkl. förare).
Har även en dieseltank (tom) på 1500l, men funderar på att använda den, men har inte orkat ta tag i att se vad som krävs. Det fanns något godkännande på den som har gått ut.
Maskinen är i bra skick (-07), men jag har gjort en del småfix själv.

Kan du från Ert perspektiv och erfarenhet tala om vad jag bör tänka på? Nu och i framtiden? Vad är vanligaste felet som folk gör?

Detta kanske är fel frågor till er/dig och/eller för enkla, men då får du väl skriva det... :smile:
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#5 » 15:59:15, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka att vara objektiv i min beskrivning av oss så detta inte uppfattas som en säljtråd för SMP, naturligtvis är tanken i förlängningen att företag får upp ögonen för oss och anlitar oss men min intention är att hjälpa till med maskinsäkerhet. Med det sagt så:

SMP ägs av SP, SP ägs av RISE Holding AB vars aktier till 100% ägs av staten (kortfattat, vi ägs av staten)
SMP har 3 olika delar,
Provning: (Malmö och Umeå) där vi testar b.la. cyklar, FOPS/ROPS på förarhytter, skyddskläder, avgasemissioner m.m.
Besiktning: (hela landet) vi utför årlig besiktning av alla typer av entreprenadmaskiner, lyftanordningar, portar, hissar och rulltrappor.
Certifiering: arbetar i huvudsak med maskinsäkerhet och säkerhetsbedömningar av maskiner och maskinlinjer, dvs sådana bedömningar som är nödvändiga för tillverkarnas CE-märkning. Vi utför också bedömningar av arbetsutrustningar, ofta maskiner och maskinlinjer som används av tillverknings- och förädlingsindustri.

Kärnverksamheten är besiktning men jag arbetar alltså på certifiering.
Jag undrar om du kan utveckla din fråga?, om du undrar över vilka fel som är vanligast när det gäller CE-märkning så kan jag direkt svara att det är otillräcklig dokumentation och riskbedömning, oavsett maskintyp.
Om du undrar vilka anmärkningar som är vanligast på någon specifik maskintyp eller typ av utrustning så kan jag försöka få fram det via vår besiktningsavdelning.

Klart är dock att använder du grävmaskinen i ditt företag så måste den vara besiktigad av oss eller någon av våra konkurrenter, se här
Samma sak med dieseltanken, se här
Grävmaskinen kan eventuellt även behöva Brandskyddskontrolleras, se här
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

lennartostman

#6 » 16:28:12, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ibland komit frågor om att flytta över en lastbilskran från ett fordon till ett annat.
Likaså har man funderat på att montera ek lastbilskran på en traktor.
Kan du ge en kortfattad information om vad som gäller då man skall montera en gammal kran.
Jag påstår att den skall uppfylla dagen krav vad gäller överlastskydd och stabilitetskrav.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Edholm

#7 » 22:24:01, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med CE-märkning m.m på egentillverkade redskap snabbfästen m.m som man ska använda själv och inte sälja.

Vad krävs helt enkelt för att få använda egentillverkade redskap yrkesmässigt?
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

baklastare642

#8 » 22:42:53, 12-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det här är ovanligt bra tråd då.
En konkret frågeställning då.

Kan man importera en volvo lastmaskin från usa med ett chassinummer som ev börjar på 6, som används för eget bruk och är

1. tillverkad före 1995 exv en L70

2 tillverkad efter 1995, exv en L70C

dvs fastnar dom i tullen eller får man in dom ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#9 » 10:47:01, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Det har ibland komit frågor om att flytta över en lastbilskran från ett fordon till ett annat.
Likaså har man funderat på att montera ek lastbilskran på en traktor.
Kan du ge en kortfattad information om vad som gäller då man skall montera en gammal kran.
Jag påstår att den skall uppfylla dagen krav vad gäller överlastskydd och stabilitetskrav.


Nu har jag dragit detta med dels vår expert på fordonskranar samt även en erfaren besiktningsingenjör och svaret är följande:

1. Monterar du en Maskindriven fordonskran vars lastmoment är större än 12 tonmeter så måste den montagebesiktigas oavsett hur gammal den är.
2. Vid montagebesiktningen kontrolleras att kranen uppfyller de krav som ställdes då den tillverkades, observera att lastdiagram, varningsskyltar etc. måste återställas om de är oläsliga.
3. Vad du använder för bärarfordon spelar ingen roll så länge det uppfyller de krav på stabilitet och infästning som gäller för den kran du vill montera.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

lennartostman

#10 » 11:05:26, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:Nu har jag dragit detta med dels vår expert på fordonskranar samt även en erfaren besiktningsingenjör och svaret är följande:

1. Monterar du en Maskindriven fordonskran vars lastmoment är större än 12 tonmeter så måste den montagebesiktigas oavsett hur gammal den är.
2. Vid montagebesiktningen kontrolleras att kranen uppfyller de krav som ställdes då den tillverkades, observera att lastdiagram, varningsskyltar etc. måste återställas om de är oläsliga.
3. Vad du använder för bärarfordon spelar ingen roll så länge det uppfyller de krav på stabilitet och infästning som gäller för den kran du vill montera.


Tack för svaret!
Jag har tidigare blivit informerad att om man flyttar en kran till ett annat fordon, oavsett vilket, så skall den uppfylla dagens krav. Så är det alltså inte o det var ju skönt för alla som funderar på just detta.
Än en gång tack för svaret.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#11 » 11:07:09, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm skrev:Hur är det med CE-märkning m.m på egentillverkade redskap snabbfästen m.m som man ska använda själv och inte sälja.

Vad krävs helt enkelt för att få använda egentillverkade redskap yrkesmässigt?


