Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Bygga liten skotare/grävare/bandare

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

bonnen513

#16 » 14:04:03, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är det som är problemet.

samt att det ska funka i båda flödesriktningarna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



ord bind

#17 » 14:49:55, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte du Tom men jag kanske har. :screwy:
Fungerar dock lika dåligt i båda flödesriktningarna. Pga kopplingen mot en hydrostat :vissla:

edit:nytt inläg imellan.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Jac

#18 » 18:39:54, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som redan nämnts flera gånger så är det dubbelpump, alltså en pump till varje band som gäller för att få en förnuftig glidstyrd maskin.

Engman2 skrev:Men om man kopplar hydrostaten i serie med ett tvåspaks ventilpaket, precis som att man skulle driva hjulmotorerna med en vanlig hydralpump
Så hydrostaten sköter fram och back, spakarna (ventilpaket) styr man med
Skulle inte det funka?


Jag tror tidiga Avant glidstyrda lastare hade en enkel kugghjulspump och ett tvåspakspaket att styra med. Jag vill tro att den var svårkörd, idag byggs dom med dubbla pumpar som allt annat. Att göra detta med hydrostatpump tror jag inte alls på.


En stor omkastarventil som ord bind tänker på är en sniklösning som kanske kan funka.
Jag hade inte bekymrat mig så mycket om att få dit en flödesdelare, banden vill gärna gå rakt fram iallafall (ju längre, ju rakare), resten får piloten kompensera för. Bra blir det inte men det blir billigt.

Alternativt en "bromsventil" till varje motor, spakmässigt blir det lite mer likt en riktig maskin. Blir ungefär som att ha differential och styrbromsar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#19 » 20:30:08, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall man leker lite med tanken, hur skulle en sån här lösning fungera?


Bild

Det var detta jag syftade på i ett tidigare inlägg med att "schunta" oljan förbi motorerna. Att man istället för att bromsa banden ger en "bypass" för oljan och på så vis svänger maskinen. Det kräver ju dock nån form av flödesdelning. Sen vet jag inte hur stor tryckdiff dom hanterar? Jag har aldrig använt nån själv.

Sen kan man kanske hitta på nån bättre ventil för att sköta "bypassen", men det duger väl för att illustrera tanken.

/ Tom
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#20 » 21:13:00, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För väldigt många år sen spakade jag en bandare några minuter. Att bara frikoppla ett band var inget som fick den svänga, man var tvungen att lägga på broms också. Banden vill i utgångspunkt rulla rakt fram, det krävs lite krafter för att få banden att vridas sidled. Om jag minns rätt...
Senast redigerad av Jac 21:30:37, 26-04-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#21 » 21:20:36, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju faktiskt mer än rimligt ifall man tänker ett varv till :ohnej:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Engman2 (trådstartaren)

#22 » 21:58:29, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:Ifall jag förstått hur du menar (jag har bara fått en kopp kaffe än :grin: ), så bör väl en ventil liknande denna göra ungefär samma jobb ifall man skulle vilja ha manuell funktion på styrningen.

https://www.oie.se/Produkt/omkastarvent ... 1001724821

Problemet som jag ser det är att banden kommer sällan om nånsin att gå exakt lika ”tungt”. Detta kommer väl resultera i att det bandet som går lättare kommer att gå fortare i neutralläge (körning rakt fram)?

Eller har jag tänkt i nattmössan nu igen :skratta3:

/ Tom


Första versionen så kommer jag nog prova på detta vis :idee3:

Då banden är kommer ligga an mot marken ca 2 meter så borde den gå skapligt rakt fram tycker jag, sen så kommer nog inte styrningen bli helt optimal :vissla:

En annan hemmabyggd bandare jag hade tidigare styrdes genom ett tvåspaks ventilpaket, det funkade jäkligt bra men de tog ett tag å få in tekniken då man hade bägge spakarna på ena sidan!

