Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Sprickor på trepunktslyft, Kubota L2550 - tankar

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

L-K (trådstartaren)

#1 » 21:56:14, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Söker efter en kompakttraktor / redskapsbärare (kraven jag har är fyrhjulsdrift, hytt med värme och lastare).

Har stött på en Kubota L2550 GST med sprickor omkring trepunktslyften. Det i sig är ingen dealbreaker, det jag tänker använda den till kräver inte trepunktslyft eftersom den har frontlyft och frontlastare vilket är det jag har störst nytta av. Problemet med den dock är att sprickorna är något av det värsta jag har sett. Normalt (??) så spricker det väl där lyftarmarna går in. Alternativt länkinfästningarna. Länkinfästningarna (de undre) är hel men på den här har hela lyftarmshuset spruckit mer eller mindre överallt och dessutom har transmissionshuset (eller vad det nu heter) under också sprickor på bägge sidor som går LÅNGT ner, särskilt på den vänstra sidan.

Bilder på eländet här: https://1drv.ms/f/s!AkTmzGPfurlFgsR5M-4u3SfdcJ7EkQ

Planen jag hade är i så fall att plocka bort lyftarmarna (i värsta fall plocka bort hela lyftarmshuset eftersom det mer eller mindre ser ut att ha exploderat och göra ett lock där istället) och svetslaga sprickorna i huset under utifrån (ja, jag vet att det är gjutjärn). Detta mer för att läcktäta eftersom den läcker olja ur sprickorna snarare än för att reparera för att kunna använda trepunkten.

Så jag är nyfiken om någon har sett något liknande. Vad kan ha hänt?? Om de har brutit sönder det med något som fastnat eller liknande i trepunkten så, fine. Men när det ser ut så där så undrar jag nästan hur transmission osv. ser ut. Säljande företag lovar att traktorn är körbar men jag undrar om det är rimligt att det ser ut så där enbart av yttre påverkan eller är det risk för att något värre (internt) har hänt?

Traktorn verkar vara i rätt bra skick i övrigt, ser okej ut och så och känns okej prissatt. Det är inte så att det är ett riktigt vrakpris men det är nog lågt för att vara intressant tycker jag. Men den är inte rimligt prissatt så till den grad att det är lönsamt att börja plocka ner hela traktorn och renovera bakaxel och allt däromkring. Särskilt med tanke på att jag själv inte har möjlighet att repa/riva så stora grejor själv.

Tankar, tips, ideér?
L-K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:00, 26-02-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30



Janson1

#2 » 22:09:36, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var tusan som det såg ut, att det överhuvudtaget sitter ihop... Om nu priset är tillräckligt lågt så kanske det kan vara värt att laga sprickorna så ordentligt det går och i alla fall kunna använda trepunkten till en lastbrygga eller liknande, det håller ju faktiskt ihop nu innan åtgärd. Jag funderar på om den inre lyftkolven fått fnatt och inte stannat utan gått förbi stopp och spräckt delarna? Går det se om nåt annat har kroknat i trepunkten? Jag tycker en enorm överlast borde dragit bort grejerna i samband med sprickbildningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias Petterson

#3 » 22:12:03, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att den gått i snösvängen med en överlastad sandspridre som hoppat runt där bak..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Alrik

#4 » 22:22:09, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju hela huset som är sprucket! En spricka för mig är mer att man ser den och kan känna den, inte få in fyra fingrar i sprickan.

Läcker den olja kan man ställa sig fråga om det alltid varit korrekt nivå i hela bakaxeln som jag förmodar delar olja med hydrauliken.

Personligen skulle jag inte köpa den och då brukar jag handla grejer i lite sämre skicka än normalt pga oftast är det inget fel på funktionen efter lite pill.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

L-K (trådstartaren)

#5 » 22:58:19, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag funderar på om den inre lyftkolven fått fnatt och inte stannat utan gått förbi stopp och spräckt delarna?

Ja, det är i de banorna jag funderar också. Eller om man har bogserat upp den från en fastkörning i trepunkten? Är också förundrad att den alls sitter ihop.

Janson1 skrev:Går det se om nåt annat har kroknat i trepunkten? Jag tycker en enorm överlast borde dragit bort grejerna i samband med sprickbildningen.
Nej, det syns inget annat. De undre länkageinfästningarna ser hela ut. Länkarmarna satt inte på vid fototillfället (eller om de möjligen saknas helt) så kan inte säga hur de ser ut.

Det jag har kunnat se så ser allt annat "där bak" okej ut. Sprickorna ser ut att antingen ha börjat i lyftarmarna och spritt sig neråt, eller MÖJLIGEN att övre länkagefästet har fått sig en rejäl knäckning åt fel håll, spräckt huset och tagit med sig lyftarmshuset på köpet (syns kanske på den här bilden hur jag tänker): https://1drv.ms/u/s!AkTmzGPfurlFgsUOZl4tov4kXPF9YQ men det känns kanske osannolikt?

Mattias Petterson skrev:Gissar att den gått i snösvängen med en överlastad sandspridre som hoppat runt där bak..
Så kan det ju vara.
L-K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:00, 26-02-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30

kimmen

#6 » 08:26:42, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det var det värsta. Själv har jag en Kubota 4200 och vet vad reservdelarna kostar, men traktorn är perfekt för mig, förstår varför du vill ha en redskapsbärare

Är det verkligen sprickor, oljan borde läcka ut ?

Som redskapsbärare skall den ju användas till det och trepunkten är mycket användbart, om inte för motvikt

Spontant så har den bara skrotvärde, skulle aldrig tänka att använda den
Rästtsom det är lossardet en bit och faller in i lådan

Nä, fundera inte, så dyra är dom inte att du kan köpa en bättre
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

agvg

#7 » 09:10:07, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet at endel har opplevd slikt når de har satt på en tømmervinsj på disse små kubotaene, tror det finnes ett sett du kan bolte på for og forsterke innfestning på toppstaget. Om det gjelder denne modellen vet jeg ikke. Hvis du ikke kan gjøre jobben selv så blir det fort fryktelig dyrt, gjetter meg til at det er vanskelig med brukte deler på denne siden av Atlanteren.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Fuskmek

#8 » 10:26:32, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: Jag funderar på om den inre lyftkolven fått fnatt och inte stannat utan gått förbi stopp och spräckt delarna?


Tror att det är vad som hänt. Har för mig att någon talade om att de är väldigt känsliga på att lägesjustering är riktigt inställt annars kan det gå väldigt galet.
Vi har 2st 2550 på jobbet och den ena har troligen varit ute för samma haveri då samma delar verkar vara bytta då de har en annan färg än resten av växellådan.
För övrigt har vi problem med att lamellerna i GST slits ut så den inte drar på de högre växlarna, inget kul att byta, gjorde det på den ena för några år sedan men det är dags igen och nu på bägge. Börjar att bli svårt med delar till dessa då de är några år gamla och finns de så är dom dyra.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

L-K (trådstartaren)

#9 » 21:05:58, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för synpunkter. Har släppt den maskinen och letar vidare.

3 personer gillar det här inlägget.
L-K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:00, 26-02-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se