Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Holder c240 Digital: Driver inte,rycker bara.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

Bredast (trådstartaren)

#1 » 23:08:47, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Maskinen är en Holder c240 digital, från 2001.
Har tidigare haft samma problem flertalet ggr ( vi talar senaste året) där maskinen plötsligt slutar driva utan enbart börjar hacka fram, men för det mesta har den börjat fungera igen.
De gånger den har strulat mer så har den alltid plötsligt börjat fungera igen lagom när man har skruvat loss allt för att komma åt kablar mm.

Jag inbillar mig att problem ofta uppstår vid kraftigt rattutslag, vilket skulle kunna tyda på kabelglapp i midjan.
Samtidigt kan det vara en inbillning som jag skapat efter att ha läst om liknande problem med glapp på kablar i midja.

Olja finns på maskin.
Maskinen har samma symptom både framåt samt bakåt, oavsett "växelläge/arbetsläge".

Om man ska beskriva symptomen så, det som sker är att om man väljer drift framåt samt ger 1/4 gas (det läget där maskinen i normala fall hade drivit sakta framåt) så händer inget, händer inget, plötsligt gör maskinen ett snabbt skutt på 0,5-1 dm, och så börjar processen om.

Har kontrollmätt arbetslägesväljaren och den verkar fungera.
Riktningsväljaren upplever jag inte som problemet då det är samma symptom framåt som bakåt.

Har synligt kontrollerat kontakterna på magnet ventilerna på hydraulpumparna och samtliga satt fast samt var blanka och fina.

Har kontrollmätt kablarna från databoxen till just magnetventilerna (4 st, 2 framåt och 2 bakåt) och jag ser att databoxen skickar ut en spänning som börjar på ca 0,1 volt och ökar proportionerligt med gaspedalen till ca 1,5-2 volt då maskinen gör ett skutt framåt varpå spänningen faller ner till 0 och processen börjar om.

Jag läste på forumet att sugslangen till hydraulpumparna kunde suga ihop sig och orsaka liknande symptom, dock tänker jag att spänningen från databoxen till magnetventilerna i så fall inte borde falla ner till 0 volt efter skutten (när gaspedalen står kvar i samma läge som precis innan skutten).

Jag läste även något om den induktiva givaren som mäter varvtalet på motorn kunde orsaka drivproblem då datorn använder dess information.
Vad jag kan komma fram till så fungerar inte den givaren. När jag mäter motståndet genom de 2 kablarna till den så är det oändligt motstånd.
Likaså när motorn går så kan jag inte uppmäta någon spänning från den då motorn snurrar. Samtidigt så vet jag inte om den någonsin fungerat under min tid och om den verkligen är nödvändig.

Någon som har någon klok idé? Är det bara att börja med att byta givaren?
Någon som vet specen på den givaren ifall man vill montera en eftermarknads?

Kan man prova att koppla om kablarna till hydraulpumparna och skicka t.ex. 5 volt direkt till magnet ventilerna och se ifall maskinen går framåt? För att utesluta annat än just elfel?
En fundering är kanske om det kan vara strömkabeln till databoxen eller dess jord som är trött och ger för lite ström?

Värt att nämna är kanske att just denna gången så uppstod felet, släppte efter en tvätt men maskinen upplevdes trögare/tröttare. Ungefär som att köra med bromsen på, släppte man gasen så stannade den på momangen även om det var lite marklut osv. Likaså fick man ge mer gas för att köra. Men sedan la den av igen och död sedan dess.

Hoppas på bra råd och kunskap från er nu, känn ingen press :thumme:
Bredast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:44, 30-05-2018
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare



Bredast (trådstartaren)

#2 » 22:17:29, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering, idag la jag lite tid på holdern igen (många projekt samtidigt) och kunde konstatera att den plötsligt drev framåt, men hackar/hoppar ännu bakåt.
Efter några minuters körning så började den spöka framåt igen efter att jag stannat.

Hytten har tippats, samtliga kablar samt slangar synats, ser inget som förklarar problemet.

Det jag kan mäta mig till är att gaspotentiometern ger för låga värden, 0-2,1V (ska ge 0,5-4,5V), men tycker inte det ska förklara hackandet.

Som tidigare nämnts, den induktiva givaren som mäter motorvarvet har oändligt motstånd (vilket jag fattar som att de inte ska ha? :???: ), men med motorn på kan jag utmäta en spänning från givaren som stiger i takt med varven, så något gör den.

Har provat att sätta maskinen i luften och sätta ström direkt på varje magnetventil vid hydraulpumpen.
Kan konstatera att samtliga ventiler fungerar samt att hjulmotorerna då driver fint, dock lite för fort.
Så något mekaniskt fel tror jag inte att det är utan elektriskt som tidigare misstänkts.

Någon som har något förslag på vad som kan få styrboxen att inte vilja skicka rätt signaler?
Bredast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:44, 30-05-2018
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

nimrod_pro

#3 » 02:00:11, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara får ut 0-2,1 v från gaspotentiometern så har du nog svaret i närheten. Antingen har du en kass potentiometer eller så har du inte 5v fram till den. En del maskiner har dubblerad gaspotentiometer för säkerhet där den ena ger ett ökande värde vid gaspådrag och den andra ett minskande värde vid gaspådrag. När en pajar så märker datorn detta då den jämför värdena som då inte stämmer. Men som sagt kolla att du har 5v fram.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Bredast (trådstartaren)

#4 » 08:44:24, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla det samt se om jag mekaniskt kan justera den för att hamna närmare korrekta värden.
Samtidigt så förklarar det inte varför den driver framåt ibland men inte bakåt.

