H25C lanserades 1977 tror jag. Var en oerhört vass maskin för sin tid, prestandamässigt, förblev oförändrad i stort sett till -87 då den fick TD121 Intercooler.
Ca -90 kom H25D med nya hytten, fast
undervagn samt det korta ME aggregatet som option.
EC620 kom -93, var till största delen dekaltrimning, inga prestandahöjningar, men med många kvalitetsförbättringar såsom insvetsningen av "dammsugaren" (bomcylinderinfästningen i bommen), monteringsblocket, "osten", av SEG-järn, nya batterier osv.
EC650 visades på Bauma -95, helt ny undervagn, höjt systemtryck, TD123KE, steg1 motor, 12 tons
motvikt mm. Nu var maskinen rejält stark och snabb, produktiviteten låg i klass med Cat 385 och Hitachi EX750. Dock var den på gränsen till självförstörande och hade i vissa fall dålig driftsäkerhet. men det var en j-l på att gräva. I synnerhet ME versionen med 4,4 m3
skopa.
Man brukade skämtsamt säga att motvikten på H25 växte som årsringarna på ett träd, det lades hela tiden i fler bitar.
Det fanns ett höjdgrävningsaggregat oxå, marknaden för dessa försvann efterhand eftersom tipptruckarna växte sig högre än vad 25:an kunde lyfta samt att det var mycket effiktivare att använda en djupgrävare som klättrade upp på salvan och lastade ut berget på det det sättet istället. Sista 4 höjdgrävarna gick till turkiet -92. Med anledning av denna oväntade försäljning lades prognosen för -93 på 12 höjdgrävare av den smarta Volvo försäljningsorganisationen, men det blev aldrig fler.