Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Info holder b18

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

tobbe_nilsson (trådstartaren)

#1 » 20:11:42, 17-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej har precis köpt en holder b18 -80 med hytt..

skulle vilja få fram så mycket info som möjligt gärna pdf filer

tillbehörs katalog
reservdels katalog
utrustnings listor
mm

allt ni kan komma på
tobbe_nilsson
1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:01, 16-02-2014
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Traktor



stefan_1984

#2 » 13:13:51, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har också gått och köpt en sån pärla och söker också efter åtminstone en manual, ingen som har nys på en sån? :grin:
stefan_1984
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:01, 21-12-2008
Ort: Gislaveds kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Valtra mfl

DragonSlayer SE

#3 » 15:24:01, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara svårt att hitta en manual :(

Bild


Är det någon som har koll på vad vredet (28 i bilden, som bara får vridas moturs) gör? själva vredet saknas helt, på min och det sticker bara ut en axel!

Behöver jag skaffa ett vred till min Hatz e950 -152 motor?
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

SvampenT15

#4 » 19:55:02, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del gamla maskiner är det så att man måste lyfta ventilerna för att komma upp i varv när man startar. Annars startar den inte.som en del gamla gubbar kommer ihåg så hade man en så kallad PYS på gamla mopeder som skulle trampas i gång det här funkar på samma sätt. Man vrider den i läge för start och när starten kommit upp i varv släpper den ventilen och komp uppstår maskinen startar. Funkar även som en form av kall start. En del motorer skall även ha en krut patron för att starta, Och då finns det ett vred som skall tas ut och sätta i en krut patron i ett litet rör.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Turbodiesel

#5 » 20:47:27, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hatzmotorn fanns rimligen med endast vevstart till vissa applikationer, där är det omöjligt att få igång den utan dekompmöjlighet. En & tvåcylindriga motorer kräver även en hel del av startmotor & batteri, så där underlättar den också en del, dock inte nödvändigt om det fungerar bra utan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

DragonSlayer SE

#6 » 20:24:16, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar... har kommit underfund med att mitt vred inte funkar... men det gör inget, den startar lätt ändå... har varit i kontakt med förra ägaren för att ta reda på hur man fick upp tanklocket... det skall bara brytas upp med tummarna... jag har snurrat som en tok. för att hitta låsmekanismen :)

Det finns även en svamp man kan dra ut efter att man "gett gas" precis där bränsleröret lämnar bränslepumpen.. det är nån slags choke (för kallstart) som ramlar in när motorn startat...


Ä det någon som har koll på vad det skall vara för oljor i maskinen? och hur ofta man bör byta?
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

DragonSlayer SE

#7 » 08:05:48, 24-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EDIT: Här är en bild på "svampen" från förra inlägget
Bild


Tydligen finns det ett diffspärr handtag precis bakom växelspakslådan på högersidan.. hur skall detta fungera? jag har räknat ut att man skall dra det rakt upp, mitt fjädrar bara tillbaka när jag släpper det.
(just nu har jag ingen diffklump eller axlar monterade) .. Jag tänker mig att det skulle vara rätt så bra om det låstes på plats när man skall byta bromsar.. för annars ramlar difflåsringen ur gafflen när man drar ut axeln
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se