Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Stensballe frontmonterad snöslunga som packar i utkastet

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

SvampenT15

#31 » 15:55:31, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej i gen: Jag har tittat på dina bilder. På bilden där man ser ut kastar röret in ifrån ser man att det är ett runt rör på slung delen. Sen blir det ett fyrkantigt rör som är större än det runda. Mitt förslag är att sätta dit ett rör som har samma diameter som som det på slung delen. Jag tror du förlorar tryck där röret blir större och då blir farten på snön lägre vilket gör att snön bygger på. Kanske kan man prova med ett 100 mm plast avloppsrör som test bara. Det kanske går i utan att ta bort det fyrkantiga röret. Ibland funkar även lite udda förslag.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



wesse74 (trådstartaren)

#32 » 19:20:00, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Hej i gen: Jag har tittat på dina bilder. På bilden där man ser ut kastar röret in ifrån ser man att det är ett runt rör på slung delen. Sen blir det ett fyrkantigt rör som är större än det runda. Mitt förslag är att sätta dit ett rör som har samma diameter som som det på slung delen. Jag tror du förlorar tryck där röret blir större och då blir farten på snön lägre vilket gör att snön bygger på. Kanske kan man prova med ett 100 mm plast avloppsrör som test bara. Det kanske går i utan att ta bort det fyrkantiga röret. Ibland funkar även lite udda förslag.


Asså nu på slutet har det hänt grejer sen jag fick hjälp med att finna tillverkare och kontakten med han Max Rasmussen, dessa slungor byggdes för 2000rpm på pto och som bekant har ju Holder 1000rpm på sina vilket innebär att den bara går på halvfart trots megamaxgasenibotten på traktorn :ohnej: Kommer skriva mer i ett nytt inlägg.... Tusen heders hörrö :shake_hands:
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D

1 person gillar det här inlägget.
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

wesse74 (trådstartaren)

#33 » 19:25:09, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

UPDATE ! ! ! !

Efter att ha fått hjälp att få kontakt med tillverkarna, som för övrigt inte byggt slungor på 28år, och mailat bilder fick jag idag veta att min typ av slunga i grunden byggdes för 2000rpm på pto men att vissa anpassades för Holder. Dock tror varken han eller jag att min är en sån anpassad men han vill ändå att jag öppnar kedjehuset och fotar dreven och räknar kugg samt tar lös växeln och läser på typskylten vilken växel jag har. När jag gjort detta får jag raka besked och troligat ett pris på delar för ombyggnation
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D

6 personer gillar det här inlägget.
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

SvampenT15

#34 » 20:08:55, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får vi hoppas det löser sig. Det är ju alltid kul om man kan komma på felet. Lycka till med snön.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

wesse74 (trådstartaren)

#35 » 20:28:32, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Då får vi hoppas det löser sig. Det är ju alltid kul om man kan komma på felet. Lycka till med snön.


De hoppas jag a även om de komma kosta pengar, bli ju lite intressant å se hur stor hög jag måste gräva fram.... :vissla:
Å tack för den med snön, lär nog ställa bort slungan å montera på frontlastaren igen så jag kan flytta nån snö iaf :thummar:
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

dc_lindberg

#36 » 01:41:47, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidhåller min ståndpunkt; impellern (utkastaren) är felkonstruerad; även om den skulle snurra i 2000rpm.

Man kan inte mata på mer volym än öppningen sväjer.
Ta fram måttstock och mät arean för impellerblad och för utkaströr.

Jag -tror- det billigaste alternativet för dig blir att kika på BCS'n impeller. Kanske kan jag ordna bilder på min i morgon.
Det du ser i klippen ovan är att BCS impeller snarare är en "skopa", detta gör att den är ruskigt effektiv; och "självrensande". Gällande varvtal så är det kring 1000rpm (har inte exakta uppgifterna i huvudet; finns på BCS americas hemsida).

Att dreva om den slunga du har kanske låter sig göras, men kostar nog mkt mer än att vinkla om kanterna på utkastbladet.
Se tråd om Canadiana 521 här på maskinisten. Jag -tror- jag la upp ett par bilder där på modifiering av impellern på Canadiana slungan; i dess fall var det det omvända mot i ditt fall; bladet var på tok för litet och spelrummen runt det gjorde att det "tappade tryck", samt att det var för klent byggt.

Klart du kommer att få ordning på din slunga ;-)
Fattas bara!
:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Skrukke

#37 » 02:36:37, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BCS og Canadian 521 er 2 stegs freser, TS sin er en stegs fres, der er forskjellen, kan ikke blande disse 2. En stegs fres har ikke det ekstra skovlhjulet som kaster ut sneen.

Diameteren på denne Stensballe frontmonterad enstegsslunga er så stor at om denne går med 1000 rpm, så burde pereferihastigheten være stor nok til å kaste den sneen til månen, å gire den opp til 2000 rpm, tror ikke jeg løser problemet. Det er jo tross alt pereferihastigheten som får sneen bort. Om du dobler hastigheten på skovelen kan det være det blir bare snekov, og dette er vondt å få fart på med en enstegs.

Har en liten mistanke hvorfor de sluttet å produsere disse Stensballe frontmonterad enstegsslungan for 28 år siden. :vissla:

Tanker om denne, få noen til å filme rett forfra mens du freser med denne, og problemet oppstår. Filmen kan gjøre at du ser problemet.

