Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Hur byter man hydraulolja Holder B16/B18 ?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

DragonSlayer SE (trådstartaren)

#1 » 22:38:52, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör man för att byta ut hydrauloljan.. jag kan inte hitta någon avtappning... vad skall det vara för olja och vilken mängd.. hur säkerställer man att man fått ut eventuellt vatten? behöver det luftas efteråt (som man gör med bromsar på bilar)
( den förra ägaren sa att den inte fungerade på vintern om man inte ställde in den i varmgaraget ett tag)
Bild
Bild
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell



DragonSlayer SE (trådstartaren)

#2 » 20:39:05, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gjorde jag: (med dåligt resultat)
Jag kopplade loss den främre hydraulkolven och ställde in fram/bak reglaget i mittläget så att den jobbar med båda kolvarna samtidigt.. startade och körde ut den vita sörjan i ett stort tråg... stannade och manuellt. drog och tyckte ihop båda kolvarna, skruvade bort hydraultanken och tömde och rengjorde den.. körde tryckluft i båda slangarna vid tanken.. nu trodde jag att jag hade fått ut allt vatten så jag fyllde på biltemas hyraulolja och startade .. körde fram och tillbaka kolvarna några gånger och fyllde på mer olja... tillslut rann oljan över i tanken när jag körde med kolvarna... då var oljan vit igen... det verkar inte som om luftning behövs? kolvarna är styva och fjädrar inte.. nu en månad efteråt har jag ca 5 lager i tråget där jag tappade ut oljan, jag skulle gissa på att det undre lagret är vatten..

EDIT: ca 1.6 liter hydraulolja (HD-Öl Für Dieselmotore SAE 20)
DragonSlayer SE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:06, 07-08-2018
Ort: Brösarp / Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder B16 med Hatz e950 motor (B18) och Klippan hytt, okänd årsmodell


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se