Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Lundberg 342 transmissionsproblem.

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

MTB

#16 » 22:00:43, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en 342 (körd 8900h) med transmissionsproblem, maskinen går inte framåt/bakåt utom med fulla varv på motorn, på halvgas står den.

Jag har bytt olja, filter och liknande utan resultat, har även demonterat matarpumpen precis som här på bilderna, filtren är var rena och hela. Med den påföljden att jag inte minns i vilken ordning delarna skall sitta, man ska inte demontera och försöka montera ihop med 1/2 års mellanrum och dessutom utan dokumentation, kan nån hjälpa? :)

Några ideér?
MTB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:28, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



63an

#17 » 22:03:08, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa kompis är kameran i mobilen: ska blå kabel sitta där eller där eller? :help:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel

#18 » 22:20:03, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta några bilder på det du är osäker på, dina problem tyder på lågt matartryck, av en eller andra orsaker.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MTB

#19 » 22:29:23, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ta bilder imorn, har som sagt matarpumpen i bitar för tillfället, den verkar vara tät och hel.

Mobilens kamera är bra till att dokumentera med, men tänkte inte att det skulle ta så här lång tid mellan demontering och montering... (skit också).
MTB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:28, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

madmagnus (trådstartaren)

#20 » 14:51:02, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat justera Inchventilens dragläge? står den några grader fel får du inget dragläge alls.
Mät för säkerhets skull så att du har matartryck på mätnippeln vid högtrycksfiltret, 16-18 bar.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

MTB

#21 » 20:51:46, 22-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är delarna, är de i rätt ordning nu så att säga? :)

http://aijaa.com/bhdS0f
http://aijaa.com/PN1hCx
http://aijaa.com/NGNq6C
http://aijaa.com/Rjsq1L
http://aijaa.com/e93J55


Inchventilen är följande på listan bara jag får smackat ihop delarna först och fyllt på med ny olja.


Tack på förhand!
MTB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:28, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

MTB

#22 » 23:31:11, 30-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som kan hjälpa?
MTB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:28, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#23 » 00:17:08, 31-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MTB skrev:Ingen som kan hjälpa?

....och frågan är? ( du får nog förklara lite mera vad du visar på bilderna, och vad du fundrar/är osäker på... :thumme: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

MTB

#24 » 07:55:41, 31-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är de i rätt ordning för att montera ihop, som jag skrev några rader upp?

Tänker främst på silarna?
MTB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:28, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

InläggDetta inlägg har raderats av MTB den 22:36:23, 29-05-2014.
Anledning: sit

oscar.bylund

#26 » 10:35:23, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Såg denna gamla tråd och hoppas på att någon kanske uppmärksammar detta också. Första inlägget så rätt eller fel ingen aning.

Jag har som ovan en "341" står det på iaf. För någon månad sedan när jag körde så small det till rätt rejält, lät som från drivningen.
Jag smög fram för att få hem den och vvid det tillfället var den tyst. Jag kollade när jag kom hem om jag kunde hitta några fel, då upptäcker jag att fram och bak knuten saknar damasker samt fett givetvis. Båda knutarna glappar oerhört. Jag misstänker givetvis att här är feler, kollar även mittersta knuten, den misstänker jag också en hel del.
Jag köper nya knutar byter dessa efter en hel del slit.
Problemet kvarstår dessvärre. Jag byter olja i axlarna fram och bak, byter hydraulolja i maskinen. Problemet kvarstår.
Ljudet är svårt att beskriva men det känns som att det är baktill på maskinen, ett mer metalliskt ljud ungefär som att kugg rappar. Det låter inte hela tiden, det kommer mer sporadiskt vid drift ibland och när man släpper gasen. Maskinen har gått ca 5300. Inget överdrivet glapp i midjan känns relativt tight. Läcker lite i brytkolven, bromsarna fungerar tyvärr inte som på så många andra.
Hoppas någon ser detta och kanske har någon idé.
oscar.bylund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:34, 07-04-2018
Ort: Torsåker
Sverige
Maskintyp: Traktor

Björn.O

#27 » 10:58:32, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

oscar.bylund skrev:Hej alla.
Såg denna gamla tråd och hoppas på att någon kanske uppmärksammar detta också. Första inlägget så rätt eller fel ingen aning.