Vi liker og film :popscorn: :bira:
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

wesse74 (trådstartaren)

#38 » 08:54:51, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrukke skrev:BCS og Canadian 521 er 2 stegs freser, TS sin er en stegs fres, der er forskjellen, kan ikke blande disse 2. En stegs fres har ikke det ekstra skovlhjulet som kaster ut sneen.

Diameteren på denne Stensballe frontmonterad enstegsslunga er så stor at om denne går med 1000 rpm, så burde pereferihastigheten være stor nok til å kaste den sneen til månen, å gire den opp til 2000 rpm, tror ikke jeg løser problemet. Det er jo tross alt pereferihastigheten som får sneen bort. Om du dobler hastigheten på skovelen kan det være det blir bare snekov, og dette er vondt å få fart på med en enstegs.

Har en liten mistanke hvorfor de sluttet å produsere disse Stensballe frontmonterad enstegsslungan for 28 år siden. :vissla:

Tanker om denne, få noen til å filme rett forfra mens du freser med denne, og problemet oppstår. Filmen kan gjøre at du ser problemet.

Vi liker og film :popscorn: :bira:


Jag förstår din tanke med hastigheten/varvtalet MEN faktum kvarstår att den troligast har utväxling för 2000rpm medan min Holder bara ger 1000rpm. Det innebär ju att det är den bara går på halvfart och då orkar ju inte snön upp givetvis, men det är mycket att fundera på och vi pratar nog en större däck pengar oavsett.
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

wesse74 (trådstartaren)

#39 » 08:59:08, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vidhåller min ståndpunkt; impellern (utkastaren) är felkonstruerad; även om den skulle snurra i 2000rpm.

Man kan inte mata på mer volym än öppningen sväjer.
Ta fram måttstock och mät arean för impellerblad och för utkaströr.

Jag -tror- det billigaste alternativet för dig blir att kika på BCS'n impeller. Kanske kan jag ordna bilder på min i morgon.
Det du ser i klippen ovan är att BCS impeller snarare är en "skopa", detta gör att den är ruskigt effektiv; och "självrensande". Gällande varvtal så är det kring 1000rpm (har inte exakta uppgifterna i huvudet; finns på BCS americas hemsida).

Att dreva om den slunga du har kanske låter sig göras, men kostar nog mkt mer än att vinkla om kanterna på utkastbladet.
Se tråd om Canadiana 521 här på maskinisten. Jag -tror- jag la upp ett par bilder där på modifiering av impellern på Canadiana slungan; i dess fall var det det omvända mot i ditt fall; bladet var på tok för litet och spelrummen runt det gjorde att det "tappade tryck", samt att det var för klent byggt.

Klart du kommer att få ordning på din slunga ;-)
Fattas bara!
:thumme:


Grejen e ju att det inte är en impeller utan två skovlar på skruven, allt i ett stycke och därmed inte utbytbart. Har inte haft möjlighet å kika på ombyggnationsfilmen än men vet inte hur mycke pengar, ork, tid och möjlighet ja har heller.... De bästa vore om nån hade en likadan som kunde visa facit
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

bonnen513

#40 » 09:27:16, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du in några bilder på dreven? Kanske är standard drev så du inte måste bli skinnad av stensballe eller om dreven är vändbara
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#41 » 09:28:53, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för traktorer som har 2000rpm på frontkraftuttaget?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wesse74 (trådstartaren)

#42 » 09:33:04, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Får du in några bilder på dreven? Kanske är standard drev så du inte måste bli skinnad av stensballe eller om dreven är vändbara


Har inte rivit slungan så ja vet faktiskt ingenting än, måste "släcka lite bränder" nu innan jag kan ta sönder redskapen :grin: Vad gäller varven vet ja inte vilka maskiner som kör med 2000 men fick nyss veta att en tvåstegsmodell från Trejon är 1000 och/eller 2000 oxå
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

63an

#43 » 09:39:53, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att stenar å elände rycker iväg 50-90 m å hus bombarderas så en åkare i Uppland för länge sedan kunde inte använda slungan den var också frontmonterad men kopplad från PTOn bak via mekanisk utväxling å axel under traktorn sen brast växelhuset å slungan stod som skrot i fortsättningen! Ska nog vara på asfaltkörning mitt på skogen :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wesse74 (trådstartaren)

#44 » 10:01:23, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Vet att stenar å elände rycker iväg 50-90 m å hus bombarderas så en åkare i Uppland för länge sedan kunde inte använda slungan den var också frontmonterad men kopplad från PTOn bak via mekanisk utväxling å axel under traktorn sen brast växelhuset å slungan stod som skrot i fortsättningen! Ska nog vara på asfaltkörning mitt på skogen :djaevul:


Jag hade en MF 135 med bakmonterad XYZ innan som tjänade mig väl men nu har vi byggt å grejat så den blev för stor och därför köptes Holdern. Dock gäller det att trampa snön först och få en botten innan man börjar slunga, alla kanske inte vet sånt dock.... Dessutom bo ja ju på vischan med 150m infart och skogstomt :driver:
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990

wesse74 (trådstartaren)

#45 » 10:03:16, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Vad är det för traktorer som har 2000rpm på frontkraftuttaget?


Tydligen Kubota och Iseki, han räknade upp fler oxå men minns inte fler :???:
Levnadsglad bonnpojk som har svårt att inte greja med en massa projekt och som inte får dygnet att räcka till :D
wesse74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:41, 25-11-2012
Ort: Ödsbyn, Bredbyn Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P70 Allrad 1990


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se