Detta blir ett långt svar.
Redskap/utrustning för entreprenadmaskiner
SMPs tolkning av AFS 2008:3, 4§ Definitioner
Texten nedan är delvis kopierad från publikation H337 ”Vägledning vid tillämpningen av föreskrifterna om maskiner och andra tekniska anordningar” som är framtagen för AFS 1994:48. Den gäller dock fortfarande för det nya maskindirektivet, AFS 2008:3, där det nya direktivet har motsvarande text som det gamla.
Med maskin avses också utbytbar utrustning som ändrar en maskins funktion.
Reglerna för maskiner är alltså tillämpliga för sådan utbytbar utrustning under de förutsättningar som anges i 4 § b) i AFS 2008:3.
Det ter sig naturligt att tolka begreppet ”ändra” som ”ändra eller bestämma” eftersom redskap till en entreprenadmaskin inte ändrar själva entreprenadmaskinens funktion utan bestämmer dess användningsområde. Det är också viktigt att ha klart för sig att utbytbar utrustning i sig inte behöver ha vare sig några rörliga delar eller egna maskinella funktioner.
Det är viktigt att man konsekvent använder beteckningen utbytbar utrustning i enlighet med föreskriftens definition (inte omväxlande redskap, komponent, tillsats eller liknande) för att undvika missförstånd.
Utanför utbytbar utrustning faller:
• verktyg
• det som en tillverkare ska montera eller det som inte kan monteras av operatören (observera att operatören är ett vitt begrepp i detta sammanhang, se bilaga 1, punkt 1.1.1 i AFS 2008:3)
• det som inte ändrar funktion eller bestämmer användningsområde
• reservdelar
Några exempel:
Pallgafflar till en frontlastare (utbytbar utrustning)
Skopa till en grävmaskin (verktyg)
• Roto-tilt på en grävmaskin (utbytbar utrustning)
• Skopa med sandspridare på en frontlastare på en traktor (utbytbar utrustning)
• Fixtur (maskin)
• Kranarm till en frontlastare (utbytbar utrustning)
I bruksanvisningen till en maskin är det viktigt att det tydligt framgår vilka slag av verktyg som maskinen är tänkt att användas med. Det är också viktigt att det av den tekniska tillverkningsdokumentationen framgår att riskbedömning gjorts beträffande de slag av verktyg som maskinen är avsedd för.
Det ställs samma krav på redskap som på övriga maskiner som omfattas av maskindirektivet. Separat sålda eller egentillverkade redskap får således inte släppas ut på marknaden, avlämnas för att tas i bruk eller tas i bruk utan att certifieringsprocedurerna har genomförts. Det innebär att man skall ha sammanställt en dokumentation som visar att säkerhetskraven är uppfyllda, utfärdat en försäkran om överensstämmelse med direktivet och CE-märkt redskapet.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#12 » 11:17:55, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Ok, det här är ovanligt bra tråd då.
En konkret frågeställning då.

Kan man importera en volvo lastmaskin från usa med ett chassinummer som ev börjar på 6, som används för eget bruk och är

1. tillverkad före 1995 exv en L70

2 tillverkad efter 1995, exv en L70C

dvs fastnar dom i tullen eller får man in dom ?


Vi rekommenderar alltid att låta bli att importera icke CE-märkta maskiner från länder utanför EU. Se varför här

Huruvida maskinen fastnar i tullen kan jag inte uttala mig om.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner

baklastare642

#13 » 22:50:45, 13-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk Maskinprovning skrev:
baklastare642 skrev:Ok, det här är ovanligt bra tråd då.
En konkret frågeställning då.

Kan man importera en volvo lastmaskin från usa med ett chassinummer som ev börjar på 6, som används för eget bruk och är

1. tillverkad före 1995 exv en L70

2 tillverkad efter 1995, exv en L70C

dvs fastnar dom i tullen eller får man in dom ?


Vi rekommenderar alltid att låta bli att importera icke CE-märkta maskiner från länder utanför EU. Se varför här

Huruvida maskinen fastnar i tullen kan jag inte uttala mig om.


Om vi vänder på det...
Har ni fått in importerade maskiner från icke eu-land som importören försökt få CE märkt / godkänd med eran hjälp och som med tanke på årsmodell och typ borde vara CE märkt ?
Senast redigerad av baklastare642 22:52:19, 13-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

TobiasW

#14 » 11:45:13, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite frågor:

Om man skulle importera en jordbrukstraktor från annat EU-land, t ex Nederländerna, och vill registrera den här i Sverige, vad ska man tänka på då?
Det är väl ni som utför registreringsbesiktningar?

Om man som exempel utgår från att traktorn är 4 WD, 40 km/h, årsmodell 1987.

Vilka intyg behövs o.s.v.?
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Svensk Maskinprovning (trådstartaren)

#15 » 12:01:20, 14-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett förtydligande angående det jag skriver här. Det jag skriver är SMP:s tolkning, Arbetsmiljöverket är de som har sista ordet (däremot så är vi i allmänhet överrens).

Angående kranar, svaret jag gav gäller endast kranar för lyft av gods. Reglerna kring personlyft har skärpts så vad som gäller då man flyttar en kran som används för personlyft kan vi inte svara på, Arbetsmiljöverket bör vara rätt instans för det.
SMP Svensk Maskinprovning är nu RISE
Från 1 januari 2020 börjar vi på SMP att kalla oss för RISE. Allt annat är precis som tidigare. RISE Research Institutes of Sweden är ett oberoende, statligt forskningsinstitut.
Användarvisningsbild
Svensk Maskinprovning
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:49:16, 06-02-2013
Ort: Sverige
Sverige
Maskin: Entreprenadmaskiner


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se