Jag tog precis en genväg (förhoppningsvis) då jag köpte mig en del av underredet till en gammal Frosty komplett med band och hydralmotorer (Jag tror det är en frosty iaf, säljaren viste inte vad det var för modell)

Sen får man utvärdera det helt enkelt, i slutändan kanske det får bli en dubbelpump eller så, fast vore gött å slipa köpa det för x antal tusen
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#23 » 22:26:26, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Engman2 skrev:...Då banden är kommer ligga an mot marken ca 2 meter så borde den gå skapligt rakt fram tycker jag...

Stämmer kanske om marken är absolut slät och homogen. Annars så svänger maskinen, och detta kan bli ganska kraftigt också.
Min 12 tons larvgrävare kan jag köra med endast ena larven och på detta vis få dubbelt så stort flöde till denna med dubbla hastigheten som följd. Eftersom jag larvar ganska mycket så vill man det ska gå så fort som möjligt (om man nu kan kalla 3 km/h eller vad den nu går i för fort...) så använder jag detta ofta. Men rakt går det inte! Ser ut som ett fyllo är ute och kör. :mrgreen: Hoppas bara ingen ser mig... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#24 » 22:38:09, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter märkligt, den släpper bromsarna på båda banden fast du bara kör med den ena?

Ditt exempel är inte riktigt jämförbart i sakfrågan här, det är ju inte så att bara ena bandet ska köras, bägge banden matas parallellt (dock utan flödesdelare).

Dock intressant med tanke på post #19 och #20
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#25 » 23:33:36, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen med den roterande flödesdelaren nämnd längre upp i tråden är värd en liten utsvävning bara för att. Med hjälp av en 6/2 ventil på varje motor uppnår man både frikoppling av och broms på motorn. En flödesdelare med ena halvan frikopplad blir en tryckförstärkare.

Denna lösning skiljer sig alltså från "differential med styrbroms" -lösningen genom att det drivande bandets hastighet inte ökar när man svänger men dess styrka fördubblas.
Intressant men knappast aktuellt här med tanke på alla extra delar och slangstumpar.




På tal om antal pumpar, Colin Furze kör dubbelpump i sin senaste skapelse: https://www.youtube.com/watch?v=UuDNc-_4v94
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mattias Petterson

#26 » 23:39:06, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte väldigt klent med 20 hk i en sån där??
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ord bind

#27 » 09:42:29, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde fungera om hydrostaten har en bra överströmare vilket inte alla har det blir dock inte så stor skiljnad mot
mitt förslag. enda fördelen blir väl möjligheten att banden går köra åt var sitt håll.
En nackdel kan vara ökad värme i hydrostatkretsen när du spiller tryck och det kan bli ett svår löst problem. :klia:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Stridis2

#28 » 10:23:36, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac: Min grävare är ombyggd med drivmotorer och slutväxlar från en bandschaktare så jag har manuell broms och bara en hastighet på drivmotorerna. Slår jag om bromsströmbrytaren till "släppt" så släpper båda bandens bromsar.
Min poäng med inlägget är att om man inte har någon form av "diffspärr" som tvingar banden att gå lika fort så kommer maskinen att vingla fram som en full huggorm (och den kommer att bita sig själv i svansen).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Engman2 (trådstartaren)

#29 » 22:07:53, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är det inte väldigt klent med 20 hk i en sån där??



Det räcker nog till gott och väl då den kommer gå väldigt sakta, Alstorn har snarlika motor i nån modell och det funkar bra


Här är bild på min förra bandaren jag ägde ett tag

Jag får inte in bilden här, vadet brukar ni användandra när ni laddar upp bilder?

https://forumbilder.com/i/r5Sa

Bild

Den satt det en honda motor på enbart 6,5 hk, men den var stark och funkade kanon
Engman2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:56, 10-08-2013
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tortap

#30 » 22:14:26, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi laddar upp bilderna på maskinisten. Då försvinner de inte efter nåt år och lämnar massa trasiga bilder efter sig.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se