Sida 1 av 1

Info holder b18

InläggPostat: 20:11:42, 17-02-2014
av tobbe_nilsson
hej har precis köpt en holder b18 -80 med hytt..

skulle vilja få fram så mycket info som möjligt gärna pdf filer

tillbehörs katalog
reservdels katalog
utrustnings listor
mm

allt ni kan komma på

Re: Info holder b18

InläggPostat: 13:13:51, 23-10-2014
av stefan_1984
Hej!
Har också gått och köpt en sån pärla och söker också efter åtminstone en manual, ingen som har nys på en sån? :grin:

Re: Info holder b18

InläggPostat: 15:24:01, 09-08-2018
av DragonSlayer SE
Det verkar vara svårt att hitta en manual :(

Bild


Är det någon som har koll på vad vredet (28 i bilden, som bara får vridas moturs) gör? själva vredet saknas helt, på min och det sticker bara ut en axel!

Behöver jag skaffa ett vred till min Hatz e950 -152 motor?

Re: Info holder b18

InläggPostat: 19:55:02, 09-08-2018
av SvampenT15
På en del gamla maskiner är det så att man måste lyfta ventilerna för att komma upp i varv när man startar. Annars startar den inte.som en del gamla gubbar kommer ihåg så hade man en så kallad PYS på gamla mopeder som skulle trampas i gång det här funkar på samma sätt. Man vrider den i läge för start och när starten kommit upp i varv släpper den ventilen och komp uppstår maskinen startar. Funkar även som en form av kall start. En del motorer skall även ha en krut patron för att starta, Och då finns det ett vred som skall tas ut och sätta i en krut patron i ett litet rör.

Re: Info holder b18

InläggPostat: 20:47:27, 09-08-2018
av Turbodiesel
Hatzmotorn fanns rimligen med endast vevstart till vissa applikationer, där är det omöjligt att få igång den utan dekompmöjlighet. En & tvåcylindriga motorer kräver även en hel del av startmotor & batteri, så där underlättar den också en del, dock inte nödvändigt om det fungerar bra utan.

Re: Info holder b18

InläggPostat: 20:24:16, 15-08-2018
av DragonSlayer SE
Tackar... har kommit underfund med att mitt vred inte funkar... men det gör inget, den startar lätt ändå... har varit i kontakt med förra ägaren för att ta reda på hur man fick upp tanklocket... det skall bara brytas upp med tummarna... jag har snurrat som en tok. för att hitta låsmekanismen :)

Det finns även en svamp man kan dra ut efter att man "gett gas" precis där bränsleröret lämnar bränslepumpen.. det är nån slags choke (för kallstart) som ramlar in när motorn startat...


Ä det någon som har koll på vad det skall vara för oljor i maskinen? och hur ofta man bör byta?

Re: Info holder b18

InläggPostat: 08:05:48, 24-09-2018
av DragonSlayer SE
EDIT: Här är en bild på "svampen" från förra inlägget
Bild


Tydligen finns det ett diffspärr handtag precis bakom växelspakslådan på högersidan.. hur skall detta fungera? jag har räknat ut att man skall dra det rakt upp, mitt fjädrar bara tillbaka när jag släpper det.
(just nu har jag ingen diffklump eller axlar monterade) .. Jag tänker mig att det skulle vara rätt så bra om det låstes på plats när man skall byta bromsar.. för annars ramlar difflåsringen ur gafflen när man drar ut axeln