Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Bromsar Holder B18

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#1 » 16:16:30, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just köpt en gammal maskin som jag tänkt röja snö på uppfarten/gårdsplanen med.. tittar man på den så verkar det inte vara någonting som inte är modifierat eller lagat :)
fick med sopborste, snöskär, snökedjor och pallgafflar
iaf .. det går knappt att få stopp på maskinen.. handbroms funkar inte alls och man får stå på båda pedalerna för att den skall stanna.. går det att justera? eller det är bara att byta backar?


edit: Hittade att man kunde förlänga stagen några millimeter, men genom hålet där handbromsstagen är kopplade kunde jag fiska ut en bit bromsband som var helt dränkt i fett... så var får man tag i nya bromsbackar och och är det hyffsat enkelt att byta? eller är det något speciellt att tänka på?

1 person gillar det här inlägget.
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell



DragonSlayer SE (trådstartaren)

#2 » 21:10:09, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#3 » 20:54:01, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit på att min maskin är en Holder B16 som dom har monterat en Hatz motor på (serienummer över 122 00 000)
Jag har inte hittat något som skiljer B16 från B18 förutom motorn...
Började på att byta bromsar idag.. hade igentligen inte tänkt göra det ännu.. jag upptäckte att man skulle ha börjat med att tömma ut oljan från "växellådan?" först... nu kom den på uppfarten istället för i ett tråg.

När man delar det som på bilden ovan blir en hel klump av den nedre delen av bilden, (pinbullt 1124) så behöver man inte lossa på fotbromsstagen.. men jag gissar att det blir svårt att träffa rätt med splinsen på axeln genom den lösa splinsade ringen (distans?)
Bild
Kod: Markera allt
EDIT: Den här ringen är för diff-spärren, jag gissar att om man kan låsa diffspärrsspaken, så sitter den mot diffen och ramlar inte loss
i växellådan när man skall ha ihopa det sedan?

Är det någon som vet vad det skall vara för växellådsolja och hur mycket?
EDIT: 3,2 Liter Getriebeöl SAE 80
Senast redigerad av DragonSlayer SE 13:49:56, 03-10-2018, redigerad totalt 4 gånger.
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

Lennie Vind

#4 » 14:34:08, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan lämna in backarna för att få nya belägg limmade.
Du borde klara dig på vilken olja som helst, med gl4 växellådsolja borde det inte bli fel iaf.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#5 » 14:04:36, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite mer broms bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#6 » 19:10:36, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått vänstersidan på plats och har monterat nya stag...
observera att jag har vanliga gaffellänkar istället för original.. detta kan jag göra så länge jag inte bygger tillbaka styrbromspedalerna (som är avkapade för att få på hytten)
origrnalen har ju ett inbyggt "glapp" för att inte påverka bromsen på andra sidan

Bild

för att få tillbaka "diffspärrsringen" (1295 Schaltmuffe) utan att lyfta av hytten och lyfta på växellådslocket så har jag demonterat hela diffklumpen via högersidan

Bild

Nu när jag skulle montera tillbaka diffklumpen drog jag givetvis av en pinnbult som jag ju fäst i växellådan med biltemas thredlock

1 person gillar det här inlägget.
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#7 » 09:47:13, 10-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksamt nog är det mesta på Holder i vanliga dimensioner.. istället för att beställa en ny pinbullt köpte jag en helgängad M10 bult i 8.8 kvalitet och sågade av skallen..

Kollade upp pris på nya backar.. en halva kostade 806:- + moms .. man behöver 8st halvor..
letade som en tok efter någon i närheten som kunde renovera min gamla backar och hittade tillslut Maskinteknik Syd i Tomelilla http://maskintekniksyd.se/
de fixade 4 st av mina backar, de andra 4 använde jag till handbromsen
Bild

Nu är maskinen körbar igen!
så för att summera:
Akterera diffspärren och lås den i aktivt läge så att inte ringen lämnar diffklumpen
Töm ut växellådsoljan i ett kärl
lossa inte bultarna mot växellådan (nya packningar)

1 person gillar det här inlägget.
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell

Andreas S

#8 » 20:22:51, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejar med bromsarna på min B16 som ser likadana ut. Problemet är att bromsen är utjusterad så långt att styrbromspedalerna inte går att använda. Trots att jag har ca 3-3,5 mm belägg kvar av ursprungliga 4 mm så är nocken vriden som på dina bilder i viloläget, när den egentligen skulle behövt ligga parallellt med anliggningsytorna på backarna för att pedalen skall vara nåbar.

Jag funderar på att bygga på backarnas plana ytor med plattstål, för det känns inte rimligt att lägga på nya belägg redan. Jag har inte mätt trummorna, men de ser definitivt inte slitna ut.

Tankar?
Bild
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

braha

#9 » 07:00:28, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan göra tvärtom - enl tesen: Höj inte bron, sänk floden.
Förminska trumman med rätt dimensionerad (stor) rörbit till backarnas diameter.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Michael Meier

#10 » 07:13:34, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas inte dina bromsar ser ut sådär, extremt oljiga, angående ingenting, du vet att trumman är utsliten, utanför mått, trummans inre diameter är utanför vad bromsbanden når.

På en hjulgående grävmaskin satte jag på tjockare friktionsbelägg och slipade till en ny radie, så det finns flera sätt att lösa ett problem på, men ett tätningsbyte är inte fel direkt.

Hur ser andra sidan ut?

Det går snabbare att expandera den "fasta" sidan av bromsbandet.

Typ dela en rörstump och svetsa ihop så den inte ramlar av, enbart en hylsa alltså, inte påverka sprinten med någon svetslim.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 08:43:42, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det märkligt att trumbromsar på småmaskiner, mc mm aldrig har någon justeringsexpander vid den "fasta" änden av backarna, så som personbilstrumbromsar har brukat ha sen urminnes tider. Visserligen blir hela bromsen kanske aningen billigare i tillverkning men nackdelarna är uppenbara - bromsbeläggen slits bara i ena änden och man kan aldrig utnyttja allt friktionsmaterial, och inte minst blir det olämplig vinkel på den platta "expandern" med sämre bromsverkan som följd när belägg eller trummor börjar vara lite slitna.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S

#12 » 17:35:04, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev det i alla fall. Lade på 3 mm plattstål (tunnaste jag hittade) på backarnas anliggningsytor. Justerade tillbaks bromsen, men fick inte på trumman. Så jag slipade bort ungefär hälften av plattstålet igen. Nu passar det och det känns i alla fall som att styrbromspedalen och fotbromsen är mer samspelta…

Jag ska försöka få tag på nya packboxar mot växellådan innan jag sätter ihop det igen och ger mig på andra sidan. Den gamla boxen var fin, men det verkar ju ändå ha läckt en del olja och det kan ju inte vara gynnsamt för bromsverkan?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Michael Meier

#13 » 20:13:12, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, olja är katastrof för friktionsbelägg.

På med lösningsmedel och avsluta med stålborste.

Jag brukar fettlösare typ vadsomhelst som första och andrasanering och sedan värma upp och som avslut x antal acetontorkningar tills trasa inte missfärgas och sedan få bort allt löst med handdriven stålborste,
Gjutjärnet i trumman brukar räcka med acetontorkning och innan den, förstås slipa bort slitagekanten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se