Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Lundberg 343 laddning?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Tompe (trådstartaren)

#1 » 22:41:55, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Är det nån som vet hur mycket en 89-90:as Lundberg 343 ska/bör ladda och vid vilket varvtal? 14 nånting volt, antar jag?

Undrar även om det förutom jordkablarna till batterierna finns andra större jordningspunkter på maskinen?

Fick nämligen köpa två nya batterier idag sen minuspolerna på båda batterierna mer eller mindre smält bort.
Upptäckte detta, eller i varje fall avsaknaden av riktig kontakt, när traktorn stendog (undrar om det frös i bränslefiltret?) tvärs över vägen och det bara smattrade när jag vred på nyckeln.

Turligt nog kom det en osedvanligt snäll karl i en rejäl Volvo L-nånting som passade på att ploga vägen upp till gårn medans han hade mig på släp!
Big is beutiful!

Nu har jag skaffat nya 70 mm2 jordkablar till de nya batterierna, men jag är som sagt lite brydd över hur/om maskinen laddar samt om det finns några fler ställen man bör se över.

Som vanligt väldigt tacksam för svar av kunniga maskinister!

Vänligen!
Thomas

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tompe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:08, 11-09-2012
Ort: Västernorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nåt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. Traktorgrävare



torbjorn_forsman

#2 » 23:13:23, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså 12 V-system? Förmodligen har den en temperaturkompenserad laddningsregulator, som ger högre laddspänning ju kallare det är.
Normalt kan man nog vänta sig 14,2 - 15,0 V direkt efter kallstart, och ca en halv volt lägre när man har kört någon timme så allt är genomvarmt. Vid tomgång kan man vänta sig att spänningen är lite lägre, speciellt om man har många elförbrukare igång.

Laddningsproblem orsakas minst lika ofta av spänningsfall någonstans på vägen mellan generatorn och batteriet, som av något direkt fel på generator eller laddningsregulator.
Ett tips är att, med en del större elförbrukare påslagna och motorn på normalt driftvarv, mäta spänningsfallen dels mellan generatorns B+ och batteriernas pluspol, dels mellan generatorstommen och batteriernas minuspol. Man brukar tillåta max 0,3 V spänningsfall på plus, 0,2 V på minus. Men om man kan få ner spänningsfallen under hälften av detta värde så är det ingen nackdel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tompe (trådstartaren)

#3 » 23:08:42, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det alltså 12 V-system? Förmodligen har den en temperaturkompenserad laddningsregulator, som ger högre laddspänning ju kallare det är.
Normalt kan man nog vänta sig 14,2 - 15,0 V direkt efter kallstart, och ca en halv volt lägre när man har kört någon timme så allt är genomvarmt. Vid tomgång kan man vänta sig att spänningen är lite lägre, speciellt om man har många elförbrukare igång.

Laddningsproblem orsakas minst lika ofta av spänningsfall någonstans på vägen mellan generatorn och batteriet, som av något direkt fel på generator eller laddningsregulator.
Ett tips är att, med en del större elförbrukare påslagna och motorn på normalt driftvarv, mäta spänningsfallen dels mellan generatorns B+ och batteriernas pluspol, dels mellan generatorstommen och batteriernas minuspol. Man brukar tillåta max 0,3 V spänningsfall på plus, 0,2 V på minus. Men om man kan få ner spänningsfallen under hälften av detta värde så är det ingen nackdel.
Tack för det uttömmande svaret!
Alltid lika trevligt när kunnigt folk berättar hur det ligger till med tingen

Jag var ute och pysslade lite i eftermiddag och kom fram till att den laddar ... Öh...
Jag konstaterar att jag har glömt!?

Antingen var det 12.99 V vid ca 2000 rpm med all arbetsbelysning, full fläkt, blinkers och helljus på. Eller så var det 13.99 V.
Och kring 14,2 V utan förbrukare påslagna.

Kunde även konstatera att det gjorde susen med två nya batterier och rejäla jordkablar med bra kontakt därtill.
Det blev ordentlig snurr på startmotorn!

Sen frös bränslet igen.
Så jag fick dra ut all skarvkabel jag kunde hitta för att kunna värma på med varmluftspistolen.
Då startade den så fint igen så.

Måste mäta lite igen och ta lite dokumenterande bilder.

Men det är rent generellt nåt skumt med elen, för när jag har alla strömförbrukare på, så står vattentempmätarn precis i början på det röda fältet och när allt stängs av så hoppar nålen tillbaka in på grönt igen.
Där man vill att den ska vara.

Vänligen!

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tompe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:08, 11-09-2012
Ort: Västernorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nåt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. Traktorgrävare

torbjorn_forsman

#4 » 09:00:54, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som ett jordproblem - att tempmätarens och givarens jord inte ligger på riktigt samma spänning av någon anledning.
Om det finns en jordfläta/jordkabel mellan motor och chassi, så kolla att den är i ordning och inte ärgad i ändarna eller så. Samma sak med ev jordförbindningar mellan hytt och chassi.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tompe (trådstartaren)

#5 » 11:25:21, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det.

Är det nån som vet var ev. jordflätor sitter på en gammlundbergare?

Jag borde även göra nåt åt hela säkringshållar"paketet"
Det är väldigt ansatt av ärgning och en svärm mer eller mindre lyckade kabelskarvar.

Det var ju bara det där med tid...

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tompe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:08, 11-09-2012
Ort: Västernorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nåt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. Traktorgrävare

thgra

#6 » 23:10:59, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Kolla i downloads där reservdelskatalogen ligger. Bra bilder på delarna i elsystemet. Det ska ju bla vara en fläta i midjan.

Bild
Thomas
thgra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:28, 05-07-2007
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: BM mini
Lundberg 343


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se