Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Demontera dieselpump Jinma 244e

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

jackass (trådstartaren)

#1 » 10:21:42, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft problem med alger i systemet på min Jinma och behöver ta loss dieselpumpen för rengöring/byte. Lossade de 3 muttrar som håller fast den men lyckas bara rucka den en halv centimeter innan det tar stopp. Är det något mer som behöver lossas eller måste nåt kugghjul eller liknande vara i rätt läge? Något annat att tänka på vid demontering?
Bild
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e



torbjorn_forsman

#2 » 10:36:51, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sprängskisser/reservdelslistor för motorn, så bör det synas där hur det ser ut. Jag gissar att det är en kopia av en Yanmar- eller Kubotamotor, och i så fall går väl om inte annat sprängskisser för originalet ganska lätt att hitta på nätet.

Jag blir inte förvånad om du måste börja med att ta av transmissionskåpan och lossa kugghjulet från insprutningspumpens axel. Kolla noga märkningen (eller läs på i VHB om saken) så att du kan kugga ihop allt i rätt läge när du sätter ihop sedan.

För övrigt: Låt inte banjokopplingar och sånt i ett dieselsystem ligga öppna medan du mekar. Plugga igen dem med passande plastpluggar OMEDELBART när du har skruvat isär dem. Tänk på att det räcker med mikroskopiskt, osynligt skräp och damm för att ställa till stora problem i insprutningspump och spridare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jackass (trådstartaren)

#3 » 14:57:33, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, skall se om jag kan hitta nån manual där hemma. Visste inte att delarna var så smutskänsliga, får sätta plastpåsar runt dom för några pluggar har jag inte.
Hittade denna tråd ( [Allmänt] Oljeläcka på Jinma 244E med bild hur det ser ut är pumpen är borta: userpix/46580_jinma5_1.jpg
Men den gör mig inte mycket klokare och tyvärr verkar användaren inte längre vara aktiv.
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

jackass (trådstartaren)

#4 » 16:52:09, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade något användbart och det ser väl ut som att tappen som sticker ut ur pumpen (12) är gängad och fästs i kugghjulet (35). Tolkar det som att locket (31) behöver tas bort och sedan lossa muttern vid (35)
Bild
Bild
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

toker

#5 » 20:52:17, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pumpen är hel och bara ska rengöras ska du då verkligen ta bort den är ju en del pyssel att få tillbaka den rätt kuggad borde gå att öppna upp pumpen blåsa rent och fylla i nått dunder medel och får du sen traktorn att starta borde det funka fortsätta rengöring i drift. Jag har en Jimna 254 har dock ingen erfarenhet av att demontera pumpen enda jag gjort på pumpen är att ställa på lite mera bränsle.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jackass (trådstartaren)

#6 » 21:07:41, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Om pumpen är hel och bara ska rengöras ska du då verkligen ta bort den är ju en del pyssel att få tillbaka den rätt kuggad borde gå att öppna upp pumpen blåsa rent och fylla i nått dunder medel och får du sen traktorn att starta borde det funka fortsätta rengöring i drift. Jag har en Jimna 254 har dock ingen erfarenhet av att demontera pumpen enda jag gjort på pumpen är att ställa på lite mera bränsle.


Jo det skulle jag kanske kunna men jag kan nära noll och inget om motorer så jag råddes att lämna in den till någon som kan detta. Vad jag vet är att det kommer bränsle till luftningsventilen och första spridaren men inte till 2 och 3 varför det misstänks vara skit i pumpen då den antagligen ”går trögt”. När jag kör startmotorn rör sig första och tredje kolven men inte den i mitten.
Men jag är inte feg och skulle kunna ge mig på att rengöra själv om jag bara visste hur jag skulle gå tillväga. Vet liksom inte vilka delar jag absolut inte bör röra, sitter ju en del muttrar och grejer på pumpen.
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

toker

#7 » 21:50:40, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du inte va att skruva skulle jag vänta med att ta bort pumpen. Har du kollat så det är olja i pumpen
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#8 » 21:56:53, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den monteras åter ska motorn och pumpen stå i rätt läge annars kommer den inte fungera. Är det avlånga hål som den sitter fast med ska den justeras in vet dock inte hur eller hur noga det är om det skulle bli lite fel.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jackass (trådstartaren)

#9 » 22:21:44, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är du inte va att skruva skulle jag vänta med att ta bort pumpen. Har du kollat så det är olja i pumpen

