Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Centralsmörjning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Herkele (trådstartaren)

#1 » 21:03:55, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en fundering kring ett system jag har på min maskin. Centralen är frånkopplad och en nippel är monterad på slangen så jag kan trycka ut fett i systemet. Hur kladdigt ska det bli i lederna på lastaren etc? Tycker inte jag ser något fett trycka fram.

Jag skruvade bort ett rör (röd cirkel) för att kolla och såg inte att det tryckte upp något i röret enligt bild.
Däremot så trycker det ut fett när jag skruvar bort en plugg som sitter under (blå cirkel) på motsatt sida som röd cirkel.
När jag tar bort hela röret (gul cirkel) sitter det en liten skruv inne i röret. Styr den genomströmningen eller hur funkar den?

Bild
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette



Turbodiesel

#2 » 23:28:24, 03-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett gammalt saferoad?

Varje liten modul (mellan gul & röd markering) är en liten liten pump, den ska ge en ytte-pytte liten mängd fett per smörjcykel, pumpen stannar normalt när trycket byggts upp i matarkretsen (alla småpumpar har gått ett slag)

Det är alltså baserat på en förutbestämd mängd per smörjställe, inte på strypningar och fettets goda vilja att gå till rätt hål.


När pumpen stannar sjunker trycket och småpumparna går tillbaka och fyller sig för nästa sväng.

Mängden varje smörjställe får går att tyda av markeringarna (ringar) på pumpelementen, men ser du bara att en liten knappt märkbar mängd (knappnålshuvud?) kommer fram vid varje pumpcykel så borde det fungera.

Det är inget bra system att köra manuellt, eftersom pumpelementen inte kan gå tillbaka om trycket hålls kvar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Herkele (trådstartaren)

#3 » 08:50:06, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack då förstår jag. Så då är det lika bra att montera n nippel på varje slang som går ut från fördelarblocken.
Herkele
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:11, 16-08-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC -92
Volvo 4200b cassette


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se