Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Planerskopa till Kubota L185 (beloshytt)

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Entorum (trådstartaren)

#1 » 12:02:30, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en Kubota L185 med lågtrycksdäck och Beloshytt så troligtvis en gammal kommunalmaskin.
Fick bland annat med en snöskopa till den och har kört lite jord med den. Dock har jag svårt när jag inte ser bladet (oerfaren) plus att det blir väldigt tungt.

Så dags att svetsa ihop en planerskopa i 3mm plåt, 1500mm bred.

Mätte lite på snöskopan och ungefär vart ögonhöjd var vilket gav denna skiss som utgång för skopan (ögon längst upp till höger):
Bild

Fick med en modifierad handtruck med fäste till lasteren som jag skrotade för fästena:
Bild
Bild
Bild

Plåtar klipptes till och gavlarna kliptes med rätt vinkel för att ha som styrning:
Bild
Bild

Längst in sattes en plåt i vinkel och i toppen ett vinkeljärn för att skapa en stark "rygg", sen 2 bockade plåtar framför redskapsfästen för att skapa lyftstyrka:
Bild
Bild
Bild

60x5 plattjärn som förstärkning under
Bild

Även 60x5 i framkant och på sidorna:
Bild
Bild
Bild

Lite sprayfärg som rostskydd, har redan slitits bort på många ställen (stenmjöl) men det är ju något :(
Bild
Bild

Har kört en del med skopan och den verkar hålla ihop bra, lättare att se och lagom storlek för maskinen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D



mattiaz

#2 » 12:34:21, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt :thummar:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se