Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Belos 3440, redskapsbärare

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Hydi (trådstartaren)

#1 » 14:30:11, 14-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Belos transpro 3440 2011 års modell.

Upptäckte redan i vintras att när man sänker frontlyften och vill ha in flytläget så låser den inte där samt att ett varningsljud hela tiden ljuder när man håller ner spaken. Detta gör att man inte kan använda hydrauldrivna redskap via pto uttaget.

Någon som har någon idé vad som kan ha hänt / vara felet ?

Verkar vara både mekaniskt och eller elektriskt fel.


Tommy
Göteborg
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dc_lindberg

#2 » 23:07:17, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på det under sommaren?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hydi (trådstartaren)

#3 » 18:58:38, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!.
Jag tog den till verkstan och de hittade en lös kabel till någon givare. Samt justerade flytläget, därefter funkade det. Tyvärr blev maskinen stående hela sommaren och hösten och de mådde den inte bra av. Nu i januari när den skulle användas för snöröjning så hade generatorn skurit så ny fick införskaffas och bytas snabbt som ögat. Därefter under arbetets gång så började den tappa ork och få ryckig gång som förvärrades hela tiden. Misstänkte fel med dieselfilter eller skit i tanken, fyllde i rengöring och bytte dieselfiltret med det hjälpte inte. Fick be verkstan igen på grund av tidsbrist samt bråttom att få ordning på den. De trodde på trasig spridare, men tydligen räckte det med rengöring av spridaren. Nu är den tillbaka igen men pågrund av influensa och regn har jag inte provkört än. Vet ju sedan tidigare att en maskin mår bäst av gå och inte bli stående för länge, en dyrköpt läxa. Misstänker även Preembränslet, om maskinen blir stående så bildas bakterier som sätter igen bränslesystemet.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

dc_lindberg

#4 » 05:12:48, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snacka om motigt!
Ja. Preem/OK/Q8 = "samma skit"... sist jag -tankade- OK var 1988. bl.a. pga den extremt ryckiga gången det blir på deras soppa. Nu har jag varit tvungen att tanka OK/Q8 några gånger (pga avsaknad av riktiga bensinstationer i mitt närområde) å blev inte besviken - de upprätthåller än idag sitt goda rykte om -skit soppa- !

Gällande diesel vet jag inte vem som levererar den bästa smörjan, men på Bensin, BP Bly 98, utan tvekan. Därefter Shell V-Power. Hur det var med 100oktanen som fanns när jag var liten, minns jag inte (är lite för ung för att minnas den epoken).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hydi (trådstartaren)

#5 » 16:03:56, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Kul med trevliga svar. Jag åkte faktiskt och köpte St:1 diesel för att som sista åtgärd se om det hjälpte. Kanske gjorde det sitt och kanske något man skall satsa på i framtiden. Nästa problem att ta itu med i sommar ( måste bli ) är åtgärd av rost i och omkring balkar / ram samt motor.I och med körning av salthaltig flis i sandspridaren så rostar de enormt mycket-

1 person gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#6 » 16:06:00, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte slut med eländet bara för att det är sommar! Samma problem med orken kom tillbaka nu när den används för gräsklippning, trots en dyr verkstadsräkning för ingenting tycks det. Nu är jag däremot mer säker på hur felet tillkommer och när. Det är under hög belastning antingen vid tung snöröjning eller vid gräsklippning då hydrauliken får jobba. Den varvar inte tillräckligt högt misstänker jag och har nu satt luppen på turbon då servicefirman nämnde att den inte funkar riktigt på grund av fastrostning. De kommer att se om den går att fixa annars så blir det byte, lite goodvill får de allt ge nu. Hinner inte fixa så mycket själv på denna så därför får jag lämna bort det. Mitt egna projekt finns under traktorgrävare, allmänt och tråden Venieri VF 1.33 B. Där tänker jag fortsätta lägga ut hur det fortlöper.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Entorum

#7 » 18:58:42, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vilken servicefirma använder du? Kan vara bra att känna till firmor som kan belos i närheten.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

Hydi (trådstartaren)

#8 » 12:51:31, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har använt mig av Agria i Kållered. Då maskinen är så kompakt och för att motorn skall ta så lite plats som möjligt så har de valt en modell av Kubotamotor med turbo för att få det den där extra kraften. Har någon en annan teori om vad det kan vara ? Den verkar inte överhettad för varningsummern eller lampan har aldrig lyst, saknar riktig tempgivare med med mätare i hytten. Men orkeslösheten och minskat varv verkar att komma när den blivit ansträngd.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

Hydi (trådstartaren)

#9 » 12:53:45, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror vi har kommit närmare en lösning, servicekillen var precis här och skulle kolla turbon då gick styrstången av så hela turbon verkar ha kärvat fast. Detta kan kanske förklara problemen att när inte turbon fungerar eller kanske fungerar sämre eller inte alls så får inte motorn tillräckligt med luft och då blir det dessa fenomen. Verkar bli byte av turboaggregat för det gamla är helt slut och på väg att rosta sönder helt, salt är döden för järn helt klart.

2 personer gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

dc_lindberg

#10 » 12:57:06, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...är turbon ur funktion så förklarar ju det en helt del liksom...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PappaNille

#11 » 06:39:15, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är wastegate stången som gått sönder? Men finns den inte som lös del? Att turbon rostar sönder känns väldigt konstigt, det som kan rosta brukar vara grenrör men det är väldigt kraftig och ofta i gjutjärn. Resten brukar vara aluminium. Många vet inte hur en turbo fungerar utan byter bara trots att det ofta är regleringen som inte fungerar, ganska vanligt med vacuum slangar som går sönder och därmed inte stänger wastegate när de ska. Skulle nog låta någon annan kolla på din maskin, behöver inte vara en Belos expert utan bara någon med erfarenhet av Kubota alt turbomotorer. Kanske du har nån kompis som är bilmekaniker som bara kan se så att det inte är nåt uppenbart fel. Byte av turbo låter dyrt!


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs
Ryoby 4t trimmer/slyröjare
Stiga park pro 20 -03
Kellfri ATV grävare

Hydi (trådstartaren)

#12 » 10:13:58, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ! Håller i princip med men när man ser turbohuset och alla rostkakor så känner jag mig väldigt tveksam till att reparera den. Även grenröret är kraftigt rostangripet och skulle också behöva bytas. Absolut med facit i hand skulle jag bett någon annan firma med mer erfarenhet av Kubota motorer kollat, men i vintras när snön föll så kom ju paniken och man hade inte tid att kolla upp vilka andra som man kunde anlitat för detta. Nu måste jag försöka få dem att göra lite goodvill eftersom jag betalat nästan 16 000 för ingenting och felet finns kvar. Salt är ingen bra kombination med järn och dessa maskiner som har motorn bak är ju extra utsatta eftersom spridaren sitter precis bakom. Skall inför nästa vinter hitta något annat som ersätter salt som förhindrar flisen att frysa som inte är lika aggressivt som salt. De skulle lämna prisuppgift men jag kollar också upp andra alternativ innan jag bestämmer mig. Skönt att i varje fall fått en förklaring som verkar stämma vad som är felet.

1 person gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates