Sida 1 av 3

Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 15:05:55, 17-08-2013
av madmagnus
Jag har av och till haft lite bekymmer med att min 342:a saknat drivläge från och till senaste 2 åren. det har hittils gått att justera till på Inchventilen. i våras började backen krångla ( stark framåt men svag bakåt) och ibland gick det inte få i backväxeln alls förrän ca 30-40 minuters varmkörning, när oljan fått upp tempen gick det hyfsat att köra.
I sommar har maskinen använts till lite småjobb på totalt kanske 20 timmar och känts lite kraftlös och långsammare än vanligt. för några veckor sedan skulle jag lasta en maskin på släp och fick den knappt att gå öht!
Efter en massa andra sysslor bestämde jag att det var dags för lite service så jag bytte alla slangar mellan pump och motor samt filter och olja. passade på att ta isär inchventilen för att hitta eventuella fel men då jag inte har någon sprängskiss är det lite svårt att se om det skulle saknas en oring tex.
Efter att jag luftat systemet testkördes maskinen försiktigt men den fungerade lika dåligt som förut, för att maskinen ska driva måste jag justera fram inchventilen så att låspinnen på axeln står ca + 30 gr från lodlinjen, då går den fortfarande sakta men driver både framåt och bakåt med ventilen justerad i detta läget framkallas samtidigt ett tjutande ljud ur pumpen ( kavitation )

Testmätte även med manometer på ställdonet övre uttag ( med inchventilen ställd på noll utan dragläge ) och fick bara upp ca 0,2 Mpa matartryck där det ska vara 1,6 - 1,8 Mpa.
Kan det tänkas vara en överströmmare som inte håller tätt eller är pumpen slut?
Vill inte helt utesluta inchventilens inblandning heller då just matartrycket styrs ut från den. Skulle tacksamt ta emot tips om hur denna ventilen ska se ut på insidan ( den vridbara delen )

Jag ska testa mäta matartrycket en gång till samtidigt som jag försiktigt justerar ventilen för att se om trycket ökar.

Pumpen i fråga är en Linde BPV 50R som gått ca 10000 timmar ( ev. kanske bara 9000 )

Jag har både reservdelslista och verkstadshandbok men någon spränskiss på själva pumpen med ventiler finns inte.

Felsökningstips mottages tacksamt eftersom jag inte känner för att kasta in handduken riktigt ännu.

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 15:10:46, 17-08-2013
av LeifAndersson
Har du bytt bort 341:an som du fixade till så bra?

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 19:50:26, 17-08-2013
av madmagnus
Nä, jag kallar den bara för 342:a numera eftersom det bara är dekalen och årsmodellen som är 341. efter att ha lusläst manualer och reservdelslistor så har jag konstaterat att min troligen är en förserie 342:a eller en prototypmaskin.
Hursomhels så har den ingen likhet med 341-S förutom just dekalen på motorhuven.

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 22:01:43, 28-08-2013
av madmagnus
Felsökning forsätter..... jag har nu skruvat ur och kontrollerat matarpumpens överströmmare och överströmmare för kallstart på pumpen.
Huvudöverströmmarna ( högtryck ) har jag bara luftat, kan inte ta ut dom helt när det är olja i tanken.
Efter att ha konsulterat både Lundberg hymas och KGK så har jag använt uteslutningsmetoden och betat av alla komponenter i styrtryckskedjan.

Överströmmare på motorn och skyttelventil för rundspolning kontrollerade även dom utan att kunna hitta några konstigheter.

Det verkar som att jag får tömma oljan ur systemet igen så jag kan kontrollera matarpumpen och om den ser bra ut så blir det nog att riva ut både pump och motor för demontering.

Ingen som har något felsökningstips?

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 22:11:34, 28-08-2013
av madmagnus
här är hydraulschemat för transmissionen.

