Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Hjälp mig! Vad har jag köpt?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

swampen85 (trådstartaren)

#1 » 22:41:00, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Som rubriken lyder, så har jag köpt nått som jag inte är helt bekväm med, eftersom jag inte rett ut riktigt vad de är!?

Att de är en
JL Traktor 530k Multi Trac
Kan vi väll enas om, men vad hjälper de när de inte finns någon info om dem nånstans!?!

Den verkar vara Dansk tillverkad och har en massa fina funktioner som 3p lyft, PTO kraftuttag , flera extra hydrualuttag, både motorhydrualik och enkel och dubbelverkande som jag kan förstå de!?
Den har en rymlig hytt med fläkt/värme, radio, gasdämpade dörrar, Boström Stol och riktigt god sikt! -min tanke är
Diagonal blad för snöröjning och en frontmonterad sandspridare för halkbekämpning ?
Verkar väl lämpad för dessa typer av arbeten då den har vätskefyllda hjul med Dubbade, grovmönstrade drivhjul.

Min största problem just nu, är att Identifiera motorn!?!
Då insprutningspumpen är trasig och behöver bytas eller fixas!
Motorn är 3 cylindrig diesel med C.A.V rotor pump, kanske en Perkins???

Jag får köpa en insprutningspump från en 3 cyl MF 35 som SER likadan ut, men stämmer den någorlunda? Även om de inte skulle vara samma slagvolym på motorerna tex?

Jag slänger med lite bilder och hoppas att det roar någon och nån Kanske har någon information?

Tack på förhand :-) //Martin BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.



östemann

#2 » 23:08:35, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med sökorden JL Bunton Multi Trac hittade jag det här: http://www.jenskroman.dk/phpbb2/viewtopic.php?f=7&t=614
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

rospigg

#3 » 23:24:03, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljelocket på ventilkåpan ser ut som det kommer från Fiat.
(typ Volvos lock som sitter på "allt" från B18 till tröskans hydraultank)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 23:39:05, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man googlar på motorbeteckningen D115-050 får man en hel del träffar som har med både Fiat och en firma som heter UTB att göra.
UTB verkar vara en rumänsk traktortillverkare som har licenstillverkat Fiat i många år.

Så kan det vara en UTB som den danska firman har försett med hytt och andra påbyggnader?

Ett tips är att tvätta insprutningspumpen så du får fram dess typskylt, och sen googla på de nummer som står på den.
Det är inte alls säkert att pumpen från en MF35 är användbar även om den ser någotsånär likadan ut, det finns mycket som kan skilja. T ex rotationsriktningen och måtten på monteringsfläns och axeltapp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lesse

#5 » 23:43:26, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på pumpen?
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Towil

#6 » 23:49:24, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

swampen85 (trådstartaren)

#7 » 00:03:34, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om man googlar på motorbeteckningen D115-050 får man en hel del träffar som har med både Fiat och en firma som heter UTB att göra.
UTB verkar vara en rumänsk traktortillverkare som har licenstillverkat Fiat i många år.

Så kan det vara en UTB som den danska firman har försett med hytt och andra påbyggnader?

Ett tips är att tvätta insprutningspumpen så du får fram dess typskylt, och sen googla på de nummer som står på den.
Det är inte alls säkert att pumpen från en MF35 är användbar även om den ser någotsånär likadan ut, det finns mycket som kan skilja. T ex rotationsriktningen och måtten på monteringsfläns och axeltapp.


Tack allihop för relevanta och bra svar och tankar! :-)

Jag fick just in maskinen i (kall)verkstaden, ska riva bort insprutningspumpen så fort jag kan och tvätta ren den, dokumentera lite och lämna in den till en diesel mek son får gå igenom den.

Just nu tar den in diesel via den mekaniska matarpumpen , fyller upp insprutningspumpen och de går att lufta den normalt, men mer händer det inte, de kommer ingen diesel ut från spridarnas anslutningar.

Stop armens och Gasreglagets
Position påverkar inget alls, de kommer inte en droppe diesel igenom.

Diesel mekanikern jag pratat med berättade att de Tyvärr är mycket vanligt att dessa pumpar skär ihop av dagens "torra" diesel, soeciellt om dom blir stående en säsong.

Jag har tyvärr inte någon bakgrundshistoria om denna maskin då den köptes från en maskin skrot , jag har ej pratat med någon gammal ägare eller förare.

