Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Bygga liten skotare/grävare/bandare

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Engman2 (trådstartaren)

#1 » 11:46:33, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska bygga mig en liten bandgående gårdsmaskin, lite likt denna fast lite större och med grävagregat

Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2020/04/15/Screenshot_20200415-094743a11aa643f9225c3c.png


Bild
Originalets URL: https://forumbilder.com/images/2020/04/15/Screenshot_20200415-0946031f6bbea72b2d77d0.png


Planerna lyder

Drivhjulen fram, upphöjda (som på bilden ovsn)
4 löphjul i två st boggie upphängningar (som på bilden ovan, fast fyra hjul ist för tre)
Hydrostat driven
Trecylindrig Kubota diesel "D722"
Hemmabyggda band av kedjor/plattjärn
Samt gamla bildäck för att ha utanpå dom vanliga banden, om man vill göra minimalt med spår efter sig
Grävaggregat bak på maskinen

Det skall även kunna kopplas på en vagn och ha den midjestyrd som liten skotare med drift på vagnen med robson rullar, även band på vagnen


Mitt största bekymmer i nuläget är att få till en vettig styrning på banden

Jag har motor, hydrostat, orbitrol, hjulmotorer mm som en gräsklippare skall få donera

Midjestyrningen är lät fixat, jag har orbitrol och styrkolv

Tanken är en hjulmotor till varje band, men i dagsläget driver den på det hjul som går lättast som en öppen diff helt enkelt, och när den går med vagn så funkar det

Så stryrningen när man bara har maskinen utan vagnen, det är det som är de kluriga i nuläget :roll:

Jag vill få till något vettigare än bromsstyrning, så tips på någon slags hydral ventil/styrning mottages gärna :d

Sen är andra synpunkter oxå välkomna :bira:
Senast redigerad av Engman2 23:39:24, 16-04-2020, redigerad totalt 2 gånger.

6 personer gillar det här inlägget.
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare



uppland2

#2 » 12:12:42, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du styrning på banden om hela maskinen är midjestyrd?

Kopplar du motorerna i serie driver de lika.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

MagnusGoransson

#3 » 15:00:41, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver ha två hydraostater. Samma princip som en bobcat (skidsteer). Dom har en hydrostat per sida vilket för att du kör motorerna individuellt och kan göra tex en "tank turn".

Jag tror det är väldigt svårt att få till det på något annat sätt. Bobcaten har dessutom en trevlig drivlina med motor, två hydrostaten och en eller två fasta pumpar i ett stycke. Let efter en sån så blir det bra!

Kul projekt förövrigt!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Toost

#4 » 16:16:21, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte vill bygga så mycket, jag fattad det som att denna var till salu
Hjälp maskin modell???
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Engman2 (trådstartaren)

#5 » 19:40:51, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Du behöver ha två hydraostater. Samma princip som en bobcat (skidsteer). Dom har en hydrostat per sida vilket för att du kör motorerna individuellt och kan göra tex en "tank turn".

Jag tror det är väldigt svårt att få till det på något annat sätt. Bobcaten har dessutom en trevlig drivlina med motor, två hydrostaten och en eller två fasta pumpar i ett stycke. Let efter en sån så blir det bra!

Kul projekt förövrigt!!


Jag behöver inte ha back/fram på banden separat, utan bara justera flödet mellan dom två

Som sagt jag har motor och hydrostat fixat redan, det låter dyrt att köpa drivlina till bobcat, så jag får klara .igen med det jag har

Och det måste gå att få till med nån slags ventil tycker jag, utan att vara så kunnig på hydraulik :klia:


uppland2 skrev:Behöver du styrning på banden om hela maskinen är midjestyrd?

Kopplar du motorerna i serie driver de lika.


Dels ska den kunna vara midjestyrd, när vagnen är på

Den skall även kunna köras utan vagnen, typ som bandaren jag har på bild i första inlägget
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MagnusGoransson

#6 » 19:48:58, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Engman2 skrev:Jag behöver inte ha back/fram på banden separat, utan bara justera flödet mellan dom två

Som sagt jag har motor och hydrostat fixat redan, det låter dyrt att köpa drivlina till bobcat, så jag får klara .igen med det jag har

Och det måste gå att få till med nån slags ventil tycker jag, utan att vara så kunnig på hydraulik :klia:


Att kunna köra banden helt separat får du på "köpet". Jag tror tyvärr inte det går att få till detta på något annat rimligt sätt. I alla fall inte billigare. Det enda är ju bromsstyrning och det kommer ju inte funka så bra. Lite motstånd på ena bandet och det kommer stanna och du måste vara snabb att kompensera med bromsen för att fortsätta åka rakt.

Usch vad tråkig jag låter :-) Men jag har svårt att se några genvägar faktiskt. Jo, möjligtvis om den alltid är midjestyrd, då är det ju lugnt.

Hur stor motor har nu?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

bonnen513

#7 » 21:14:14, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.oie.se/Produkt/flodesdelare ... 1001793503

vet ej hur bra dom är.

Kommer Jac in i tråden så får du svar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#8 » 21:27:45, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.amabhydraul.se/flödesdelar ... de-casappa

var egentligen en sån här jag tänkte. Stod inga priser men är väl två hydraulpumpar så 3-5 tusen max
Och så en vanlig riktningsventil så kan du köra framåt och svänga men frågan är om du kan backa och svänga.

