Lite bilder - modifierade Åkermans
Postat: 13:17:38, 26-11-2012
Har läst lite här och sett att det diskuterats en del kring de ombyggda EC/EW 450/650-maskinerna osv. Mycket spännande tycker jag också!
Eftersom jag jobbar på företaget som byggde om dessa maskiner under 1980- och 1990-talet så känner jag att det vore fel att inte bjuda på lite fin historia i form av bilder.
Åkerman H16. Helt egenbyggt underrede, bom och skylift. Här under montering 1992:
Modifierad Åkerman H25C, med egenbyggd hytt och bom:
Modifierad Åkerman H25C, med egenbyggd hytt och bom anländer till Skutskär i slutet på 1980-talet:
Montering av sticka på H25C i Skutskär:
Åkerman H25B, egenbyggd med bom, chassi och förhöjd hytt. Kornsta i Hallstavik i mitten på 1980-talet:
Montering av Åkerman 420 på chassi 1995:
Åkerman EC450. Byggdes ihop 1996. En av två. Nykonstruerat fyraxlat underrede, skylift och bom:
Volvo EC650 med egenbyggd bom, chassi och skylift. Här i slutet på 1990-talet. Totalt byggdes ca 14-15 st 650:
En bonusbild på en helt egenbyggd materialhanterare, bland annat baserad på en Volvo FH16-motor. Maskinvikt ca 80 ton. Här i arbete i Iggesund:
Vi håller på och uppdaterar vår hemsida www.palgard.se och där kommer även dessa bilder finnas tillsammans med historietext osv.
Hoppas ni gillar bilderna!
Eftersom jag jobbar på företaget som byggde om dessa maskiner under 1980- och 1990-talet så känner jag att det vore fel att inte bjuda på lite fin historia i form av bilder.
Åkerman H16. Helt egenbyggt underrede, bom och skylift. Här under montering 1992:
Modifierad Åkerman H25C, med egenbyggd hytt och bom:
Modifierad Åkerman H25C, med egenbyggd hytt och bom anländer till Skutskär i slutet på 1980-talet:
Montering av sticka på H25C i Skutskär:
Åkerman H25B, egenbyggd med bom, chassi och förhöjd hytt. Kornsta i Hallstavik i mitten på 1980-talet:
Montering av Åkerman 420 på chassi 1995:
Åkerman EC450. Byggdes ihop 1996. En av två. Nykonstruerat fyraxlat underrede, skylift och bom:
Volvo EC650 med egenbyggd bom, chassi och skylift. Här i slutet på 1990-talet. Totalt byggdes ca 14-15 st 650:
En bonusbild på en helt egenbyggd materialhanterare, bland annat baserad på en Volvo FH16-motor. Maskinvikt ca 80 ton. Här i arbete i Iggesund:
Vi håller på och uppdaterar vår hemsida www.palgard.se och där kommer även dessa bilder finnas tillsammans med historietext osv.
Hoppas ni gillar bilderna!