Sida 11 av 11

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 10:47:41, 15-01-2018
av Svensk Maskinprovning
Tyvärr så har jag inte fått notis om att någon har svarat i tråden så svaren blir lite sena, ska försöka kolla upp varför.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 10:50:32, 15-01-2018
av Svensk Maskinprovning
Antevante skrev:Väcker denna tråd så får vi se om någon svarar. Har köpt en grävmaskin som ej varit besiktigad sedan 2004. Kan man få tag i äldre protokoll? Maskinen är från 1986 och jag är jäkligt nyfiken på historiken bakom.

Med vänlig hälsning, Ante


Är frågan fortfarande relevant? om ja så kan du skicka ett meddelande till mig med det "SMP" nummer som skall sitta på en dekal i maskinen så skall jag kolla vad som gäller med gamla protokoll. Om den inte är besiktigad av oss så har jag inte tillgång till några protokoll.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 11:03:40, 15-01-2018
av Svensk Maskinprovning
Ptr skrev:Är det så låst att det endast är tillverkarens representant som får intyga att maskinen är så att säga maskin enligt exemplet med bandtraktorn. Kan inte någon annan göra så att säga en parallell beskrivning om de nu vill betala för det? Likaväl som att bygga en helt egentillverkad och godkänna denna.


Vem som helst får CE-märka en maskin rent juridiskt om denne kan få ihop den tekniska dokumentation som krävs. Det är dock näst intill omöjligt, och definitivt oekonomiskt, eftersom du då måste ha t.ex. underlag för EMC, konstruktionshållfasthet, avgasutsläpp, bromsar, styrelektronik, datablad på alla komponenter av betydelse för säkerheten, ROPS prov på hytten (förstörande provning), etc. och allt måste uppfylla dagens krav eftersom maskinen blir betraktad som ny.

Vi får då och då frågan "kan ni CE-märka denna Volvo XX som jag importerat från USA?", svaret blir nej, vi kan inte CE-märka den eftersom det skall göras av importören och importören har ingen rimlig möjlighet att göra det utan hjälp från Volvo och de kommer inte att hjälpa till heller eftersom de inte vet hur maskinen blivit behandlad och den förmodligen inte uppfyller dagens krav.

Exempel på när det här sker på ett korrekt sätt är när CeDe Group CE-märker en Volvo maskin efter ombyggnad med t.ex. höjbar hytt eller när Rosenqvist Rail bygger om en maskin för spår. I de fallen så får de all dokumentation och intyg från tillverkaren som de behöver för sin tekniska fil för sin CE-märkning.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 11:07:12, 15-01-2018
av Svensk Maskinprovning
Ptr skrev:Råkade ut för en annan fråga för en tid sedan. Det var detta med CE -nr och utrustning som ska användas tillsammans.

Det gäller klätterselar för arbetsklättring där likadana saker finns, av samma tillverkare men sålda av olika leverantörer med olika CE-nr) skiljer en siffra eller liknande) där leverantören skriver att endast CE-märkta produkter sålda av dem med deras CE-nr garanteras att få användas ihop för att utrustningen i sin helhet ska vara godkänd.

Eller är det en Service de håller med att de kontrollerar att det de säljer får användas ihop. Men de sätter verkligen konkurrensen ur spel om de då sätter egna nr på produkterna.

Eller ska man tolka det som en service att de ser till att grejerna lirar tillsammans?

Hade tänkt köpt lite från England -lite från Tyskland med leverantör i Sverige osv. Men det kanske är bättre att köpa rättav från samma ställe, men många pengar blir det.

Vissa CE-nr förekommer på båda ställena dessutom. Det handlar om hakar, rep och linor och sele. Det mesta likartat med samma tillverkare vikt, märkning om toleranser mm. Färg kan skilja dock, och så ev märkning om vem som säljer produkten.


Tyvärr vet jag för lite om CE-märkning enligt PPE direktivet som hanterar personlig skyddsutrustning för att kunna uttala mig, jag är expert på maskindirektivet som hanterar maskiner.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 15:10:21, 19-01-2018
av Antevante
Svensk Maskinprovning skrev:
Antevante skrev:Väcker denna tråd så får vi se om någon svarar. Har köpt en grävmaskin som ej varit besiktigad sedan 2004. Kan man få tag i äldre protokoll? Maskinen är från 1986 och jag är jäkligt nyfiken på historiken bakom.

