Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Avant vs redskapsbärare, i gräsklippning

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

dieselfrälst (trådstartaren)

#1 » 12:55:15, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister!
I firman införskaffade vi en avant 420 med lättmaterialsskopa och vikplog, vi har haft väldigt stor nytta av den både med snöröjning som i materialkörningar och lyftjobb, vi är mycket nöjda.
Nu har vi fått ännu mer snöröjning inför nästa säsong med mycket gångvägar, och även mera åkgräsklippningar.

Vi har därför tänkt över att införskaffa en till maskin av storlek mindre, och det ekonomiskt riktiga vore ju att den förutom snöröjning även kan sköta åkgräsklippningarna, vi har en nyare husqvarna hydrostat 4x4 som vi klipper gräs med redan, men då skulle den alltså gå till försäljning.

Vi har spanat in nya Avant 225, men även redskapsbärare "i stil med" Belos.
Fördelen med avanten är att den har samma redskapsfäste som sina storebröder, dvs redskapen till den större maskinen kan användas även på den mindre.
Hur klipper avants klippaggregat? Och lämnar den spår i gräsmattan med sina 700kg?

Och en redskapsbärare t.ex Belos, hur skulle den fungera jämfört med avanten, till snöröjning och gräsklippning?


Eventuellt om klippaggregaten inte har några tillfredsställande resultat så kanske vi får ha kvar åkgräsklipparen, och köpa en bättre begagnad redskapsbärare som vi endast kör snöröjning med...
Jag har inte så mycket erfarenhet i ämnet så ni är mitt enda hopp :insomnia: :buga:
dieselfrälst
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:18, 31-12-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Stridis2

#2 » 14:41:03, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En jobbarkompis lånade ett klippaggregat till deras Avant. Han sa att även om man bortsåg från att oljan läckte både här och där, samt i övrigt dålig kvalite, så klippte den ojämnt. Problemet som han upplevde det hela var att maskinen gärna gungade och eftersom hjulen satt så pass långt bakom klippaggregatet så gav detta stora utslag på klippresultatet.
Mem som sagt, detta är bara vad jag hört. Se om ni kan låna en maskin från er återförsäljare och prova. Ni kanske trivs bättre än han. :)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mimeck

#3 » 16:19:32, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter gräsklipparen "stumt" i lastarfästet? Den borde sitta "flexibelt" med egna hjul inunder så den följer marken. Det tycker då jag iallafall.

Det kanske var nånn typ av slyröjare eller nått avsett för grövre terräng än en vanlig gräsmatta.


Har en avant 520 utan klippaggregat. Den brukar inte lämna några hjulspår i gräsmattan.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

adahlm

#4 » 19:59:37, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 1200mm bred avantklippare och tycker den gör jobbet både snabbt och med jämn klippkvalitet. Den har 4 egna hjul samt ca. 15 cm glapp i fästet så den följer markytan bra. Kör med grovmönstrade däck och utan frikoppling av hjuldrivningen som finns som tillval, är det torrt blir det inga större spår i mattan.
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

wille

#5 » 11:14:32, 30-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den erfarenheten jag har av Belos är att det är bra maskiner att röja snö med, snabba och starka med relativt god hyttkomfort, detta gäller åtminstone för den största, Trans Giant. Det sägs även att dem mindre fungerar bra att ploga snö med och att de gör ett helt okej jobb med klippagg. :grin:

Normalt tror jag dock att en renodad åkgräsklippare är bättre än redskapsbärare + klippagg, men då får man ju värdera hur höga krav det är på ytorna man klipper, smidighet, ekonomi osv.
Användarvisningsbild
wille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:52, 04-02-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 655c
Wille 465
Wille 455b
Belos TransGiant
Schmidt Swingo 200+
Toro Z-Master Diesel
Toro Groundsmaster 3280 D


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se