Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Wulf 800 - vilken olja till hydraulsystemet?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

phonicx (trådstartaren)

#1 » 18:38:20, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har köpt mig en Wulf 800 1989.
Funderar på vilken olja jag ska ha till hydraulsystemet, det är en röd olja i nu så jag gissar på ATF olja.
Vilken är mest prisvärd och vart köper man den lämpligtvis, skiljer ju en halv förmögenhet i pris mellan olika ställen såg jag.

Sen funderar jag på filtret till hydraulen, var köper man dom?

Har aldrig hållt på med stora maskiner, har bara skruvat bilar så det är ny mark att bestiga :buga:

Tack på förhand.

1 person gillar det här inlägget.
phonicx
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:25, 17-04-2018
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wulf 800 -89



torbjorn_forsman

#2 » 21:41:14, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaderna mellan olika kvaliteter av ATF-oljor har mest med friktionsegenskaperna att göra, att de ska passa bra ihop med olika slags bromsband och kopplingsbelägg i automatlådor. Om man använder ATF som hydraulolja så spelar detta ingen roll, så länge systemet inte kan befaras vara särskilt känsligt på något sätt så kan man använda vilken billig ATF som helst. De mest gångbara billiga ATF-oljorna är de som uppfyller gamla GM-standarder, Dexron II eller Dexron III.

Kolla några kända filtertillverkares webkataloger och se om det går att hitta igen något filter till maskinen där, sök sedan på google eller ebay på filtrets beteckning och se om du hittar någon nasare som säljer det. Jag brukar gilla Mann's webkatalog men den verkar ha legat nere de senaste veckorna. http://catalog.mann-filter.com/EU
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se