Med vänlig hälsning, Ante


Är frågan fortfarande relevant? om ja så kan du skicka ett meddelande till mig med det "SMP" nummer som skall sitta på en dekal i maskinen så skall jag kolla vad som gäller med gamla protokoll. Om den inte är besiktigad av oss så har jag inte tillgång till några protokoll.


Hej! Ja det är fortfarande aktuellt. Jag är lite nyfiken på maskinens tidigare liv. Tänker att jag ska SMP besiktiga den igen inom kort. Jag skickar över en bild på dekalen. Tack!

/Ante

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 15:41:37, 19-01-2018
av Svensk Maskinprovning
Hej, vi har kvar gamla protokoll på den men vi får inte lämna ut det till annat än den som var ägare då vi gjorde besiktningen. Det enda vi lämnar ut protokoll på är kontrollbesiktningar och TSA. Det du vill ha är från en arbetsmiljö besiktning och eventuellt brandbesiktning

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 23:19:59, 19-01-2018
av Antevante
Okej. Det va synd. Det finns alltså inget jag kan få ut från just denna maskinen?
Tack för du tog dig tid! Jättebra intiativ att ni finns här.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 16:51:42, 20-01-2018
av Bengt Erik Eriksson
Om du har kontakten kan du ju be tidigare ägare att han tar ut uppgifterna och säljer till dig. OM han är intresserad vill säga..

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 18:54:38, 20-01-2018
av Antevante
Bengt Erik Eriksson skrev:Om du har kontakten kan du ju be tidigare ägare att han tar ut uppgifterna och säljer till dig. OM han är intresserad vill säga..


Förra ägaren har jag kontakt med. Men han har endast kört med den som hobbymaskin. Dvs aldrig besiktigat den. Jag tänkte att jag via besiktningsprotokollen skulle få reda på vem/vilka som ägt maskinen tidigare. Jag bryr mig väl egentligen inte så mycket om vad som står i protokollen av praktiska skäl, mest nyfiken på min maskins historia. Är ju lättare med bilar som har regnr.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 20:19:53, 21-01-2018
av Bengt Erik Eriksson
Aha. Ja då blir det ju ett moment 22.

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 11:14:40, 01-10-2019
av Svensk Maskinprovning
Nu ligger hela den gamla så kallad "meddelandeserien ute med mycket info kring gamla maskiner

http://hosting.devo.se/smp/

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 11:25:24, 01-10-2019
av Holger
Svensk Maskinprovning skrev:Nu ligger hela den gamla så kallad "meddelandeserien ute med mycket info kring gamla maskiner

http://hosting.devo.se/smp/

Mycket bra initiativ!
Tack för länken!

:thummar:

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 12:25:01, 01-10-2019
av bm1113
Ja mycket trevlig läsning :) men är dessa mer för Jord & skogsbruk ?
tänkte då jag sökte på Landsverk och Åkerman och olika lastmaskiner utan så många träffar :)

Re: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 11:12:36, 10-03-2020
av Göran Ekman
En fråga till Svenskmaskinprovning.
Vad gäller för att manövreringen av redskapslås på grävare, lastare eller liknande. Det jag tänker på är låsning av skopor eller övriga redskap till maskinen. Vilka år gäller olika regler?
Göran i Björnarbo

Re: Sv: Fråga Svensk Maskinprovning

InläggPostat: 12:40:05, 12-03-2021
av babewalley
Svensk Maskinprovning skrev:
TobiasW skrev:Jag har lite frågor:

Om man skulle importera en jordbrukstraktor från annat EU-land, t ex Nederländerna, och vill registrera den här i Sverige, vad ska man tänka på då?
Det är väl ni som utför registreringsbesiktningar?

Om man som exempel utgår från att traktorn är 4 WD, 40 km/h, årsmodell 1987.

Vilka intyg behövs o.s.v.?


Denna var enkel, all info hittar du här


Kan man finna denna .pdf / info någon annanstans, länken tycks inte fungera ?