Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Byta tätning på utgående axel

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 14:48:38, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Var kan man hitta en sprängskiss på denna hydraulmotor. Jag får inte ut axeln . Det ser inte ut att finnas någon låsning . Men vågar inte pressa så hårt i pressen . Det kan ju finnas något annat sätt att få ur axeln. Motorn driver styrhjulet på klipparen :klia:
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



igelkottar

#2 » 14:58:55, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bit ner på denna sida till vänster finns 2st manualer om det kan vara de du behöver.
https://www.applied.com/c-brands/c-eato ... /100153073
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jac

#3 » 15:04:22, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eaton är ganska generösa med manualer men om din finns med vet jag inte. http://www.eatonpowersource.com/literat ... vicerepair
Filtrera på Char-Lynn.
Ett diagonalt penselstreck över en sida innan du delar den är aldrig fel, minskar risken att den går åt fel håll efter sammanmontering.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SvampenT15 (trådstartaren)

#4 » 17:40:41, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar. Jag har skrivit ut Repair information och skall läsa den. Det vart lättare nu när man ser hur det sitter ihop
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#5 » 19:20:51, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha nu har det hänt lite mera. Pressat ur axel med lager, den var i ett stycke mycket praktiskt. Det syns på axeln att den blivit sliten där den går emot packboxen. Så jag har lämnat den till en firma som sysslar med renovering av hydraulmotorer. Dom fixar även p sats hade i lager faktiskt. Jag låter dom montera ihop motorn. Det var en hel del små konstiga packningar i den. Ang axeln så svarvar dom den lite för att ta bort grader, sen lägger domen bricka under p boxen så den inte går i samma spå som tidigare. Då skall det bli tätt och bra. Dom skall även kolla så det inte finns inre läckage från kolvar och dyligt. Jag åter kommer med mera när jag fått tillbaka motorn.
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#6 » 19:24:01, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vart lite repriser. Men datorn slocknade mitt i och då vart det lite nervöst om bilderna kom med
ber om ursäkt för detta
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Jac

#7 » 21:04:36, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant med lite bilder. Jag räknar med att firman kör motorn i testbänk, hade vart kul att se vad det blir för verkningsgrad. Detta är en orbitmotor så några kolvar är där inte. Istället är det ett kugghjul som vandrar runt inne i ett större kugghjul. För varje varv det kugghjulet vandrar runt vrids axeln en kugg. Syns kanske lite här: https://youtu.be/tMt2JheBSls
Du kan bara ta editera på din post och ta delete på dom extra bilderna.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mattias Petterson

#8 » 00:36:30, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Intressant med lite bilder. Jag räknar med att firman kör motorn i testbänk, hade vart kul att se vad det blir för verkningsgrad. Detta är en orbitmotor så några kolvar är där inte. Istället är det ett kugghjul som vandrar runt inne i ett större kugghjul. För varje varv det kugghjulet vandrar runt vrids axeln en kugg. Syns kanske lite här: https://youtu.be/tMt2JheBSls
Du kan bara ta editera på din post och ta delete på dom extra bilderna.

Mycket intressant film!
Hur fort snurrar en sån här motor?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Jac

#9 » 01:49:09, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på storlek, finns ju allt från 8cc till 800cc. Generellt är orbitmotorer långsamma och har därmed lägre effekt. Det är trånga kanaler internt som begränsar flödet.
Generellt så är axialkolvsmotorer snabbast, massor med effekt från liten maskin.
Efter det kommer nog invändiga kugghjulsmotorer och sen vanliga kugghjulsmotorer.

Efter det är det ett hopp ner till orbitmotorer och radialkolvsmotorer.
Orbitmotorer har sämst verkningsgrad men är också mycket billigare än radialkolvsmotorer.
Både med orbitmotorer och radialkolvsmotorer är det vanligt att man kör på med större deplacement för att på så sätt kunna skippa en växellåda (planetväxel).
Kvällsläsning finns här: http://files.danfoss.com/documents/orbi ... 0l0232.pdf

Vill man läsa mer kan man googla Eaton orbit motor eller Danfoss orbit motor eller Parker orbit motor.
Senast redigerad av Jac 11:47:11, 20-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SvampenT15 (trådstartaren)

#10 » 11:34:51, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen: Ja det här är första gången jag tar isär en sådan här motor, så jag är väl inte riktigt hemma i vad allt heter. Men det är riktigt som du skriver att det är ett kugghjul i ett annat. Som på filmen. Firman som gör jobbet är väl renomerad så det blir nog riktigt. Jag insåg när jag fick isär motorn att det var över min förmåga att få ihop igen. Om du vill kan jag ju fråga om verkningsgraden. Denna motor driver ett styrhjul på en större gräsklippare med hydrostat drivning och kan kopplas ur och i med en brytare på panelen. Det finn inte någon växellåda på maskinen. Mer bilder kommer.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se