Bild

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 22:18:49, 28-08-2013
av LeifAndersson
I ärlighetens namn så skruvade vi aldrig i hydrostaten, plockade bara ur dem och monterade utbytes eller skickade dem till expert för renovering. :sad:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 23:06:57, 28-08-2013
av madmagnus
Tror det är fallet på de flesta serviceverkstäder.... om pumpen tappar tryck är den slut och ska bytas, katching... 50 tusen fattigare.
I mitt fall så är det laga själv som gäller, kan lika gärna vara en o-ring eller fjäder som gett upp.
Hittar jag inget uppenbart fel efter demontering så får jag väl överväga bytes.

Hittade lite bilder på en demonterad Linde BPV-50 pump. lägger upp dom här så kanske någon annan hittar dom vid behov.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 07:50:25, 29-08-2013
av LeifAndersson
När man ser dessa bilder blir det uppenbart varför man inte fick vara med sina oljiga fingrar där. :mrgreen:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 11:52:31, 12-09-2013
av madmagnus
Efter en kortare paus har felsökningsarbetet fortsatt. Fick röja upp i garaget för att kunna köra in åbäket, fortfarande lika långsam och trött.
gav mig först på att felsöka ställdonet som på senare tid spökat en aning, speciellt vid kall maskin. Ohm mätade spolarna, 2 st på pumpen och en på motorn.
Hög/låg ventilen och växel framåt låg på 6 Ohm medans backspolen hade 29 Ohm i resistans...... testkörde spolen på bänk med spänningsagg och konstaterade att den fungerar men inte 100 % så den ska jag nog byta ut när jag hittar en ny. tillsvidare skiftar jag backspolen med den för hög/låg växel då den sällan används.

Tömde oljan ur maskinen i går igen för att påbörja demontering av pumpen eftersom jag forfarande bara har 2 bar matartryck, och i natt efter jobbet när jag öppnade insuget till matarpumpen hittade jag en möjlig felkälla.
Tidigare i sommar när jag bytte olja och filter så noterade jag att insatsen på returfiltret "sprängts" av frysskador orsakade av vatten i filtret. jag har letat rester av filtret i systemet men inte hittat något förrän i går. när jag demonterade kåpan för sugröret till matarpumpen såg det ut så här!
Pumpen ser forfarande fräsch ut men som ni ser är sugsilen relativt tät.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 18:26:56, 16-09-2013
av madmagnus
Äntligen testkört efter rengöring av sugsilen och lite småpillrande med ställdonet , tro det eller ej men när luften lämnade systemet så gick manometern upp på 16 bar!!!! ganska så skönt efter massor av timmar med felsökning och skruvande. ska bli intressant att få testa under belastning men jag räknar kallt med att maskinen kommer kännas som ny :grin:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 18:31:08, 16-09-2013
av LeifAndersson
:thumme:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 23:47:17, 17-09-2013
av madmagnus
Testkört lite runt gården i kväll, matartrycket ser bra ut och den driver som den ska igen, inga problem att få i växlarna heller :thumme:
Jag har även kunnat justera tillbaka inchreglaget till ursprungsläget.

Nu har jag bara en "nöt" kvar att knäcka och det är att maskinen vill rulla (inte driva) väldigt sakta framåt eller bakåt när den står i lutning. har hört andra säga att hydrostattransmissionen ska "låsa fast" maskinen i neutral men så har min aldrig fungerat. man får känslan av att den läcker igenom lite så att åkmotorn kan rotera långsamt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 00:27:14, 18-09-2013
av Turbodiesel
Ingen hydrostat jag kommit i kontakt med har stått still i lutning, bortsett från de maskiner med automatiskt inkopplad parkeringsbroms i neutralläget.

Alltså helt normalt & i sin ordning :thumme:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 10:03:17, 18-09-2013
av madmagnus
Precis det jag ville höra... tackar :thummar:

Re: Lundberg 342 transmissionsproblem.

InläggPostat: 22:34:06, 20-09-2013
av jon anders olsson
Ingen av dom holder och wille som jag haft har heller stått helt still vid lutning, beroende på lutning så vandrar dom sakta sakta framåt eller bakåt, så det behöver du nog inte oroa dig för iaf! :grin: