Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Wille 645 tappade framdrivning - Elfel?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Herr Pentin (trådstartaren)

#1 » 18:05:03, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Wille 645 som plötsligt tappade drivningen. Den var snäll nog att göra det först efter att jag svängt av landsvägen och var hemma.
Hade inte varit värst kul att få stopp mitt på vägen med balgrip där fram och en vagn med en massa hästmat på efter.

Körde lugnt, rakt, plant och plötsligt ett snärtigt ljud som en säkring eller ett relä som brann av. Sen hade jag varken drivning framåt eller bakåt. Allt annat fungerar.

Har däremot inte hittat en enda trasig säkring. Och reläena under instrumentpanelen fungerar. Men däremot det högra reläet, (som sluts både på fram/back), saknar strömmatning.
Alltså spolen på reläet får ström och jord som det ska, och kontakten är hel. Bara det att när reläet sluter så skickas det inte fram någon spänning.

Har tyvärr inte hittat något elschema till Wille 645. Finns det? Kanske inte ens finns på fabriken i Finland? :klia:

Jag forskade lite och det går en röd och en blå sladd från reläet fram till under huven på fronten, till ett kontaktstycke som heter "70".
Sen vänder de röda och blå tillbaka in under panelen, och försvinner in i virrvarret därunder.
Den ena borde vara spänning in, och den andra borde gå till manöverventilerna.

Alla säkringar jag hittat är hela, och tidigare ägare har haft vänligheten att märka upp kablarna på säkringsdosorna så man (troligtvis) vet vilken säkring som gör vad.

Säkringen märkt "växellåda" är ju hel, och en grå ledning går från den in under instrumentpanelen, där den också försvinner in i ett virrvarr av kablar.
Maskinen har en startspärr som gör att man inte kan köra startmotorn med växel i, så jag misstänker att dessa kablar fortsätter bak över midjan, genom några av alla de kontaktstift i den där bunten av kontaktstycken som sitter i midjan, och sen fortsätter bak in i motorrummet. Nånstans...

Lite knäckande att man har så många kablar att välja mellan, och inte minsta ledtråd vilka man ska kolla.
Nånstans där bak i motorrummet sitter det antagligen ett eller flera reläer, och säkert några kontaktstycken som kan ärga sönder.

Är det någon här som har lite ledtrådar till vad man ska leta efter? Eller som kanske är priviligierad med ett elschema till Wille 645?


Gå till lösningen
Herr Pentin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:31, 08-06-2016
Ort: Österåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275



MekJan

#2 » 18:31:18, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med Willecenter i Kungsängen ? :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Turbodiesel

#3 » 18:57:46, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hittat alla säkringsdosor? på 855:an finns det bortåt fyra stycken, under panelen & på sidan av konsolen under lastarspaken. Elschema (& hydraulschema) brukar ingå i instruktionsboken till Willemaskinerna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Herr Pentin (trådstartaren)

#4 » 19:48:21, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar. Trevligt.

Jag ringde och pratade med Martin på WilleCenter. Han frågade direkt om jag hade kollat nivån i hydraultanken.
Fick erkänna att jag bara kollade innan jag åkte iväg. Inte sen när felet uppstått. :mrgreen:
Men till mitt försvar kan jag ju säga att styrning och övrig hydraulik fungerade ju. Om det var låg nivå så borde ju drivningen ha återkommit när jag provat att sänka aggregatet och därmed höjt nivån i tanken.

Det är tillräckligt mycket i tanken. Men naturligtvis det första man bör misstänka.

Det var ju något som sa "smack" samtidigt som driften försvann. Så jag var nästan helt säker på att det var en säkring.
Men man kan ju fråga sig varför en säkring skulle gå? Man bör nog kolla igenom noga så där inte är nåt gnag eller skav nånstans.

Ett mycket trevligt samtal med Martin på WilleCenter. Jag passade på att fråga om ett litet kryp i tilten. Inte så mycket så det stör. Men att tilten tappar så sakta.
Hans svar var att hydrauliken i Wille är gjord med såna toleranser att där är lite kryp. Inte som på gamla bonn-traktorer, där tilten kan stå i samma läge i månader.
Bra. Då slapp jag slänga ut tiotusentals kronor och en massa tid på att packa om cylindrar och ventiler, bara för att upptäcka att "felet" kvarstår.
Så länge man kan fylla skopan med tre ton grus utan att tilten faller, och att man kan använda skopan som saxlyft en kvart i taget så är det okej. :vissla:

Jag frågade Martin om elschema, eller en mer komplett servicehandbok än den jag har. Men tyvärr. Svårfunnet.