De vore väldigt roligt att få höra ett utlåtande från nån som använt å kört en sådan maskin.

Mvh Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

torbjorn_forsman

#8 » 00:19:04, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är inte dagens dieselbränsle som förstör de där CAV-pumparna. Den stora epidemin av pumpskärningar inträffade för knappt 30 år sedan, då det var nytt med lågsvavlig diesel, en del oljeraffinaderier provade misslyckade metoder för att ta bort svavlet som också förstörde dieselns smörjegenskaper, och eftersom smörjegenskaperna hos diesel aldrig hade varit något problem tidigare så fanns inget specat om dem i dåtida standarder och myndighetskrav för dieselolja. I slutet av 80-talet fick man alltså ostraffat sälja hur "torr" och osmörjande diesel som helst. Men när problemet väl var uppdagat, så dröjde det inte länge förrän standarderna var uppdaterade med krav på smörjegenskaper och de mindre lämpliga avsvavlingsanläggningarna var skrotade.

Tänk på att miljontals snarlika CAV-pumpar används och har använts i personbilar, där de praktiskt taget aldrig ställer till några problem sedan 80-talsskandalen hade blåst över.
När sådana pumpar skär nuförtiden, så är orsaken ofta att man har kört på s k "fuldiesel" från skumma leverantörer. Ofta tror man att det är frågan om "riktig" diesel som är stulen eller insmugglad från länder där diesel är billigt, men det kan minst lika väl vara t ex tveksamma sorters eldningsolja eller misslyckade kok av biodiesel som hittar ut på marknaden bakvägen. Det kan vara billigare att låta ett misslyckat parti "försvinna" till fuldieselhandlare än att skicka det till Sakab för destruktion, om inte det lokala fjärrvärmeverket vill elda upp det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#9 » 11:14:27, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt lite sådana skurna pumpar pga oxiderad miljödiesel det bruna klistret som blir uppskattas inte av pumparna.
Har även bytt någon skuren bosch ve pump pga det.
Dagens diesel funkar bra om man omsätter den relativt fort men blir den stående i maskiner som inte används ofta så blir det mindre bra.
Brun klistrig hinna på allt i systemet och att soppan luktar linolja ät ett tydligt tecken.
Btw så är det en fiatmotor som redan nämnts,möjligt att den är liknande fiat 580
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Mattias Petterson

#10 » 13:09:25, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvätta innan du river! Viktigt att pumpen monteras rätt när du återmonterar
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

swampen85 (trådstartaren)

#11 » 14:13:40, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Bytt lite sådana skurna pumpar pga oxiderad miljödiesel det bruna klistret som blir uppskattas inte av pumparna.
Har även bytt någon skuren bosch ve pump pga det.
Dagens diesel funkar bra om man omsätter den relativt fort men blir den stående i maskiner som inte används ofta så blir det mindre bra.
Brun klistrig hinna på allt i systemet och att soppan luktar linolja ät ett tydligt tecken.
Btw så är det en fiatmotor som redan nämnts,möjligt att den är liknande fiat 580


Tack för de konstaterandet, så sa min diesel mek också.
Går det och är det ekonomiskt försvarbart att renovera en sån "skuren" pump om så skulle bara fallet? Eller blir de ny/beg pump isåfall?
Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

swampen85 (trådstartaren)

#12 » 14:20:24, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tvätta innan du river! Viktigt att pumpen monteras rätt när du återmonterar


Nu är de så att pumpen sitter så illa till att typskylten sitter inåt mellan motorn och pumpen i stort sett, och är över målad så jag får inte ut nån info innan den är lös, men ska tvätta före.

Är de svårt att få dit pumpen rätt alltså? På mina 6 cylindriga Perkins (6.354 med CAV rotorpumpar) går det att montera pumpen endast på ett sätt, (så länge man inte experimenterat med den 3kantiga monterings plåten, som är justerbar)

Tack för all hjälp och tankar! //Mvh Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

masdaguten

#13 » 07:45:27, 01-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Har Flere slike i Norge, dette er UTB sine Motorer, disse er solgt som Bunton, å JL traktor Multi trac. Er mere sansynlig den har dårlige stempler,å tette dyser,,,
masdaguten
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:59, 13-03-2011
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Universal 850 DT. JL Traktor 700. MF 35. MF 130. JL 900 Dt . JL 1100 DT.


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se