Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Lite köpråd / Erfarenheter redskapsbärare.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

LindhAutomation (trådstartaren)

#1 » 17:28:59, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag skall köpa in en redskapsbärare dels för gräsklippning men i huvudsak för snöröjning o sanding.
Har hittat följande maskiner som jag tycker verkar intressanta, Emottar gärna feedback o kommentarer från er.

1) Carraro Superpark SP4400 - Med V plog + Sandspridare bakhängd. 2011 - 1100 timmar. Har bara sett bilder men den ser väldigt bra ut.
Någon som har någon input runt denna maskin, erfarenheter. >Tillgång reservdelar service etc. ? Priset på denna är 149 000 SEK.

2) Stiga Titan 740 DCR, i ny skick 2016 Mätarställning: endast 183,6 h!. Stått i varmgarage hela tiden ingen rost. Ingår vik plog och bakhängt sand aggregat. Pris 13000 SEK. Jag har en verkstad i närheten som jag vet kan serva dessa.

3) Belos Trans Pro 3440 P Med V plog + Sandspridare bakhängd + Sopvals+ Klipp aggregat. 1 ägare servad enligt bok. Men har mycket ytlig rost i bakvagnen och motorutrymme. Har testat den motor går bra men är lite skeptisk till rostangrepp. Pris 160000 för allt.
2015, 1 165 h

Är dessa jag väljer mellan just nu. Fördelen som jag ser det med Carraro var att den är snabbare 30Km/h vid transport inom stan.
Någon som har erfarenheter av dessa maskiner att dela med så hade jag varit taksam. Ha en fortsatt go Helg.

Samt om någon har en bra kandidat att sälja så är jag intresserad, vi kör mycket trottoarer, mindre parkeringar o mindre ytor. Behöver något, främst som har hytt så man slipper sitta o frysa. Vi har kört Stiga park PRO25 nu i två år med egenbyggd vikplog. Men har tröttnat på att frysa, söker en hytt!!!. mattias@lindhautomation.com; 070-5122705

//Mattias Lindh.
LindhAutomation
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:05:16, 26-12-2021
Ort: HÄSSLEHOLM, SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare



Hydi

#2 » 23:47:13, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har själv en Belos Transpro 3440, den och Stiga Titan är mycket snarlika. En sak som skiljer är motorn i Stiga sitter det en sugmotor medans Belosen har en turbomotor och den kan dessutom ha ett sug / sopaggregat som inte Stigan kan ha.
Min 3440 är av 2011 års modell och jag köpte den på auktion 2016, med det jag vet i dag hade jag inte köpt den. Har haft mycket problem och fått byta en del. Största problemet som du även skriver är rosten min har mycket rost i bakvagnen på grund av sand / saltspridaren som hänger så nära motor och balkar. Jag har fått byta turbo och allt är så rostigt runt motor att det blir mycket mer arbete när något skall servas och repareras. En annan nackdel är att drivpumpen är remdriven genom dubbla kilremmar och börjar de slira så går all hydraulik bort och den går inte att köra. I och med att den är så kompakt är det bökigt att byta remmar och annat. Skall man vara säker när maskinen gått 8-10 år så tycker jag att man skall byta alla hydraulslangar för de blir torra och använder man salt så går det ännu snabbare. Jag hade satsat på något annat service vänligare som kompakttraktor eller mindre hjullastare. Carraron har jag tyvärr ingen kännedom om och kan varken säga bu eller bä om den. Förutom de nackdelar jag räknat upp med Belosen så är den väldigt smidig och lättkörd och det är mycket lätt att manövrera vikplogen då det finns många hydraulfunktioner fram samt Pto för sopvals och klippdäck. Jag köpte ett klippdäck till min och det funkar mycket bra även om det går tungt. Jag delar gärna med mig av fler erfarenheter om det skulle behövas.

3 personer gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

LindhAutomation (trådstartaren)

#3 » 00:03:27, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så himla mycket för att du delar dina erfarenheter, var min tanke också när jag såg maskinen i verkligheten. På bild såg det mycket bra ut. Var också mycket lättkörd som du nämner, en perfekt maskin på många sätt. Kanske mest på sommaren. Men som du också bekräftade så är det problem med bakvagnen på vintern. Den maskinen jag tittade på hade samma problem som du tar upp. Tackar så mycket för all info som du delar. Röstar själv nu på Carraro Superpark SP4400, om någon har något att invända, Skriv... Ha en go riktigt kväll. O tack en än gång !!! // Mattias Lindh

1 person gillar det här inlägget.
LindhAutomation
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:05:16, 26-12-2021
Ort: HÄSSLEHOLM, SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Hydi

#4 » 17:31:53, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem, och God Fortsättning. Fick i dag erfara hur dyr och svårmekad Belosen är. Fick en räkning på dryga 20 000 för byte av en hydraulslang för driften i bakvagnen samt remmar. Enligt verkstaden så fick de demontera, en väldans massa som hydraultank, hydraulpump samt ventiler för att komma åt att byta slangen. Så jag kommer att göra mig av med den under nästa år och satsa på min minigrävlastare som snöröjare, kompakt konstruktion men mer åtkomlig då den är fyrhjulsstyrd. Tror du gör rätt i att välja Carraron, den ser mer robust ut och har visserligen längre motorhuv men det kan säkert vara bra med tanke på platsen. Den har ju dessutom större hjul vilket är ett + även det. Lycka till med ditt köp. Ett råd till, försök göra så mycket service och reparationer som möjligt själv. Det kostar annars så mycket att det kanske inte lönar sig med investeringen över huvud taget.

1 person gillar det här inlägget.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se