Sitter enbart en potentiometer på denna enligt elschemat.

Jag vill minnas att jag någonstans läst att styrboxen enbart tar information från denna potentiometer i arbetsläget 3 och 4, inte i transportläget. Dock inte bekräftade uppgifter.

Något som kan nämnas är ett märkligt fenomen som skedde nu sista gången då den började strula men plötsligt fungerade igen.
Det jag noterade när den fungerade igen (när jag precis tvättat maskinen för att påbörja felsökningen) är att det kändes som om att den gick trögt.
Fick ge mer gas för att komma igång och likaså kändes det som om maskinen tvärnitade så fort man lättade på gasen.
Men samtliga hjul snurrar lätt, så tror som sagt inte på mekaniskt fel.

Kanske är den rackarns potentiometern då. Jaja, ut och skruva i den rostiga skiten antar jag :thumme:
Bredast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:44, 30-05-2018
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

nimrod_pro

#5 » 12:03:35, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Bredast (trådstartaren)

#6 » 22:02:16, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen is back in buisness igen.

Utifall att någon får liknande problem eller felsöker kan jag dela med mig av lite intressanta erfarenheter.

Symptom:
Som sagt, maskinens drivning hoppar bara, både fram och back oavsett växelläge.
Ibland så började maskinen driva framåt, även om det var långsammare än normalt.

I mitt fall var felet induktiva givaren på motorn som mäter motorns varvtal (obs, varvräknaren tar informationen från annat håll och fungerar även om denna givare är trasig).
Kunde inte mäta motståndet mellan de 2 kablarna till givaren, dock fick jag AC spänning mellan dem då maskinen kördes (ca 0,3-0,4VAC) om jag inte missminner mig.

Åtgärd:
Efter att ha tagit bort den delen av kabeln där brottet uppstått kunde jag på min givare utmäta 242 Ohms motstånd över givaren, 248 Ohm när den var återmonterad på motorn.
På tomgång uppmättes en spänning på ca 0,7 VAC och som ökade i takt med varvtalet till i alla fall 1,2 VAC då jag inte ville varva mer.


Övrigt:
Beträffande potentiometern på gaspedalen så vette tusan hur den ska fungera i min maskin.
Misstänker att någon kodat om något i styrboxen eftersom potentiometern reagerade väldigt sent (jätteglapp i staget mellan gaspedal och potentiometer) och jobbade mellan 0-2,1V (uppmätt på styrboxen, kontrollmätt att potentiometern matades med 5V).
La en stund på att justera stag mm för att få potentiometern att just jobba inom det intervall där den ska vara (0,5-4,5V tomgång-fullgas, uppmätt i styrboxen).
Resultatet blev lite märkligt, den drev väldigt oregelbundet, ibland mer ibland mindre även om man höll gaspedalen i samma läge, ibland saktade den ner vid mer gas för att öka då gasen släpptes upp igen osv (det gjordes efter att kabeln till givaren åtgärdats).
Kort sagt, väldigt märkligt beteende. Men man kan som sagt programmera styrboxen efter potentiometern, så kanske någon som grejat med just det.
Kopplade helt enkelt bort staget mellan potentiometer samt gaspedal vilket gör att den konstant skickar 0,5V signal till styrboxen. Då funkar maskinen som den brukar i de 2 växellägen jag använder (transportläge samt arbetsläge 1 & 2).



Jag blir lite konfundersam kring varför maskinen beter sig så märkligt med gaspotentiometern inkopplad, men huvudsaken är att den fungerar igen så man kan ploga snö till vintern.

Tack nimrod_pro för ditt engagemang :thummar:
Bredast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:44, 30-05-2018
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

marcus.bonde

#7 » 08:31:19, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skruvar inte jag Holder, men jag pysslar med elektronik...

Men, att den beter sig konstigt med potentiometern i funktion tycker jag inte är så konstigt. Potentiometrar blir till slut slitna, jämför med sprakandet när man vrider på volymkontrollen på en gammal stereo...

De har dessutom en tendens att bli slitna på en viss del av skalan, nämligen där de tillbringar sin tid mest.
I en holder kommer gasreglaget att vibrera så fort motorn är igång, är jag säker på, och de vibrationerna kommer överföras till rörelse på pot:en, vilken i sin tur slits.

Så varför inte leta på en ny pot och prova?
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

oberg74@gmail.com

#8 » 00:29:32, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon bild på vart givaren sitter?
Vart var kabelbrottet?

Mvh Per
oberg74@gmail.com
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:43, 28-10-2021
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: C2.42

Bredast (trådstartaren)

#9 » 18:00:31, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Givaren sitter placerad i framkant och ovankant av motorn om jag inte missminner mig, på dess vänstersida.
Kabeln löper i den vänstra kabelsamlingen i midjan och minns jag inte fel så var felet ungefär mitt på midjan ca 30 cm från givaren.

Nr 93 enligt bild.


Bild

Hoppas det löser ditt problem :grin:
Bredast
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:44, 30-05-2018
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Allen

#10 » 13:49:34, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har stött på precis samma problem som du har haft. Har du några bilder på hur det såg ut/gick till när du bytte ut givare mm? :smile:
Allen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:20, 18-11-2023
Ort: Tibro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Holder C240 Digital -02 Vikplog Sandspridare


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se