Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Problem med styrning Protrac

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Protrac (trådstartaren)

#1 » 09:13:12, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har problem med styrningen på min Protrac (även benämnd MT8-xxx, Yukon 5000, Wisconsin 5000 m fl.) en tjeckisk kompakttraktor med prioriterad hydraulstyrning. Problemet är att den har en vändradie på ca 4 meter, och det tycks stämma vid vänstersväng. Dock vid högersväng bottnar styrningen mycket tidigare och resulterar i en vändradie på ca 6 meter. Det var låg oljenivå på hydraulolja i systemet, så jag fyllde på igår men ingen skillnad? Hjulinställningen verkar vara korrekt vad jag kan se, inget direkt glapp i styrningen. Sitter en kolv på vänster sida som drar ihop vid vänstersväng, trycker vid högersväng.

Någon som har en ide? Oljenivån var ungefär hälften pga trasiga slängar, allt är bytt och påfyllt och traktorn kördes i ca 20 minuter.


Gå till lösningen
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)



63an

#2 » 10:06:41, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju fördelningen på kolvens slaglängd som avgör, finns nån justering så du kan fördela om men då kan de bli V-5/H-5 meter! Förhållande /fördelning måste komparera å säj inte att kolven är bytt till en kortare kolv finns lite att kolla i den omgivningen! Spånar lite nu! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#3 » 13:03:59, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är ju fördelningen på kolvens slaglängd som avgör, finns nån justering så du kan fördela om men då kan de bli V-5/H-5 meter! Förhållande /fördelning måste komparera å säj inte att kolven är bytt till en kortare kolv finns lite att kolla i den omgivningen! Spånar lite nu! :vissla:


Mmm...hittar ingen justering på kolvens läge vad jag ser tyvärr. Skulle kunna vara bytt till fel kolv, dock finns ingen dokumentation som visar om så är fallet. Vet inte heller hur lång den ska vara i original, man får kolla upp det. Som det känns nu så slår ratten i ändläget alldeles för tidigt åt höger.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

63an

#4 » 13:20:15, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt att kolla! Ställ hjulen i rakt framläge och mät utslaget på kolven, vrid till vänster max! Mät igen! å skriv upp måtten! Nu höger max å mät igen hela kolven jämför längderna Vänster/ Höger! Sen lossa för höger utslag å vrid höger dit du ska ha hjulet och mät hur mycket som fattas på kolven då har du fått fram hur mycket som fattas på den för bra funktion! OBS: nu har jag antagit att kolven är monterad på Vänster sida Sitter den Höger får du vända på min beskrivning!
Endera är cylindern för kort eller bör det finnas några hål att flytta den till på nått styrstag blir annan utväxling då! Hoppas kråkfötterna är begripliga för dej å lägg gärna in bilder på maskinen så blir man klokare på objektet :thumme:
Man vet aldrig om någon repat å flyttat av misstag :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#5 » 14:10:35, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Lätt att kolla! Ställ hjulen i rakt framläge och mät utslaget på kolven, vrid till vänster max! Mät igen! å skriv upp måtten! Nu höger max å mät igen hela kolven jämför längderna Vänster/ Höger! Sen lossa för höger utslag å vrid höger dit du ska ha hjulet och mät hur mycket som fattas på kolven då har du fått fram hur mycket som fattas på den för bra funktion! OBS: nu har jag antagit att kolven är monterad på Vänster sida Sitter den Höger får du vända på min beskrivning!
Endera är cylindern för kort eller bör det finnas några hål att flytta den till på nått styrstag blir annan utväxling då! Hoppas kråkfötterna är begripliga för dej å lägg gärna in bilder på maskinen så blir man klokare på objektet :thumme:
Man vet aldrig om någon repat å flyttat av misstag :vissla:


Absolut! Jättetack för tipsen. Har ont om tid pga familjen så jag ska försöka greja bilder ikväll, får se om jag har tid att testa enligt din beskrivning.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

63an

#6 » 15:00:46, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg en bräda på utsidan hjulen så den står rakt med styrhjulen...mycke med de här :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#7 » 08:11:19, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hann bara knäppa några snabba bilder igår, tyvärr fungerade inte blixten som den skulle på mobilen! :ohnej: Varenda bild är svart...

Ska testa att mäta upp kolven ikväll, och kolla med plankan. Återkommer med bilder (förhoppningsvis) imorgon.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

63an

#8 » 21:18:15, 25-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång morron de blev? :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#9 » 07:58:11, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo lång morgon :) inga bilder har jag heller då kameran pajat. Men nu har jag hittat felet. Verkar som att ena hjulet tagit stryk av att vänster framdäck varit platt under vintern, och nu tycks detta ha krökt parallellstaget till höger framhjul + att hela hjulet är snett på vänster fram. Så det blir till att plocka isär vänster framaxel för att se vad som orsakar lutningen. Men stort tack 63an för hjälpen med felsökningen!
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

63an

#10 » 08:38:59, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra ! Skadar inte med personligt engagemang på egna maskiner, blir inte förvånad om de är rörstag så gör testet jag tipsade om sist :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#11 » 12:39:29, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kul att skruva/lära sig själv, så länge man inte orsakar dyra fel. :)

Förresten, inget tips om vars man kan finna universaldamasker till drivknut/axel? har inga mått på den tyvärr, men de börjar på att se risiga ut så dags att byta.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

63an

#12 » 12:49:48, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Protrac (trådstartaren)

#13 » 21:02:06, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte uppdatera tråden lite grann, ursäkta dröjsmålet. Felet med styrningen var att det kullager som övre axeltappen svänger i var totalt krossat vilket ledde till att tappen inte centrerat och i stället rört sig mot framaxelns metall. Inga skador dock i lagerbana eller axelgods, har fått tag i fabriken som gjort traktorn och beställt delarna från dem, sjukt bra service! Kommer att uppdatera med bilder på reparationen när jag får tid att reparera, -19 nu och jag har ingen arbetsbelysning eller el där traktorn står just nu.

1 person gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#14 » 20:21:22, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar med lite info : Traktorn är nu fixad, dock var vänster framhjul fortfarande snett efter bytet av lager. Jag och brorsan rev isär allt igen, och upptäckte att före detta ägare troligen vid damaskbyte hade vänt själva "C-staget"(?) som navet sitter på upp och ned, och iom att pin-hålet uppe är lite offset jämfört med det undre hållet så lutar hela navet på axeln. Detta är vad som orsakat att övre lagret krossats. Vid blotta ögat syns det inte att "C-staget" är osymmeteriskt, men med vinkelmätare så ser man.

Nu måste jag dock få fart på motorn, den går igång men dör efter ca 30 sekunder och går endast med ordentlig gas. Kollade tanken och den verkar vara full med skräp, så jag har tömt den och bytt bränslefilter, frågan är om man måste dela och rengöra pumpen också? Sedan gäller det för mig att klura ut hur man pumpar ur luften ur systemet så jag kan provköra...

Lägger en länk till Parts Catalogue http://www.wisconsineng.cz/obrazky/doku ... 2-2008.pdf

Grymt hjälpsamma på fabriken i Tjeckien också, och billig och snabb leverans av delar!


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se