Om du tänker på pluggen med den lilla öglan längst till höger på första bilden så jo den har jag lyft på och då sipprade det ut en del vätska. Kan varit olja men ev diesel. Tänkte inte så mycket på det då men nu när jag skriver det så känns det inte riktigt rätt. Har det kommit in diesel där bör väl något vara trasigt nånstans? Oavsett ska det väl inte vara bräddfyllt i hålet. Går det att tömma och vad ska det fyllas på med?
Trodde bara det var i motorn man skulle ha koll på oljenivån :screwy:
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

toker

#10 » 05:10:10, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min jinma är det dubbla avtappningar i botten har för mig det är nån liten skruv m6 kanske sen är det en slang på mittennippel med en plugg på som är rätt nivå dvs man fyller tills det rinner ut där. Min har inte nått lock med krok som en oljesticka som din verkar utan bara ett runt lock man fyller igenom. Att oljan blir utspädd med diesel tror jag är normalt om den inte byts enligt intervall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

S.Åkesson

#11 » 21:22:19, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Bytte pump på min Jinma, du skall släppa på drevet på axeln först genom att ta bort transmissionskåpan. Dock så va de synd att du inte kollade timingen och märkte upp pumpen mot transmissionskåpan innan du släppte pumpen, kan bli problem senare om de va som på min att märkningen på svänghjulet inte stämde. Hade inte alla streck. Stämmer mitt minne så sitter pumpen med kil mot drevet, men minnet kan svika. Kanske blandar ihop de med nån annan motor.

Pumpen skall ställas med hjälp av bränslenivån ut från pumpelement 1, har för mig de va 10 grader eller liknande.
Allt om mitt byte finns i tråd på skogsforum. Sök på jinma, vimek + diverse.

Annars så va de tätt enkelt förutom åtkomsten till transmissionskåpan då kylet måste bort så man kommer åt. Traktorn är ju inte så stor så blir lätt lite trångt.

Mvh
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se

krokodilen

#12 » 09:00:45, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför så bråttom att riva isär jämt, speciellt om man inte har kunskapen.

Är du 100 på att det är alger och inte bara dieselseparation? Direkt man har nån förorening i dieseln skriker alla rakt ut "alger!!" oavsett om de vet eller ej även om det är grus som ligger där i botten av koppen.

Jag frågar mycket själv på forumet (inget fel i det) men då ofta för att få tidigare info verifierat från flera håll. Sedan är det ju öven uppskattat med mektrådar som hela tiden underlättar och bygger den allmänna kunskapsbanken.

Hur yttrade sig problemen först och vad har du gjort innan i form av rengöring/repförsök?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jackass (trådstartaren)

#13 » 12:53:47, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen hörni. Gjorde som så att jag behöll pumpen på traktorn och rengjorde delarna ett varv till. Denna gång upptäckte jag att (ursäkta felaktiga ordval) ventilerna före spridarrören var hopkletade samt att jag missat en packning så det nog inte var lufttätt. Med detta gjort fick jag igång den men då har jag tre problem. Det ena är när jag försöker lyfta trepunkten med tung last så kväver jag motorn. Kan detta ha med varvtalet att göra? Vad är lämpligt varvtal på tomgång?
Det andra större problemet är att motorn rusar på tomgång. Kommer igång direkt när den är varmkörd men sedan ökar varvtalet hela tiden tills jag får panik och kväver den genom att lyfta trepunkten.
Detta för att mitt tredje problem är att stoppen inte funkar, snarare motsatt effekt. Hur snabbt ska motorn dö eg?
Går det att justera tomgångsvarvtalet någonstans? Det kanske löser båda problemen. Känns som denna är relevant men förstår inte riktigt hur den fungerar:
Bild


Kan tillägga att vajrarna till stoppreglaget och gasen ser ut som de ska och rör sig mellan ändlägena.
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

torbjorn_forsman

#14 » 19:53:20, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den plomberade justerskruven ser ut som ett typiskt stopp som bestämmer hur långt gasreglaget ska kunna dras mot fullgas (och därmed vilket motorns maxvarvtal blir). Men jag ser ingen arm på bilden som kan nå fram till skruvens ände? I vilket läge stod gas- och stoppreglage då bilden togs?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jackass (trådstartaren)

#15 » 21:18:22, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja isåfall var jag ju ute och cyklade ännu en gång. Bifogar en bättre bild, blå är gas och röd stopp, båda i ändlägena när bilden togs. Din förklaring verkar helt rätt. Men var nånstans skulle man kunna justera tomgången? Luft/bränslemängd eller hur det nu låter sig göras?
Manualen är lite….bristfällig.

Bild
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se