Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Demontera dieselpump Jinma 244e

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

toker

#46 » 12:18:11, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i alla fall enkelt att ta bort och ta isär startmotorn. Min startmotor blev väldigt svag så fick ta isär och rengöra den och det var en del olja i den och märkligt nog hade jag just fixat med hydrauliken och spillt olja över startmotorn men efter rengöring går den som den ska.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



JPEG

#47 » 14:31:34, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att du har en batterifrånskiljare, som givit upp?
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

jackass (trådstartaren)

#48 » 15:04:38, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Det är inte så att du har en batterifrånskiljare, som givit upp?

Ja det vore kanske det enklaste men jag tror inte det. Men jag ska syna kablarna extra nästa gång. Kan den sitta varsomhelst?
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

jackass (trådstartaren)

#49 » 15:06:39, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det är i alla fall enkelt att ta bort och ta isär startmotorn. Min startmotor blev väldigt svag så fick ta isär och rengöra den och det var en del olja i den och märkligt nog hade jag just fixat med hydrauliken och spillt olja över startmotorn men efter rengöring går den som den ska.

Ett sånt sammanträffande. Nästan som när jag missar tomten för att jag är över till grannen med en julklapp varje år.
Hoppas slippa plocka isär startmotorn men kanske hamnar där till slut.
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

jackass (trådstartaren)

#50 » 13:19:31, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och kollat till traktorn igen. Testade att bygla startmotorn och när jag kopplar ihop blå och röd knackar det till precis som när jag vrider om nyckeln men ingen tendens att försöka dra runt motorn. Kopplar jag ihop grön och röd händer ingenting så jag misstänker att det är där felet ligger?
Vi körde ganska hårt med startmotorn i tidiga försök att få igång motorn såpass att det kom lite rök ur den, men den har funkat efter det. Men kanske var det ändå det som gjorde att den nu packat ihop?
Kollade in i startmotorn som hastigast och det var lite smuts i den men såg ok ut förutom längst fram där det var lite lurv som inte såg riktigt rätt ut. Ursäkta att jag inte kan ett skvatt om motorer. Men det är kul att lära sig.

Tror ni experter att detta går att laga eller är det beställa en ny som gäller? Nåt att tänka på innan jag skruvar isär?

Bild
jackass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:18:45, 20-09-2022
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Jinma 244e

Ivar Risslén

#51 » 13:41:02, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du måste börja med innan du börjar att plocka isär traktorn är att kolla om du har ström i batteriet. Sedan så måste du kolla spänningsfallet mellan batteriet och startmotorn på både plussidan och minussidan s.k. jordsidan under belastning.. När du har gjort det så kan det vara dags att börja skruva på allvar.
Det du behöver är en s.k. multimeter för att mäta spänningen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#52 » 15:23:11, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns ok med ström till startmotorn så är nånting trasig men det är rätt enkelt ta loss startmotorn endast 2 bultar och kablarna och fixar du inte laga den själv så finns ju elfirmor som pysslar med sånt. Finns en del videor på Youtube hur man tar isär och fixar till startmotor vilket är ganska enkelt om lindningen och kolen är ok.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#53 » 19:50:20, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer att man bör mäta matningsspänningen till startmotorn innan man dömer ut den. Mät då mellan den grova polskruven (kl30, röd) och jord samtidigt som du aktiverar startmotorn genom att bygla till manöverströmmen (klen polskruv, kl 50, blå). Om spänningen sjunker under 9-10 V i ett 12 V-system är det inte säkert att solenoiden orkar slå till även om allt är i ordning.

Som regel är det enklare och billigare att reparera startmotorn än att byta ut den. Men eftersom den tycks ha blivit så svårt överhettad en gång att det har rykt om den kan det finnas anledning att vara misstänksam. Plocka i alla fall isär och avsyna först.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron