När motorns vridmoment drar runt hjulen framåt så försöker samma vridmoment samtidigt att vrida traktorkroppen åt motsatt håll (typ som när du kör fast med en handborrmaskin eller bara använder skruvdragare). På grund dess vikt så agerar traktorkroppen mothåll men i extrema fall kan framhjulen på en vanlig
traktor lätta från marken när den drar tungt och har bra grepp.
På en bakhjulsdriven maskin medför alltså denna vridande kraft på traktorkroppen att extra vikt överförs till bakhjulen och greppet ökar.
På en framhjulsdriven maskin så gör den här viktöverföringen istället att drivhjulens grepp minskar.
Detta gäller även bilar och är en av anledningarna till att motorstarka sportbilar alltid är bakhjulsdrivna.
En lastmaskin är alltid baktung, detta för att den inte ska stå på näsan när man har full last i skopan.
Kombinationen framhjulsdrift och baktung maskin är alltså riktigt dålig när det gäller framkomlighet, precis som du själv har erfarit. En uppförsbacke överför ännu mer last till bakhjulen och det blir ännu värre.
Den framhjulsdrivna lastmaskinen kommer ju av att man byggde den på en bakvänd traktor från början för det var enkelt och billigt samt att man kunde bära tyngre last över dom stora hjulen, inte för att det gav speciellt bra framkomlighet i terräng.