Jag har som ovan en "341" står det på iaf. För någon månad sedan när jag körde så small det till rätt rejält, lät som från drivningen.
Jag smög fram för att få hem den och vvid det tillfället var den tyst. Jag kollade när jag kom hem om jag kunde hitta några fel, då upptäcker jag att fram och bak knuten saknar damasker samt fett givetvis. Båda knutarna glappar oerhört. Jag misstänker givetvis att här är feler, kollar även mittersta knuten, den misstänker jag också en hel del.
Jag köper nya knutar byter dessa efter en hel del slit.
Problemet kvarstår dessvärre. Jag byter olja i axlarna fram och bak, byter hydraulolja i maskinen. Problemet kvarstår.
Ljudet är svårt att beskriva men det känns som att det är baktill på maskinen, ett mer metalliskt ljud ungefär som att kugg rappar. Det låter inte hela tiden, det kommer mer sporadiskt vid drift ibland och när man släpper gasen. Maskinen har gått ca 5300. Inget överdrivet glapp i midjan känns relativt tight. Läcker lite i brytkolven, bromsarna fungerar tyvärr inte som på så många andra.
Hoppas någon ser detta och kanske har någon idé.


341 är väl ganska känd för att slutväxlarna havererar. Du kan ju prova att trycka upp framdelen med skopan och kolla om den driver som den ska med bakaxeln.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

oscar.bylund

#28 » 19:55:14, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset.
Jag provade göra som du sa och å rappade det hela tiden så jag antar väl att det är problemet då.
Tack för hjälpen bara att skruva ner och se om man hittar reservdelar.
oscar.bylund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:34, 07-04-2018
Ort: Torsåker
Sverige
Maskintyp: Traktor

oscar.bylund

#29 » 16:37:20, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:
oscar.bylund skrev:Hej alla.
Såg denna gamla tråd och hoppas på att någon kanske uppmärksammar detta också. Första inlägget så rätt eller fel ingen aning.

Jag har som ovan en "341" står det på iaf. För någon månad sedan när jag körde så small det till rätt rejält, lät som från drivningen.
Jag smög fram för att få hem den och vvid det tillfället var den tyst. Jag kollade när jag kom hem om jag kunde hitta några fel, då upptäcker jag att fram och bak knuten saknar damasker samt fett givetvis. Båda knutarna glappar oerhört. Jag misstänker givetvis att här är feler, kollar även mittersta knuten, den misstänker jag också en hel del.
Jag köper nya knutar byter dessa efter en hel del slit.
Problemet kvarstår dessvärre. Jag byter olja i axlarna fram och bak, byter hydraulolja i maskinen. Problemet kvarstår.
Ljudet är svårt att beskriva men det känns som att det är baktill på maskinen, ett mer metalliskt ljud ungefär som att kugg rappar. Det låter inte hela tiden, det kommer mer sporadiskt vid drift ibland och när man släpper gasen. Maskinen har gått ca 5300. Inget överdrivet glapp i midjan känns relativt tight. Läcker lite i brytkolven, bromsarna fungerar tyvärr inte som på så många andra.
Hoppas någon ser detta och kanske har någon idé.


341 är väl ganska känd för att slutväxlarna havererar. Du kan ju prova att trycka upp framdelen med skopan och kolla om den driver som den ska med bakaxeln.



Hejsan Björn.
Jag provar skriva igen till dig.
Jag har gett mig på min eländiga lundbergare igen.. Kollade "slutväxeln" och allt där bak ser riktigt bra ut.
Nu ligger mina tankar på linde pumpen? vad tror du? något du har kläm på?
oscar.bylund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:34, 07-04-2018
Ort: Torsåker
Sverige
Maskintyp: Traktor

Björn.O

#30 » 17:54:58, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

oscar.bylund skrev:
Hejsan Björn.
Jag provar skriva igen till dig.
Jag har gett mig på min eländiga lundbergare igen.. Kollade "slutväxeln" och allt där bak ser riktigt bra ut.
Nu ligger mina tankar på linde pumpen? vad tror du? något du har kläm på?


Hej! Jag har ingen koll på dessa maskiner, bara hört att dom haft problem med slutväxlarna.
Du skriver att du kollat slutväxeln. Men du har väl två slutväxlar i bakaxeln, en vid varje hjul. Tänkte om det är bara centrumväxeln (diffen) du har kollat.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se