torbjorn_forsman skrev:Är det alltså 12 V-system? Förmodligen har den en temperaturkompenserad laddningsregulator, som ger högre laddspänning ju kallare det är.
Normalt kan man nog vänta sig 14,2 - 15,0 V direkt efter
kallstart, och ca en halv volt lägre när man har kört någon timme så allt är genomvarmt. Vid tomgång kan man vänta sig att spänningen är lite lägre, speciellt om man har många elförbrukare igång.
Laddningsproblem orsakas minst lika ofta av spänningsfall någonstans på vägen mellan generatorn och batteriet, som av något direkt fel på
generator eller laddningsregulator.
Ett tips är att, med en del större elförbrukare påslagna och motorn på normalt driftvarv, mäta spänningsfallen dels mellan generatorns B+ och batteriernas pluspol, dels mellan generatorstommen och batteriernas minuspol. Man brukar tillåta max 0,3 V spänningsfall på plus, 0,2 V på minus. Men om man kan få ner spänningsfallen under hälften av detta värde så är det ingen nackdel.
Tack för det uttömmande svaret!
Alltid lika trevligt när kunnigt folk berättar hur det ligger till med tingen
Jag var ute och pysslade lite i eftermiddag och kom fram till att den laddar ... Öh...
Jag konstaterar att jag har glömt!?
Antingen var det 12.99 V vid ca 2000 rpm med all
arbetsbelysning, full fläkt,
blinkers och
helljus på. Eller så var det 13.99 V.
Och kring 14,2 V utan förbrukare påslagna.
Kunde även konstatera att det gjorde susen med två nya batterier och rejäla jordkablar med bra
kontakt därtill.
Det blev ordentlig snurr på startmotorn!
Sen frös bränslet igen.
Så jag fick dra ut all skarvkabel jag kunde hitta för att kunna värma på med varmluftspistolen.
Då startade den så fint igen så.
Måste mäta lite igen och ta lite dokumenterande bilder.
Men det är rent generellt nåt skumt med elen, för när jag har alla strömförbrukare på, så står vattentempmätarn precis i början på det röda fältet och när allt stängs av så hoppar nålen tillbaka in på grönt igen.
Där man vill att den ska vara.
Vänligen!
Skickat från min SM-G955F via
Tapatalk