Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Bygger lastare till Holder C20

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

holderc20 (trådstartaren)

#1 » 12:34:02, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

Ny här på forumet så be gentle ;-)
Är precis i startgroparna för mitt lastarbygge till Holder C20, efter lite funderingar så har jag fått dit ramen som är fäst under maskinen bak vid midjan och även fram vid kraftuttaget, men jag har inte riktigt tänkt mig för känner jag nu.
Har tagit lite stopp angående vinklar på cylindrar osv, så har ni några tips att komma med vore det underbart.

Såhär ser det ut i dagsläget, ritade en bild lite snabbt, det är enda sättet jag ser att man kan bygga det på, har ni några förslag?
Egentligen vill jag inte ha tornen sådär höga, men har nog inget val i och med att jag måste rymma tuberna någonstans, räcker den vinkeln som blir eller kommer lastaren bli svag i botten?

Sen tänkte jag även höra om någon har smörjschema/underhåll för denna maskin, oljor/mängder osv...
Tack på förhand!
Bild

Bild

Bild
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20



jon anders olsson

#2 » 17:22:33, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att fler bygger själv :thumme: jag byggde en lastare till Holder P70 Bygga frontlastare till Holder P70C hade jag byggt den idag hade jag gjort vissa ändringar.

Men angående din lastare...
jag skulle ha fått lastaren och gått utanför ramen du byggt för att inte du ska få sånt överhäng i fram, det är även lättare att bygga tilten om det inte är så brant vinkel på lastarmarna längst ut!
Och ett litet snestag på insidan av infästningen för lastarmarna ner till balken (Ritade med rött på bilden)
Bild
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

holderc20 (trådstartaren)

#3 » 19:29:41, 10-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jon anders olsson, tror du på allvar att jag missat den tråden? Den var en av anledningar att jag köpte min Holder :-) Bra jobbat på den!

Jag har också varit inne på att sätta den utanför, men vet inte riktigt hur jag ska få någon stabilitet i det? Sen har jag bara en tiltkolv men det kommer nog bli ganska svårt att få in den om jag inte bygger lastarens väldigt lång, och det vill jag ju inte heller...
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20

jon anders olsson

#4 » 00:02:37, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du gillade min tråd :thumme:
Jag skulle satt den utanför utan att tveka iallafall! om du har brant vinkel på skopan får du antingen ha en skopa med väldig lutning på bakstycket eller ett snabbfäste som är väldigt lång nedtill mellan centrumleden och låsningen för skopan, annars kommer du inte kunna tilta upp skopan i nedsänkt läge! Hur stor är kolven du har till tilten då? du skulle ju antingen kunna försöka hitta en kortare kolv eller 2st (en på varje sida)

Här är en kladd på konstruktion på tiltning av skopa eller snabbfäste, jag har inte ritat dit stag från lastarmarna till övre fästet på kolven! jag kan fler lösningar med lång kolv oxå!

Bild
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

JoBy

#5 » 09:53:52, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde med titkolven / länkage på ena sidan. Redskapsfästet byggde jag på ett rör med ganska stor diameter just för att få vridstyvhet. Det har funkat bra.

http://joby.se/toro/DSC08789.JPG
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

holderc20 (trådstartaren)

#6 » 16:36:23, 14-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tror ni om att göra om ramen något åt detta håller? Har nämligen fått en polare att skära ut snajsiga plåtar som är tänkt att svetsas på var sida om fästet/ramen, "tornen" alltså... men, då hamnar ju som sagt lastaren ovanpå fästet, men om man då viker av ramen lite fram så kan man få en mindre vinkel i knät, vad tror ni?
Har jag lastaren på detta sätt behöver jag inte heller börja gorma med avgasröret utan det kan sitta som det sitter.

Slänger upp två bilder, vinkeln bör ju bli något liknande på den utan hytt.

Cylindrarna jag har till lastaren är 60 cc mellan öronen, tiltkolven är 45.