Kanske finns nån bättre ventil till att svänga med än vanlig riktningsventil

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Engman2 (trådstartaren)

#9 » 23:50:25, 16-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är på 20 hk

Men om man kopplar hydrostaten i serie med ett tvåspaks ventilpaket, precis som att man skulle driva hjulmotorerna med en vanlig hydralpump

Så hydrostaten sköter fram och back, spakarna (ventilpaket) styr man med

Skulle inte det funka?

Och med vagnen på så kör man helt enkelt alltid med full fart på spakarna till varje band, och utnyttjar Midjestyrningen
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Engman2 (trådstartaren)

#10 » 21:54:20, 21-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om den blir jäkligt trögstyrd med 4 löphjul i boggie?

Känns som att riken är rätt stor, så jag funderar på att bakersta hjulet är fast och nästa två upphängda i boggie fjärde hjulet oxå fast och upphöjt ca 5cm från backen och det femte hjulet är Drivhjulen längst fram ännu högre upp

Då borde de gå lättare att svänga när man inte har lika mycket band i backen, men ändå behålla längd på banden när man åker på mjukt underlag och då ha bra bärighet :)
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#11 » 13:35:30, 25-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du kommer att riva upp ungefär lika mycket vare sig du har korta eller långa band på maskinen. Mer band blir lägre marktryck per ytenhet, men totalt marktryck är lika mycket vare sig banden är kora eller långa. I min värld så innebär detta att båda modellerna river lika mycket.

Angående styrningen så instämmer jag med Magnus Göransson. Två separata hydrostatpumpar är vägen att gå. Så fungerar det på t.ex. min glidstyrda kompaktlastare, och många andra liknande fordon.
Annars som Bonnen säger en roterande flödesdelare. Då kommer båda banden att gå lika fort. Men hur du löser svängen vet jag inte. Ett sätt är att låta oljan från hydrostaten passera två frisnurrande hydraulmotorer / kugghjulspumpar (som tål tryck på utloppssidan) för att därefter gå ner till drivmotorerna. Koppla samman utgående axlar på första motorerna så fungerar allt som en roterande flödesdelare och maskinen går rakt fram. Frikoppla och du kan bromsstyra maskinen.
Nästa steg blir om du kan styra utväxlingen via hydraulpumparna så den ena gå t.ex 13 % fortare än den andra. Antingen via någon form av rem- eller konvariator, eller via en hydraulmotordriven differential precis som man styr bandschaktare. Finns flera trådar här på M om hur detta fungerar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ord bind

#12 » 18:44:36, 25-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du inte ha schaktblad eller dra tungt så bör det fungera med en variator parallelt med en diff som snow-tracken har.
Ju högre varvtal ju bättre funktion, Mtd åkgräsklippare har en variator som borde funka bra. Tänk en tvåspårig kilremskiva
där man kan flytta mellanväggen i sidled, mellanväggen är frispinnande på axeln. Inspänd med en rem åt varje håll räcker det med att flytta
variatorn åt ena eller andra hållet för att svänga, Den enda nackdelen med denna lösning är att det bara går att ändra styrningen
när det rullar. Det är dock inget stort problem i praktiken.
Pga brist på svartbälte i paint kan jag inte visa någon skiss. :vissla:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Tom N

#13 » 20:54:25, 25-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Engman2 skrev:Motorn är på 20 hk

Men om man kopplar hydrostaten i serie med ett tvåspaks ventilpaket, precis som att man skulle driva hjulmotorerna med en vanlig hydralpump

Så hydrostaten sköter fram och back, spakarna (ventilpaket) styr man med

Skulle inte det funka?

Och med vagnen på så kör man helt enkelt alltid med full fart på spakarna till varje band, och utnyttjar Midjestyrningen


Nu är jag kanske ute på djupt vatten då jag inte har så stor erfarenhet av hydrostater.

Men i min värld bör det nästan fungera. Jag tror ändå du behöver nån form av flödesdelning, sen ett ventilblock till varje hjulmotor. Är sen tanken att använda arbetsportarna till motorerna så tappar man ju lite grejen med just hydrostaten mer än att använda den som variabel pump. Då skulle man ju lika gärna kunna backa genom att dra spakarna åt andra hållet.

Men det kanske skulle funka att istället använda riktningsventilerna för att ”schunta” flödet förbi motorerna och på så sätt lösa bara styrningen?

Jag vill understryka att detta är bara funderingar från min sida, nån med lite större kunnande kanske kan upplysa dig/ oss om vad som krävs.

/ Tom
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

ord bind

#14 » 02:41:28, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en sådan här ventil ev konverterad till manuel skulle det gå att köra.
En port på varje motor till ventil,den andra porten via ett T-stycke till hydrostat.
http://www.hydraforce.com/Directnl/Dir_ ... D10-50.htm
Rätta mig om jag har fel. :klia:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Tom N

#15 » 10:32:36, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall jag förstått hur du menar (jag har bara fått en kopp kaffe än :grin: ), så bör väl en ventil liknande denna göra ungefär samma jobb ifall man skulle vilja ha manuell funktion på styrningen.

https://www.oie.se/Produkt/omkastarvent ... 1001724821

Problemet som jag ser det är att banden kommer sällan om nånsin att gå exakt lika ”tungt”. Detta kommer väl resultera i att det bandet som går lättare kommer att gå fortare i neutralläge (körning rakt fram)?

Eller har jag tänkt i nattmössan nu igen :skratta3:

/ Tom

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se