Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Wille 655 -01

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Herkele (trådstartaren)

#1 » 14:48:13, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är spekulant på en Wille 655 2001.

Jag behöver en maskin som klarar gårdens arbete. Lyfta och dra men också kunna köra hydraulisk slaghacka så vallmark och sly kan slås. Tänker även driva en hydraulisk flishugg.

Några råd om maskinen? Finns det reservdelar till dessa? Böcker med instruktioner?

Fick i alla fall en positiv bild av maskinen. Tidigare kört 4200B.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette



Sparrow

#2 » 15:44:24, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljömaskiner i Motala är återförsäljare av Willemaskiner, dom har både delar o kunnande. 655:an har säkert resurser att driva slaghack mm. Du skriver lyfta o dra, lyfta är nog inga problem men det är ju ingen traktor så att dra har väl sina begränsningar.Trevlig , smidig o snabb maskin iaf. Nackdelen är väl dyra delar men smakar det så kostar det. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Herkele (trådstartaren)

#3 » 18:37:29, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å tack för svar.

Då får jag kolla med Motala.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

88ecr

#4 » 19:39:28, 17-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Willen har vi, hydraulik flöden har dom, om dom har dubla pumppar kan dom ge 180l/min och nära 200bar till sk sop hydraulik, med god tur födesregage 0-max inne i hytten. Sedan övrig tillägshydraulik så är dom alla individer hur dom är bestälda, kan ha bekvämt i joysticken bakhydraulik som man sällan använder, kanske om man har bak sladd, då riktigt fint. Tredje och fjärde tillägg kan vara lik ålö, trycka knapp och till lika lyfta sänka eller tömma fylla har man dom funktionerna. Som sagt individer vad dom är bestälda med. Men power att dra eller skuffa har dom ytterst bra. Sedan sitter man ju i framvagnen och djupt nere, sikten generelt, och lasta lastbil försvinner skopan heltifrån framrutan. Sedan om man tex städar och ideligen inn och ut för flytta, knäskada och 187cm är motsvarade storleks kramer otroligt bekväm att stiga in och avägsna sig från. Sedan att kopla befintliga hydrauliska redskap, alla slangar skall förlängas, och rätt obekvämta att koppla när koppllingarna är väl skyddade på insidan av armarna. Om dom icke har ac, går ej att köras med dörren öppen, för den kan skadas när man vänder och varnings summer tjuter. Sidofönstret på höger samma sak, går ej lik volvon, att köra fullt opp. Taket får man ju opp.

Men om ni får med flak på motorn, bakbad osv så är dom ytterst mångsidiga. Tex sandspriding med sopa fram och bak, snabba och bra flöde, är dom bra.

Service, tex en nyare 655, böt jag batteri i, hydraulslangar bort, hytten tippa upp, massa skruvand typ 5h.

Mina byggen. Denne, nyare 625, med bahydraulik i sidokonsol, tillägs hyd fram i joystiken, med från hytten ställbar skilt sk sophydraulik och yttre hydraulikens fart, rätt när slungan skall ha allt, och små sylindrar på tuten, så går dom sakta och eksakt.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Herkele (trådstartaren)

#5 » 20:16:56, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått hem lille Wille och funderar över några saker som kanske någon med erfarenhet kan besvara.

Bild ett/två visar en kabel som kommer ner och som sedan slutar på någon konstig knapplösning. Några vilda gissningar?

Bild tre visar hydrauluttagen där jag vet några av dem. Men de två större i mitten hittar jag ingen uppgift om, ngn som vet? (Instruktionsboken visar inte rätt bild på rätt maskin).


Bild
Bild
Bild
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Sparrow

#6 » 21:41:50, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja batteriet sitter ju helt tokigt placerat, jag hade maskinen på på lyften o plockade bort det inåt/neråt men var ändå ett hokus-pokus. Men det gick lite fortare än fem tim som tur var. Verkar som man byggt maskinen runt batteriet. :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Herkele (trådstartaren)

#7 » 09:37:40, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet vad jag ska börja kolla på när handbromsen inte fungerar? Det är en hydraulisk handbroms. Det händer inget eller låter inget varken jag drar handtaget upp eller ner.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Sparrow

#8 » 17:49:36, 31-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl elhydraulisk, så börja med säkringarna. Har för mig det är en hydraulkolv som sitter över framaxeln o spänner/släpper på lamellpkt. Sitter en magnetventil nånstans som styr hydraulkolven.Du får försöka följa slangarna från kolven. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Herkele (trådstartaren)

#9 » 21:39:31, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag söker. Men gissar att den där magnetventilen sitter rakt under hytten :ohnej: jag får nog lossa bukskyddet o leta vidare.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Turbodiesel

#10 » 23:45:22, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp instruktionsboken, den innehåller el och hydraulscheman, och annat nyttigt också. Någon regelrätt verkstadshandbok finns inte.

