Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Trött maskinhydraulik Lundberg 341s

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

patohls (trådstartaren)

#1 » 10:56:47, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hoppas att någon skulle kunna ge mig några tips och idéer i min strävan att stärka min gamla Lundbergare.

Lastare med redskapsfäste är långsam och trött/orkeslös om man inte varvar ur maskinen i sinne. MEN, om man samtidigt som man till exempel lyfter lastararmen trycker fram spaken för redskapslåset så att man belastar hydrauliken så blir maskinen normalstark och fin. (Lite bökigt bara att måsta köra med tvåhansdspakning för att det skall bli bra)

Misstänkte då att det var fördelningsventilen för motorhydrauliken som kärvat ihop, vilket verkar vara vanligt förekommande. För att testa detta så "byglade" jag motorhydraulikuttagen med slangar fram och bak för att de skulle skapa en sluten krets...men det hjälpte inte :-(

Nu har jag kört fast..... I och med att den är stark som en oxe när man "dubbelspakar"/belastar redskapslåset så tror jag inte att det är arbetshydraulikpumpen som är trött.

Tacksam för tankar, tips och idéer.

/Patrick
patohls
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:35, 13-06-2011
Ort: Västerbotten/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341s



Jac

#2 » 11:07:03, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånting blockerar spaken så du inte får fullt utslag. Får man inte fullt utslag på ett OpenCenter system så stängs heller inte centrumkanalen och man får inte fullt tryck eller flöde.

Drar man i en annan spak som stänger centrumkanalen helt så får man fullt tryck.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

patohls (trådstartaren)

#3 » 11:20:15, 01-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabb återkopplig. Då skall jag ta den pucken och fortsätta in undersökning :idee3:

Mvh Patrick
patohls
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:35, 13-06-2011
Ort: Västerbotten/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341s

Dyrvold

#4 » 00:58:01, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det för dig?
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

Landmann

#5 » 08:45:13, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma problem på våran 341a för tilten
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Dyrvold

#6 » 11:07:43, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man kör "sammankoppling av hydraulpumpar" så slutar min hydraulik i lastaren att fungera, i övrigt som trådstartaren: slö men dock ingen skillnad om man aktiverar någon annan funktion. Ska ut och resa men testar igen när jag är åter.
Cat 301.8 -03
Dyrvold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:17, 15-01-2011
Ort: Boden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 301.8

patohls (trådstartaren)

#7 » 11:31:03, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er och tack för alla tips och tankar. Ursäkta min sena återkoppling, men bättre sent än aldrig.

Problemet är löst. Det var ett så enkelt fel som ett glappt länkage mellan spakar och ventiler. JUsterade dem (spakarna är fortfarande fladdriga som tusan) men nu har jag kfraft i den lille rackaren igen. Länkarna skall fixas i sommar hade jag tänkt.

Till Dyrvold, När jag kör "sammankoppling av hydraulpumpar" så lägger i princip hela min maskin av...slö som tusan i drivning, lastare...allt. Vet inte om det skall vara så, men all kraft liksom bara rinner ur den.

2 personer gillar det här inlägget.
patohls
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:14:35, 13-06-2011
Ort: Västerbotten/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341s


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se