Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Frontlastare i frontlyft eller frontlastarfästen?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

L-K (trådstartaren)

#1 » 19:48:58, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har gått och köpt mig en Holder C30 för att hjälpa till med hus-sysslorna. Den har frontlyft, vikplog, sandspridare och fästen för frontlastare men jag har inte själva frontlastaren till den vilket skulle vara trevligt att ha.

Min första plan är att leta en C30 lastare. Backupplanen är att bygga om en annan lastare för att passa på fästena. Men nu har jag fått korn på en lastare till Holder C200/C300 serien som sitter i frontlyften. (Samma sort som i tråden här Jon Anders Olsson´s Holder C240 -99 liv o leverne! )

Hur dum ide är det att sätta en lastare i lyften istället för fästena?

Nackdelar?

Vad är det för kapacitet på en sån frontlastare/frontlyften?

Varför jag ens funderar på det är att nya minifrontlastare är dyra, C30 lastarna inte direkt växer på träd och att ombyggnation av en annan lastare känns bökigt. Samtidigt känns det ju som lite hål i huvet att ha fästen klar men inte använda dem.
Känns som viktpunkten kommer att hamna mer framför framaxeln än på framaxeln men jag är ingen expert.. tankar?? :smile:
Bild
L-K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:00, 26-02-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30



MartesMartes

#2 » 21:42:59, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har originallastaren på min C30 med de där fästena(kommer inte ihåg beteckningen nu, men skall kanske häkta på den imorgon så jag får ta lite bilder på den då..)

Tillverkaren är en firma som jag inte hittar så mycket info om på Google, så de kanske har kursat?

Firman är K.Golchert K.G i Euskirchen, Tyskland (D-5350 Euskirchen , Telefon 02251-61435 ).

Min har fast skopa på 120liter om jag kommer ihåg rätt, men den är rätt svag i lyftkapacitet, men det beror iofs väl mest på skicket på hydraulikpumpen... ? Ett gruslass i skopan är knappt den orkar lyfta upp till huvens höjd...

Om du använder frontlyften blir det ju samma pump som jobbar, men det känns som det borde bli mer brytning på maskinen, och iom midjestyrning kan det bli RIKTIGT läskiga vikningar vid höga lyft med en sån ? (Jag har vätskefyllda däck, så en [Holder C30] utan det vill jag inte tänka på hur den är när man lyfter högt... :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

L-K (trådstartaren)

#3 » 00:38:41, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det vore bussigt. :) Tack!

Särskilt intressant vore det att se hur lastaren ser ut vid fästena, i det läget man hittar något att bygga om.

Tror att "Golchert" fortfarande finns men att de inte gör den lastaren längre.

Tack för tipset med vätskefyllda däck. Kan tänka mig att det blir lite vingligt annars.. De är ju inte direkt breda.. :D
L-K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:00, 26-02-2018
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C30

Dominik8603

#4 » 19:58:05, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Kan du sälja fäste till holder c30?
Mvh Dominik
Dominik8603
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:01, 06-06-2021
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Söker lastare fäste till holder c30

Dominik8603

#5 » 18:16:44, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Kan du sälja fästjärn?
Dominik8603
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:01, 06-06-2021
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Söker lastare fäste till holder c30

Jac

#6 » 19:58:58, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senaste gången L-K svarade i tråden var 2018, nästan 4 år sedan.
Senaste gången L-K var påloggad på maskinisten var i april 2019, du ser det om du klickar på hans namn.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

braha

#7 » 09:31:12, 14-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

L-K har ju brevsymbolen för e-post i sin personruta förutom PM-symbolen.
Testa skicka på båda - kanske går fram...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se