Om jag har hittat alla säkringsdosor?
Hehe! Säkert inte. Men som jag har letat... :skratta3:

Tack för det tipset. Jag har bara hittat fyra små säkringsdosor på en löstagbar panel under luckan där framme, och en separat hängsäkring därunder också.
Har inte hittat några säkringar under instrumentpanelen alls. Jag ska titta under lastarspaken och se om jag hittar fler säkringar.
Jag går ut och kollar om en stund, så får vi se om jag hittar mer säkringar.

Min servicehandbok innehåller inget elschema, och inte heller ett hydraulschema. Bara ett kapitel om säkringar som inte alls rimmar med hur det ser ut på maskinen.
Däremot den servicemanual man kan ladda ner härifrån maskinisten, den innehåller hydraulschema. Men den saknar tyvärr elschema.
Herr Pentin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:31, 08-06-2016
Ort: Österåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

Herr Pentin (trådstartaren)

#5 » 20:39:34, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade tyvärr inga fler säkringar. Inga under instrumentpanelen, och inga i närheten av lastarspaken.

Felet ligger någonstans mellan säkringen där framme och det primära växelreläet.

Martin på WilleCenter tipsade om kontaktstyckena nere till höger i midjan.
Önskar att jag visste vilka stift jag ska kolla där. Många stift. Alla lika.
Det verkar bli rena detektivarbetet att leta sig fram till felet.

Det där reläet som sitter bredvid startmotorn, kan det vara startspärren? Värt att undersöka i så fall.
Herr Pentin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:31, 08-06-2016
Ort: Österåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

MekJan

#6 » 20:57:12, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotade med en äldre wille visserligen lite mindre och om jag inte minns fel satt det typ en dosa i motorrummet med smältsäkringar till bla. driften !
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Herr Pentin (trådstartaren)

#7 » 21:10:16, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du dra dig till minnes ungefär var den dosan satt?
Jag har tittat efter bland annat säkringar i motorrummet flertalet gånger, men inte hittat något.

Jag var nog lite synsk i förra veckan, då jag köpte hem en låda med bromsrengöringssprej.
Nu vet jag precis vad jag ska använda dom burkarna till. Blir väl samma revolution när man tvättar lite i motorrummet, som när färg-TV kom. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Herr Pentin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:31, 08-06-2016
Ort: Österåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275

MekJan

#8 » 21:19:51, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med lite reservation wille har som vana att stoppa in diverse motorer mm i maskinerna på den gamla maskinen jag hade äran att återuppliva ( en 445 ) så satt en grå eldosa på höger sida motorn sett bakifrån den liknar en starkströmsdosa med skruvar som håller locket ! Och Martin är också en välbekant filur ...
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Herr Pentin (trådstartaren)

#9 » 12:44:59, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är problemet löst!

Den långa historien:
Jag rengjorde och kollade kontaktstyckena vid midjan, och kollade reläet vid startmotorn, samt jordanslutningen vid den.
Hittade inget konstigt. Hittade heller ingen säkringsdosa i motorrummet. Letade lite mer inne i hytten om jag kunde hitta
några fler säkringar. Grävde runt lite extra till höger om stolen, och uppe till höger under instrumentpanelen.
Jag kammade noll även denna gång.

Efter detta så kollade jag rutinmässigt om jag hade fått tillbaka drivningen - Och det hade jag! :hurra:

Men där står jag alltså, och har ingen aning om var felet satt. Och antagligen fortfarande sitter och lurar.

Jag passade på att göra de jobben som har fått vänta. När jag är klar med det så ska jag åka och parkera.
Då tappar jag drivningen igen.

Myror i huve... :uupps:

Men den här gången så var jag lite mer lyhörd, och kunde höra att det där snärtiga ljudet kom någonstans nere till höger om stolen.
Eftersom jag nu vet att det inte finns nånting elektriskt där - Utan bara en fet liten hög/låg-spak - Så provade jag att växla till låg.
Då hade jag drivning igen. Så jag kände lite på spaken, och nog känns hög-läget lite kort på spaken. Aha!

När detta hände första gången, så var det en av de första sakerna jag provade - Att lägga i låg och sedan direkt högväxeln igen.
(Utan att prova drivningen på låg). Den gången hjälpte det inte att joxa med spaken. Lustigt att det funkade idag.

Så felet visade sig vara att teleflexen till hög/låg-spaken hade gått och blivit feljusterad.
Så nu ska jag justera/laga det, och se till att det inte kan hända igen.

Men man frågar sig om något kan ha tagit skada av det korta läget för högväxeln?
Jag kan bara konstatera att det inte står något om att kolla spelet på hög/låg-spaken i min servicehandbok.
Om man inte vore så praktiskt lat som man är, så skulle man kanske ha kollat det vid förra servicen ändå.

Tack för hjälpen och de glada tillropen!

Fika! :coffee:


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Herr Pentin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:31, 08-06-2016
Ort: Österåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PickupMan och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se