Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Renovera Yanmar 40 hk

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 18:28:48, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt renovera en 40 hk Yanmar motor som troligen gått lite för varm. Motorn var urplockad ur maskinen när jag fick hand om den. Lika så var toppen avtagen. Men vad jag kan se så finns alla delar med i lådan med grejor. På bilderna kan man se cylinder loppet nr 2 upp i från har fått lite beläggning alldeles där kolven vänder. Då så börjar jag med att ta bort tråget så jag kan lossa på överfallet och få ut kolven. Sprejade först med lite olja i loppet så kolven skulle glida ur lite lättare. När sen kolven var ute så ser man ju att det måste ha blivit dålig komp i den cylindern . Övriga kolvar skall även dom inspekteras så får vi se om dom klarat sig eller ej.Så nu till frågan : kan det räcka med att bara köpa ny kolv och en sats ringar till alla kolvar. Och se hona eller hena som en del säger. I det lopp som har fått lite beläggning. Kanske alla lopp skall honas? Det känns inte som det är repor i loppet på bilden ser det så ut men inget som känns med fingret . Det här är ju en motor som suttit i en gräsklippare så det är ju inte helt ovanligt att kylaren blir igensatt av gräs och damm . Man måste hålla koll på temperaturen!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



orion47

#2 » 19:46:12, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Ser ut som att du har aluminiumrester efter kolven kvar i cylindern. Se till att få bort allt annars får du kolvskärning direkt igen.
Mvh Orion47
orion47
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:55, 24-02-2011
Ort: Kärna Va Götalandslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrovåg SG 10 (hobby) Honda 650 lsr, ,Morris Minor 1000 1959.Örn Sk
svarv, Arboga pelarborr, Örje LT1136 trädgårdstraktor

SvampenT15 (trådstartaren)

#3 » 22:05:34, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var ju tanken att det skall bort. En tanke var att det går bort vid honing av loppet om man tar bort det som går att peta bort först.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se