Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Protrac problem med motor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Protrac (trådstartaren)

#1 » 23:56:32, 08-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade att starta upp Protrac igen, efter filterbyte fyllde jag ny diesel i tanken och pumpade fram bränsle till filtret och luftade, traktorn startar efter lite snurr men går endast i ca 30 sekunder innan den sakta dör av. Därefter går det återigen att starta men samma cykel upprepas. Kan det finnas luft kvar i systemet mellan filtret och spridarna? Hur går jag tillväga för att kolla detta? Någon som har en idé?


Gå till lösningen
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)



MartesMartes

#2 » 02:43:33, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det varit en personbil skulle jag nog fundera på lyftpumpen om du först handpumpar fram soppan och den stannar efter så lång tid, men det finns väl inte på din traktor pga högt placerad tank... ?
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

Protrac (trådstartaren)

#3 » 08:08:36, 12-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartesMartes skrev:Hade det varit en personbil skulle jag nog fundera på lyftpumpen om du först handpumpar fram soppan och den stannar efter så lång tid, men det finns väl inte på din traktor pga högt placerad tank... ?


Hej! Nej precis, ingen lyftpump. Problemet är att den inte längre startar alls, ibland kommer det diesel till spridarna och ibland inte. Dock är felet hittat. Efter bränslepumpen sitter en magnetventil som är NC och som öppnar när tändningen slås på, och den har gett upp. Vi har gjort en temporär lösning men då är den NO vilket inte är så bra i längden även om traktorn nu går att starta och går jättefint. Det är en lombardini-diesel så jag ska se om jag kan beställa grejor från Italien imorgon.

Tack för tipset annars!

1 person gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#4 » 23:50:18, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag väntar fortfarande på reservdelen men har nu fått hem den servicehandbok/ Work Shop Manual jag beställde, så nu underlättas mekandet framöver. Den täcker Lombardini-modellerna LDW 1303, 1503, 2004.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#5 » 22:53:30, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Protrac skrev:
MartesMartes skrev:Hade det varit en personbil skulle jag nog fundera på lyftpumpen om du först handpumpar fram soppan och den stannar efter så lång tid, men det finns väl inte på din traktor pga högt placerad tank... ?


Hej! Nej precis, ingen lyftpump. Problemet är att den inte längre startar alls, ibland kommer det diesel till spridarna och ibland inte. Dock är felet hittat. Efter bränslepumpen sitter en magnetventil som är NC och som öppnar när tändningen slås på, och den har gett upp. Vi har gjort en temporär lösning men då är den NO vilket inte är så bra i längden även om traktorn nu går att starta och går jättefint. Det är en lombardini-diesel så jag ska se om jag kan beställa grejor från Italien imorgon.

Tack för tipset annars!


Ibland borde man läsa vad man svarar... jo den har lyftpump. Traktorn gick bättre efter byte av solenoiden (magnetventilen) men har fortfarande problem med att lyftpumpen tappar trycket sporadiskt, verkar som pumpen pajat. Beställde en ny efter att ha kollat alla slangar + kopplingar, funkar det inte bra med ny pump blir det byte av slangar.

Lyftpumpen är av membrantyp, funderar på om det är någon fördel om man skulle konvertera till elektrisk lyftpump? Någon som har en åsikt/erfarenhet?
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#6 » 20:18:55, 17-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Protrac skrev:
MartesMartes skrev:Hade det varit en personbil skulle jag nog fundera på lyftpumpen om du först handpumpar fram soppan och den stannar efter så lång tid, men det finns väl inte på din traktor pga högt placerad tank... ?



Ibland borde man läsa vad man svarar... jo den har lyftpump. Traktorn gick bättre efter byte av solenoiden (magnetventilen) men har fortfarande problem med att lyftpumpen tappar trycket sporadiskt, verkar som pumpen pajat. Beställde en ny efter att ha kollat alla slangar + kopplingar, funkar det inte bra med ny pump blir det byte av slangar.

Lyftpumpen är av membrantyp, funderar på om det är någon fördel om man skulle konvertera till elektrisk lyftpump? Någon som har en åsikt/erfarenhet?


Nytt problem uppenbarat... Lyftpumpen drivs av en stötstång son rör sig fram och tillbaka med hjälp av en excentrisk axelände, som i sin tur drivs av vevaxeln. Hur som helst så sticker stötstången ut för långt, excenteraxeln är kollad och den är på den plats den ska vara, men har eventuellt rört sig i sidled vilket då får till följd att stötstången inte kan gå in tillräckligt långt. Blir till att anlita mekaniker, för detta kräver lite väl mycket verkstadsutrustning och specialverktyg än jag har. :(
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#7 » 17:41:27, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är nu igång, felet var att stötstången som driver pumpen stack ut för långt. Dock inget fel egentligen, den nådde bara inte sitt inre läge förrän motorn dragits runt ett antal varv, jag måste ha haft otur och att den hamnat i yttersta läget varje gång. :(

Mekanikern drog runt motorn tills stången nådde innersta läget och monterade dit pumpen, därefter har den gått ca 20 timmar utan problem.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se