Handbromsspaken har jag för mig i själva verket är en hydraulventil. P-bromsen kan vara mekaniskt urkopplad, oavsett om den är in eller utvändig. Det behandlas i samma instruktionsbok..

Wille är trånga och fina maskiner,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Herkele (trådstartaren)

#11 » 23:20:17, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en/två magnetventiler bredvid varandra på ventilblocket. De är tre stift på båda. Ett stift var rostangripen. Hur vet jag om dessa är trasiga?
De går att vrida på dem där de sitter, ska det vara möjligt?
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Stridis2

#12 » 22:04:00, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De magnetventiler jag kommit i kontakt med har man kunnat vrida på magneten på alla. Jag hade själv problem med min grävares larvbroms för någon månad sedan. Fick flera tips här på M om hur man kollade. Borde ha tänkt på dem själv, men skrev innan jag gav mig ut i regn och kyla för felsökning. Man kan ohm-mäta spolen för att se om det är rimligt värde eller oändligt (min visade hyfsat värde först, men efter en hel del kluddande så var det högst plötsligt avbrott i den, så där var mitt fel). Man kan ta av magneten och kolla om där finns någon magnetkraft när den är strömsatt med hjälp av en skruvmejsel eller liknande. Man kan också strömsätta magneten när den sitter på ventilen och därefter lyfta lite försiktigt på magneten för att känna om där är någon dragkraft.

Jag kollade nätet och hittade en firma som hade många spolar. Den som verkade passa min var bland de billigaste och kostade 485 kr, men frakten var förhållandevis dyr. Körde inom lokala lastbilsverkstaden. De hade en som inte var riktigt likadan som jag fick låna för att se om den passade. Men denna kostade nästan 1200 kr! :uupps: Kan säga som så att den passade inte! I alla fall inte prislappen, så den lämnade jag tillbaks. Men Hydroscand hade, och där kostade den bara 185 kr. :hurra:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

88ecr

#13 » 09:12:34, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herkele skrev:Hittade en/två magnetventiler bredvid varandra på ventilblocket. De är tre stift på båda. Ett stift var rostangripen. Hur vet jag om dessa är trasiga?
De går att vrida på dem där de sitter, ska det vara möjligt?


Inte hela världen om dom så lösa att dom går att vrida. Kanske bra, man vet dom ej rostat fast... Att testa, maskinen avstängd och bjud 12v åt specifik magnet, man hör nog när den drar/slår ventilen. Rostig ärgat stift, putsa och wd40?

Om magneten ej drar, tag loss, drar den ej in en tex spik, så är den kass.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Herkele (trådstartaren)

#14 » 17:21:34, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha då fick jag kolven att röra sig till låsläge. P lampan tändes. Men hur får jag den å släppa? (Den går tillbaka när maskinen stängs av) Delen där handtaget till p-bromsen sitter kan jag vrida runt, runt och runt utan att ngt händer. Är det ventilen i hytten som är trasig då?
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette

Herkele (trådstartaren)

#15 » 20:53:11, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom jag ett steg närmare lösningen.

Jag skruvade bort klumpen som spaken till P-bromsen sitter. Längst ner (röd ring) sitter en ventil. Trycker jag ner den med en mejsel så rör sig bromscylindern på framaxeln. När jag tar bort mejseln så åker cylindern in igen.

Där den blåa cirkeln är ska handtaget sitta. Men den kan jag snurra runt runt med fingrarna. Gissar att något inuti är trasigt (där de två muttrarna går ner).

Den lilla fjädern ska sitta längst ner och den stora klumpen med fjädern ovan den.

Är jag på rätt spår tror ni med att något inuti är trasigt?


Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se