JoBy: Har du några fler bilder på det där?


Bild
Bild

Och tack för era svar! :)
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20

holderc20 (trådstartaren)

#7 » 19:08:23, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ni har det hänt grejer, har dock tagit ett tag i och med att jag ligger borta och jobbar hela veckorna, och som bekant så har man i regel fullt upp med diverse hus-arbeten när man väl är hemma :-/
Ska lägga upp lite bilder någon kväll framöver, det mesta är monterat och klart, hydrauliken skall dras och allt ska målas.
Men, jag har ingen oljebehållare i min, antar att den tar från axlar/växellåda? Hur vet jag att jag har rätt mängd olja efter att jag monterat tuberna och kört igång allt (hittar ingen sticka så antar att det sitter en nivåplugg någonstans?) och vad ska man slå i för olja för att det inte ska skumma, kan ju vara var som helst i den nu?

Har upptäckt lite andra småsaker på den, den går inte upp i temp för fem öre, var köper man ny termostat till en sån här rackare?
Den är väldigt svårstartad, det ryker om den men den är seg på att hoppa igång, alla glödstift får ström och glöder som dom ska, några ideer kring detta?
Glapp i midjan, upptäckte det när jag höll på med lastaren. Har inte kollat mer än att det verkar vara den undre tappen/bulten som glappar. Byter man bussning, sätter expander, eller vad gör man?

Tacksam för svar, lev och må!
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20

jon anders olsson

#8 » 23:58:16, 20-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat: :eat:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

hedin

#9 » 12:14:33, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker? Är det vevhusventilationen som ryker eller avgaserna?
hedin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:27, 20-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Holder p70

holderc20 (trådstartaren)

#10 » 03:51:09, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgas, har hittat en arm som sitter vid ventilkåpan, vajerna är dock borta. Såg ut som att man påverkade ventilerna med den och kollade på en sprängskiss, armen går förjävla tungt med en liten fjäder som ska dra tillbaka den, vilket den inte gör om man inte hjälper till, verkar vara någon form av dekomp. Har ni något liknande på era maskiner?
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20

Hot_Rod_Kjelle

#11 » 10:13:32, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. Motorvärmen så undrar jag om du har belastat maskinen? En dieselmotor som din på tex. Tomgång kan ju stå hur länge som helst utan att bli varm.... Men belastar du den så blir det troligen skillnad (jag har en Hako som beter sig så....) ang. Spaken du hittat, är inte det "kallstart/"choke" reglaget, jag har för mig att det ändrar typ insprutnings ögonblicket? (Finns andra på forumet som kan det tekniska bättre än jag).
Kul projekt!!
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Hot_Rod_Kjelle

#12 » 11:04:41, 02-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb googling verkar bekräfta dina misstankar ang. Decompressionsspak.... Har dock ingen aning om varför den går trögt?
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

holderc20 (trådstartaren)

#13 » 00:04:48, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har satt tillbaka glödstiften nu och kunnat provköra, drar jag ner armen så har jag ingen komp alls, så vad är syftet med den egentligen, bara kunna dra runt motorn när det är kallt?
Jag var bara runt och körde en omkring på gården, så det kan ju vara som du säger angående värmen, får se när man börjar belasta den mer, annars blir det dieselvärmare ;-)

Monterade lite nya lampor i brist på energi för annat, jag gillar Kina :thummar: får se hur dom håller...

Har gjort om fästet för tiltkolven och börjat dra hydrauliken, så nu är det nära provkörning, inväntar bara koordinatspaken.. här kommer lite bilder, tur att man har så stort och fint garage att vara i :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
holderc20
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:36, 26-06-2014
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Holder C20

JoBy

#14 » 01:24:50, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som att tiltkolven skulle låsa om du tippar så mycket som på bilden.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Fripp

#15 » 16:55:04, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte den låser sej, ser bra ut dedär :D
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se